Röviden – Volkswagen Up! CNG |
Mi ez? |
Picike VW-emblémás városi autó |
Mit tud? |
Kicsi, pofás, és gázzal is megy |
Mibe kerül? |
2,7 millió forinttól indul az árlista és 4,1 milliónál végződik |
Kinek jó? |
Aki valami garantáltan tiszta üzemű VW-termékre vágyik, ez az ő autója
|
Mindössze 3,5 méter hosszú, mégis 4 embernek kényelmes az Up belseje
Mindössze 3,5 méter hosszú, mégis 4 embernek kényelmes az Up belseje
Fotó megosztása:
Az egyetlen megjegyezhető dizájnelem a fekete üveg csomagtartó-ajtó
Az egyetlen megjegyezhető dizájnelem a fekete üveg csomagtartó-ajtó
Fotó megosztása:
eco-up
eco-up
Fotó megosztása:
Elöl tárcsafékek lassítják
Elöl tárcsafékek lassítják
Fotó megosztása:
Hátra dobfékek kerültek
Hátra dobfékek kerültek
Fotó megosztása:
Jó formájú, aránylag nagy külső tükör
Jó formájú, aránylag nagy külső tükör
Fotó megosztása:
Egymás mellett a benzin és a gáz töltőnyílás
Egymás mellett a benzin és a gáz töltőnyílás
Fotó megosztása:
Így fest a háromhengeres benzinmotor
Így fest a háromhengeres benzinmotor
Fotó megosztása:
Semmi poén, egyszerű, szürke belső
Semmi poén, egyszerű, szürke belső
Fotó megosztása:
Zsebek az első ajtóban
Zsebek az első ajtóban
Fotó megosztása:
Tisztességes kivitelezés, de a hangulat komor
Tisztességes kivitelezés, de a hangulat komor
Fotó megosztása:
A fekete zongoralakk elég kényes felület
A fekete zongoralakk elég kényes felület
Fotó megosztása:
Tamás kedvéért az összes forgókapcsoló felfelé néz, így még egy darabig nem lesz világvége
Tamás kedvéért az összes forgókapcsoló felfelé néz, így még egy darabig nem lesz világvége
Fotó megosztása:
Óriási kilométeróra
Óriási kilométeróra
Fotó megosztása:
A fordulatszámmérő digitális változatban is kitehető a kistévére
A fordulatszámmérő digitális változatban is kitehető a kistévére
Fotó megosztása:
Kistévé, változtatható adatokkal
Kistévé, változtatható adatokkal
Fotó megosztása:
3,7 kg/ 100 km - baráti átlagfogyasztás
3,7 kg/ 100 km - baráti átlagfogyasztás
Fotó megosztása:
Még a 4 literes átlag is jól hangzik
Még a 4 literes átlag is jól hangzik
Fotó megosztása:
Varázsgömb a kijelzőn
Varázsgömb a kijelzőn
Fotó megosztása:
Pixeles térkép
Pixeles térkép
Fotó megosztása:
Kedvesen felajánlja, hogy kutat keres, ha fogy a gáz
Kedvesen felajánlja, hogy kutat keres, ha fogy a gáz
Fotó megosztása:
A kijelző hűlt helye
A kijelző hűlt helye
Fotó megosztása:
Ülésfűtés, navigáció, minden jó
Ülésfűtés, navigáció, minden jó
Fotó megosztása:
Ülésfűtés, navigáció, minden jó
Ülésfűtés, navigáció, minden jó
Fotó megosztása:
Tempomat a bajuszkapcsolón
Tempomat a bajuszkapcsolón
Fotó megosztása:
Mókás pohártartó
Mókás pohártartó
Fotó megosztása:
Ötfokozatú, kényelmes, könnyen járó váltó
Ötfokozatú, kényelmes, könnyen járó váltó
Fotó megosztása:
180 centiig simán jó a hátsó sor is
180 centiig simán jó a hátsó sor is
Fotó megosztása:
Zseb a hátsó ajtóban
Zseb a hátsó ajtóban
Fotó megosztása:
Kipattintható ablak hátul
Kipattintható ablak hátul
Fotó megosztása:
Pohártartó a hátsó lábtérben
Pohártartó a hátsó lábtérben
Fotó megosztása:
Akasztó
Akasztó
Fotó megosztása:
Aprócska csomagtartó, buta kalaptartóval
Aprócska csomagtartó, buta kalaptartóval
Fotó megosztása:
Nincs pótkerék
Nincs pótkerék
Fotó megosztása:
361 forint a CNG kilója
361 forint a CNG kilója
Fotó megosztása:
A Főgáz is itt tankolja saját, gázüzemű flottáját
A Főgáz is itt tankolja saját, gázüzemű flottáját
Fotó megosztása:
Jótanács
Jótanács
Fotó megosztása:
Mindössze 3,5 méter hosszú, mégis 4 embernek kényelmes az Up belseje
A VW kisautóját, az Up!-ot durván
4 éve láttuk először. Azóta vezettük
villanymotorral is, sőt, a konszern ugyanerre az alapra épített
Škoda-emblémás modelljét is kipróbáltuk már. Ez pedig egy gázos, egész pontosan CNG-s kivitel. Kérdés, mire lesz jó a sima benzinesnél bő 800 ezer forinttal drágábban.
Külső
Az Up! 3,5 méteres hosszával igazi városi kisautó. Profilból még talán a régi Twingóra is hasonlít valamennyire, komoly tengelytávjával, csapott hátsójával. Megjelenésében nincs semmi poén, izgalmas érdekesség, egyszerűen csak harmonikus, pofás darab. Extra látványelemek nélkül.
Adatlap
Teszt: VW Up! CNG
Motor |
999 cm3, CNG/Benzin, S3 |
Teljesítmény |
68 LE |
Nyomaték |
90 NM |
Gyorsulás (0-100 km/h) |
16,3 sec |
Végsebesség |
164 km/h |
Fogyasztás (vegyes) |
2,9 l / 100 km |
Bár az Up! a Volkswagen legkisebb modellje, mégsem csak autópótlék, hanem teljes értékű városi járgány. Mondjuk, az örökölt Bösendorfer Imprialt nem ezzel fogjuk elhozni a nagyszülőktől, az tuti, de minimális csomaggal, négy embernek van benne elég hely. Ugyan az egybe-fejtámlás ülés nyúlánkabb termettel már nem annyira szórakoztató, de az ülések kényelmesek, és ha nem kell félni, hogy elrontjuk a másik sorban ülők lábát, elképesztő távolságra tolhatók hátra.
Apró hülyeség, hogy a vezetőnek nincsen saját, a jobboldali ajtóhoz tartozó ablakemelő-kapcsolója. Mondjuk annyira kicsi az autó, hogy kis nyújtózkodás árán azért el lehet érni az anyósülés ablakemelőjét is, ha erre van szükség. A másik sületlenség, hogy ha a kalaptartót felhajtottuk, az bizony a csomagtérajtó zárása után is ottmarad, eltakarva a kilátást hátrafelé. Persze erre csak akkor eszmél rá a vezető, ha már behuppant az ülésébe és elindult. Ilyenkor vagy megáll, kiszáll, megigazítja az árnyékoló pozdorjadarabot, vagy elfelejti a belső visszapillantót, vagy gibbonkarjaival próbálja visszapöckölni a kalaptartót eredeti állásába. A hátsó ablakok pedig nem nyithatók rendesen, csak kipattintani lehet az üveget.
Az egyetlen megjegyezhető dizájnelem a fekete üveg csomagtartó-ajtó
Formaterve messze van egy bohókás, vicces kiskocsitól, de ne feledjük, németek tervezték és építették, nem franciák vagy olaszok. Komor belső, letisztult vonalak, bevált megoldások mindenhol. Van nagy ajtózseb, USB-csatlakozó, picike pohártartó elöl-hátul, sokgombos kormány, minden, ami csak kellhet. Sőt, mókás, használaton kívül eltüntethető kistévé is, amely navigációs berendezésként, fedélzeti számítógépként is funkcionál.
Mi az a CNG?
A CNG – Compressed Natural Gas – lefordítva sűrített földgázt jelent. Kémiailag főleg metánból álló, nagy energiatartalmú, egyszerű szerkezetű molekula. A molekulában megtalálható nagy mennyiségű hidrogén miatt a sűrített földgáz energiatartalma magas, és fajlagosan kis széntartalma miatt más szénhidrogénekkel összehasonlítva elégetésekor is kevesebb szén-dioxid keletkezik.
361 forint a CNG kilója
Ára nagyjából megegyezik más szénhidrogén-származékok árával, de mivel a CNG a kőolaj-kitermeléstől függetlenül állati és növényi hulladékokból, trágyából, szennyvíziszapból és más biológiailag lebomló szerves hulladékokból is előállítható, így valószínűleg hosszú távon akár olcsóbb is lehet más üzemanyagoknál.
Hol lehet CNG-t tankolni?
A Főgáz weboldala összesen két budapesti töltőállomást említ, ahol CNG-t lehet tankolni. Az egyik a
Kőbányai út 55. alatt (MOL kút, Kőbányai út, Mázsa utca kereszteződése), a másik a
Budaörsi út 126. alatt (M1/M7 kivezetőjénél) található. Ezeken felül még Szigetszentmiklóson, Győrött, Szegeden vannak CNG-t is áruló kutak. Szóval nincs elkényeztetve, aki CNG-s autózásra adja a fejét.
A Főgáz is itt tankolja saját, gázüzemű flottáját
Biztonságos a földgáz?
Bár alig néhány hete
robbant fel egy autógáz-töltőállomás Szegeden, ennek ellenére a CNG használata jóval biztonságosabb a nála elterjedtebb LPG-nél. A CNG nagy része nem mérgező, és a levegőnél jóval könnyebb metánból áll, amely szivárgásnál egyszerűen elillan, nem gyűlik össze, nem képződik belőle robbanásveszélyes gázelegy.
Nemcsak a VW kínál gyárilag CNG-s autókat:
Semmi. Feltéve, ha a 10 literes benzintankot korábban már nem jártuk szárazra. A rendszer magától kapcsol gáz- és benzinüzem között – a vezető nem tud beleszólni – és azt, hogy éppen mit égetünk, az üzemanyagszint-mérő műszer mutatójának állásából tippelhetjük meg. Ha vészesen fogy a gáz, a gyári Garmin navigációs berendezés felajánlja, hogy gyorsan tervez egy kitérőt a legközelebbi, földgázt is áruló kúthoz. A gáztankolás sajnos macerásabb, mint folyékony üzemanyagot tankolni, ez nem önkiszolgáló, hanem mindenképpen szakképzett személyzetet igényel és a töltés is érezhetően tovább tart. Nem beszélve a sorban állásról, hiszen a két kútfejre mindig jutott 3-4 autó, akármikor jártunk is a Kőbányai úton.
Ülésfűtés, navigáció, minden jó
Biztonság
Kis autó nem lehet biztonságos, gondolja a pőre vasban és tekintélyes sajáttömegben hívő emberhorda. Az Up! mégis ötcsillagosra vizsgázott az
EuroNCAP tesztjén. Felnőttvédelme 89, gyerekvédelme 80, gyalogosvédelme 46 százalékos, míg biztonsági felszerelései 86 százaléknyi pontot kaptak.
Hogy megy?
Szolidan. 69 lóerőtől ugyan lehetne többet is várni, de az Up! kisautó létére ehhez még aránylag nehéz is, nagyjából egy tonna. A háromhengeres motor furcsa morgását hamar meg lehet szokni, ezen kívül csendes, civilizált a motorhang. Viszont ha haladni kell vele, érdemes határozottan taposni a gázpedált. Országútra, autópályára csak érett személyiségű alakok menjenek vele, akiket nem frusztrál, ha boldog-boldogtalan elviharzik mellettük. Akár évtizedes roncsokkal is. Ilyenkor érdemes belegondolni a tizenvalahány forintos kilométerenkénti üzemanyagköltségbe és röhögni mindenkin, aki drágán siet.
Kipattintható ablak hátul
Futóműve kényelmes, kellemes, váltója bár csak ötfokozatú, takarékos autózáshoz hangolt, hosszú fokozatokkal pontos, finom darab. Manőverezni is élmény vele, a kasztni jól átlátható, és még radarok is segítenek egyben tartani a kocsit. Pár extra is jutott bele, így ülésfűtés, tempomat könnyíti meg a vezető dolgát.
Megéri a CNG?
Ha valakit az motivál CNG üzemű autó vásárlásárakor, hogy majd jóval olcsóbban tankol, akkor annak rossz hírünk van. A sűrített földgáz jelenleg drágább, mint a 95-ös benzin. A benzin literje 330 forint, míg a sűrített földgáz kilója 361 forint volt, amikor a tesztautót kellett teletankolni. Ebből kilónként 40 forint jövedéki adó is benne van, idén januártól. Valamelyest árnyalja a képet, hogy a gázt kilogrammban mérik, míg a benzint literben és vérmérséklettől függően 3-4 kg gázzal már vidáman el lehet autózni 100 kilométert a CNG-s Up!-pal. Ami egész barátságos, 14,5 forintos kilométerenkénti üzemanyagárat jelent. Benzinre átszámítva ez kb. 4,5 literes fogyasztással egyenértékű.
Aprócska csomagtartó, buta kalaptartóval
Persze mindezt csak városban, autópályán a 68 lóerős motort nagyon kell noszogatni, hogy egyáltalán elérje a sztrádatempót és ilyenkor gázból is érezhetően több fogy. Viszont a CNG-s Up! durván 800 ezer forinttal drágább a szimplán benzinüzemű testvérénél és akkora felárat eléggé kilátástalan dolog behozni még ebben az évszázadban. Magyarul nem, nem éri meg, ha csak a piszkos anyagiakat nézzük. Ha a tisztább, környezetet kevésbé terhelő üzem is sokat számít, akkor már valamivel jobbak az esélyei a kis CNG-s járgánynak.
Mellette – Ellene |
- Komfortos futómű
- Tiszta üzem
- Jól manőverezhető, átlátható kasztni
|
- Rémesen lomha
- Pár idétlenség az utastérben
- Apró csomagtartó
|
Szerinted hány pontot érdemel a földgázüzemű törpe VW?
Szerinted hány pontot érdemel a földgázüzemű törpe VW?