A motorosokat érintő egyik leggyakoribb baleseti forma, amikor a kétkerekű elé kihajt egy másik jármű. Gyakran egyértelmű, hogy az elsőbbség meg nem adása okozza a balesetet, amely mellé gyakran a ?nem láttam? mondatok hangzanak el az autósoktól.
Valami hasonló történt az alábbi videón is. Egy motoros kétsávos úton halad, amikor oldalról keresztezi útját egy személyautó. A motoros nekicsapódik a kocsi oldalán, felrepül a levegőbe, majd a földön landol.
Ezt követően már jöhet is a vita arról, hogy ki hibázott? Szerintetek?
Ez az eset ugyan Brazíliában történt, de érdemes áttekinteni, mit is mond a magyar KRESZ az elsőbbségadásról:
Elsőbbség az útkereszteződésben
28. § (1) Az útkereszteződésben – ha a (2) bekezdés rendelkezéseiből más nem következik – a járművel elsőbbséget kell adni
a) a jobbról érkező minden jármű és
b) a balról érkező villamos
részére.
(2) A másik jármű érkezési irányától függetlenül elsőbbséget kell adni az útkereszteződésben
a)204 minden járművel a megkülönböztető fény- és hangjelzést együttesen használó gépjármű részére, továbbá minden ilyen gépjárművekkel kísért (közrefogott), zárt csoportban haladó megkülönböztető fényjelzést használó gépjármű részére;
b) az olyan útról érkező járművel, amelyen az útkereszteződés előtt „Elsőbbségadás kötelező” vagy „Állj! Elsőbbségadás kötelező” jelzőtábla van, a keresztező – illetőleg a kiegészítő táblán vastag vonallal jelzett – útról érkező jármű részére;
c) földútról érkező járművel a szilárd burkolatú útról érkező jármű részére;
d) körforgalomban haladó járművel a körforgalmat keresztező villamos részére.
(3) Útkereszteződést járművel csak olyan sebességgel szabad megközelíteni, hogy a vezető eleget tehessen elsőbbségadási kötelezettségének és e tekintetben másokat a jármű sebességével ne tévesszen meg.