Esküszöm, egyszer, egyetlenegyszer csináltuk meg, és vége, befejeztük, többet nem gyilkoljuk a 20 colos Continentalokat. De egyszer muszáj volt.
Mi ez a Rolls-izé?
Az úgy van, hogy kaptunk két Rolls-Royce-ot Budapesten: nesztek, itt a kulcs, lécci vigyétek el őket Szófiába, köszi! És most megyünk.
Röviden ennyi, a részletek ebben a cikkben olvashatók. A cikkeket az útról ebbe a rovatba gyűjtjük. Jó szórakozást!
Mindkét autóban 6,6 literes, V12-es dupla turbós motor található. A Rolls-Royce Wraith az erősebb – 632 lóerő szemben a Ghost 571-ével – a két autó közül, tehát ennek a menüjében kerestük meg a menetstabilizáló kikapcsolásának opcióját.
Az ESP-t a Rollsban DSC-nek hívják (Dynamic Stability Control), mint a BMW-kben, ami nem véletlen, hisz a Rollsokban jó másfél évtizede BMW-technika dolgozik. Érdekes, hogy míg a legsportosabb BMW-kben is csak a gomb hosszú nyomva tartásával lehet kikapcsolni a DSC-t, a méregdrága, nagyon nehéz, imbolygósan lágy Rollsban csak simán kivesszük a pipát a kockából, és kész, mehetünk keresztbe.
A hatalmas, 2,4 tonnás test alatt simán elforognak a kerekek padlógázra. Meg már fél gázra is, persze. Illetve csak az egyik: önzáró differenciálmű nincs a hátsó tengelyen, így egy kicsit buta az autó viselkedése, amikor olyat játszunk vele, ami valószínűleg meg sem fordult a tervezők fejében. Persze nem meglepő ez a reakció, miután 800 Nm szabadul el már 1500-as fordulattól.
Úri autó a Rolls, a vezetőt nem terheli a menetprogram-választás, futómű-karakterisztika, kormányszervo-rásegítés állításának nyűgével. Sport program tehát nincs, a Wraith-nek keresztben autózáskor is vajpuha mindene. Ennek megfelelően a kormányt nagy gáznál alászedve a kocsi ráül az ívkülső hátsó kerékre, a kormány szinte magától fordul alá koppanásig, és ha megindul a feneke, a nagy, tehetetlen tömeg mindenképp befejezi a megkezdett ívet, akármit is csinálunk.Csúszás közben áttekerve a kormányt nagy élmény a terhelésváltás, a kocsi mintha venne egy nagy levegőt, ahogy átemelkedik a teste a holtponton és belefekszik az új kigyorsításba. 12,7 méter a Wraith fordulókörének átmérője, ami nem sok egy ekkora kasztnihoz, de a szükségszerű csúszkáláshoz azért kell biztonságos hely ehhez a mókához bőven.
A pilóta eszelősen vigyorog, miközben a gumi füstöl, kenődik, csípős felhőben árasztja szét a forint tízezreket a levegőben a mutatvány környékén. Ilyet szerintem egy ember egy életben legfeljebb ha egyszer csinálhat büntetlenül – én most boldogan pipálom ki a bakancslistámon, hogy egyszer már keresztbe raktam egy Rollsot!
A többi Rolls-túrás anyagunkat itt találod!