Nagy a tél, nagy a hó, nagy a sár, nagyanyó, mondjai Bornai Tibor költeménye, és hát valóban. Hamarosan itt a havas-jeges-latyakos idő, lassan ideje téli gumira váltani. A német szaklapok és a német autóklub már el is végezte az ilyentájt szokásos kötelező gyakorlatot: íme, az abroncsok, amiket nagyon ajánlanak, és amiket nagyon nem!

ADAC

A német autóklub két méretben végezte el a téligumi-tesztet az idén. A 165/70 R 14T tipikus használt-kisautós abroncsméret, gyárilag már nemigen találjuk meg szinte semelyik új modellen (legfeljebb a 805 kilós Suzuki Celerión, ami 165/65 R 14-eseken fut). Ma már a 75 lóerős Dacia Sandero is 185-ös gumikon gördül le a szalagról. De az utakon még rengeteg öreg Corsa, Swift, 206-os Peugeot és ilyesmi fut, fontos méret ez is így a tél előtt. 16 gumi teljesítményét mérte le az ADAC:

ADAC

ADAC

ADAC



(Az ADAC teljes teszt-dokumentációját ide kattintva lehet megnézni)

„Nagyon jó” minősítést egy abroncs sem kapott, de „jó”-nak bizonyult az ADAC értékelési rendszerében a Goodyear Ultra Grip 9, a Michelin Alpin A4 és a Dunlop WinterResponse 2. Ár-érték arányban a Goodyear tűnik a legjobb vételnek. A kínai abroncsok és a szerb Mentor viszont nagyon nem ajánlott a teszt szerint.

A 205/55 R16 viszont már tipikus mai méret a kompakt és középkategóriában. Ebben a méretben az alábbi eredménytábla született:

ADAC

ADAC

(A 205/55-ös teszt az ADAC honlapján)

A Continental WinterContact TS 850 és a Yokohama Winter Drive  V905 kapott „jó” minősítést, az Avon abroncsa lett az egyetlen nem ajánlott gumi – igaz, kínai abroncs nem szerepelt a teszten.

AutoBild

Az AutoBild 49 téli gumit hasonlított össze és elvégzett egy négy évszakos abroncs-tesztet is. A 185/60 R15-ös méretben a Continental WinterContact TS 850, a Pirelli Winter Snowcontrol Serie 3 és a Barum Polaris 3 kapott „példás” osztályzatot, a tajvani Nankang téli abroncsa viszont határozott „nem ajánlott” eredménnyel végzett.

Nagyon kíváncsian vártuk a négy évszakos abroncsok tesztjét, hiszen a Michelin az idén mutatta be azt a CrossClimate nevű abroncsot, amiről váltig állította: nem egy egyszerű négyévszakos, hanem teljes értékű nyári abroncs, ami télen is remekül teljesít. Nos, az AutoBild ennek ellenére a 195/65 R15 H/V kategóriában a Michelin csodája elé sorolta a Goodyear klasszikus négyévszakosát, a Vector 4Seasons második generációját. Kíváncsian várjuk, hogyan reagál erre az eredményre majd a francia gyártó.

(Az AutoBild teljes TÉLIGUMIS tesztanyaga egy euróért innen tölthető le, a NÉGYÉVSZAKOS-teszt pedig két euróért innen, pdf formátumban)

Auto Motor und Sport

Az AMS a 225/50 R17-es gumik körében végzett méréseket. Ez a méret már erős, komoly, drága autók alapmérete, C-Mercikre szerelve farolgattak velük a kollégák a sípályán. A végeredményt az alábbi táblázat foglalja össze:

Auto Motor und Sport

Auto Motor und Sport

(Az eredeti anyag ide kattintva olvasható az AMS honlapján)

A Goodyear UltraGrip nyújtotta a legjobb, a brit Cooper és egy thaiföldi gyártású Falken a legszomorúbb teljesítményt a teszten.

És még sokan mások

Az AutoZeitung tesztjében a 185/65 R15-ös kategóriában egyértelmű győztes született: a Continental WinterContact TS850. „Ajánlott” minősítést kapott még a Nokian WR D4, a Goodyear UltraGrip 9, a Dunlop Winter Response 2 és a  Michelin Alpin A4. Brutálisan rossz teljesítményt egyik abroncs sem nyújtott a 14 tesztelt gumiból, de a Fulda, Toyo, Maxxis, Cooper és Westlake gumik havon nyújtott lassítási képességétől nem voltak elragadtatva a kollégák.

Az AutoBild sportautós szakága a 225/45 R18-as méretben is letesztelt néhány drága prémium abroncsot. A Dunlop Winter Sport 5, a Continental WinterContact TS 850 P és a Pirelli Winter Sottozero 3 megkapta az „ajánlott” minősítést, viszont a Kínában gyártató amerikai Horizon Polar Star 5 nevű abroncsa kifejezett „nem ajánlott” eredménnyel zárta a tesztet.

Boldog Télidőt!

Boldog Télidőt!

Természetesen, teszteredmények ide vagy oda, a legfontosabb, hogy az autóvezető mindig tisztában legyen azzal, mire képes a kocsija télben, hóban, sárban, Nagyanyón az épp fenn lévő abroncsokkal. Egy „ajánlott” szócska sem véd meg senkit attól, ha túlvállal egy kanyart, mert túlságosan bízik a drága gumiban, vagy mert nem próbálta ki biztonságos környezetben, egy nagy, üres placcon, hol is vannak valójában autója, gumija és persze vezetési képességei határai. Ezzel a gondolattal kíván mindenkinek boldog, kontrollált csúsztatásokban gazdag, élvezetes téli szezont a Vezess szerkesztősége!