Minden autós ismer bosszantóan forgalmas helyeket, valamint naponta olvas tragikus híreket „halálutaknak” keresztelt főutak véres baleseteiről. A tudósítások a hibázó autósok mellett rendre a túlzsúfoltságot okolják a halálesetekért: 4-es számú főút, 10-es főút, 25-ös…, mindenki tudja sorolni.

Kíváncsiak voltunk, hogy a precíz adatok szerint melyek valójában az ország leginkább túlterhelt főútjai, autópályái és mellékútjai – e három kategóriában közöljük a top10-es listákat.

Mivel egy-egy út valódi telítettségét nyilvánvalóan úgy lehet pontosan meghatározni, ha a hosszához képest átlagoljuk a rajta átmenő forgalmat, a cikkünkhöz így állította össze az adatokat a Magyar Közút Zrt.

Innentől aztán jönnek a meglepetések, a fent említett „halálutaknál” számos hazai főút, de több mellékút is combosabb forgalmat nyög minden egyes napon. De nézzük meg először az eleve óriásforgalom bonyolítására épített 2×2 sávosokat, ott is lesznek meghökkentő számok.

Az autópályák, autóutak rangsora

Abban semmi meglepő, hogy ezeken közlekedik a legtöbb jármű, legalábbis az autópályáink közül az első hétről elmondható ez.

Melyik Magyarország legforgalmasabb főútja? 1
Kiemelkedik a sorból a „gyilkos” jelzővel számtalanszor illetett, és meglehetősen hányatott sorsú M0, amelyen éves átlagban számítva egy-egy napon közel 50 ezer jármű halad, de az M1 második helye is egyértelmű napi 40 ezerrel.

A középmezőnyből – M5, M7, M3 és M2 – utóbbi kilóg: az M2 nem autópálya, de még csak nem is 2×2 sávos. Az M0 északi része és Vác között húzódó, 90 százalékban sima 1+1 sávos kivitelezésű autóútnál már az építésekor érezték, hogy ez így szó szerint sovány lesz.

Az alábbi fotó mutatja, már akkor a mielőbbi autópályává bővítés reményében dupla szélesre vették a felüljárókat, sajnos azóta sem szélesítették ki a Budapest és Szlovákia között jelentős tranzitforgalmat bonyolító utat. Az M2 ennek ellenére gyors, sajnos éppen az úthoz nem illő tempó számos súlyos baleset okozója.

Soha nem találná ki! Több járművel birkózik, mint számos autópálya. De vannak autópályányi forgalommal terhelt mellékútjaink is.

Időnként fel-felmerül a bővítés, de egyelőre csak a balesetek vannak

Időnként fel-felmerül a bővítés, de egyelőre csak a balesetek vannak

A lista utolsó három helyezettjének napi 8800 és 12 400 jármű közötti adata akkor válik igazán érdekessé, ha hozzávetjük ezeket a legforgalmasabb főutak számaihoz.

Mi folyik a legforgalmasabb főutakon?

A számok alapján tengernyi jármű, az első helyezett 510-es számú főút például dupla olyan forgalmat bonyolít 1+1 sávon, mint az M6-os a maga 2×2 sávján. Azért ez elgondolkodtató. De a második 402-es főút és harmadik 444-es is zsúfoltabb fele olyan felületen, mint az M30-as vagy az M43-as.

Melyik Magyarország legforgalmasabb főútja? 11

No de mi a túró az 510-es főút, a 402-es meg ez a sok három számjegyű? Hol vannak ezek egyáltalán? Magyarországon több különböző rendű főutat különbözetünk meg, de ezek egy-két-három számjegyből álló neve nem feltétlenül párhuzamos a fontosságukkal.

Itt van például a hivatalosan másodrendű, ennek ellenére 510-es jelölésű főút. Budapest XXIII. kerülete és Taksony között 23 kilométeren és még 243 méteren át húzódik, a maga napi átlagosan 16 ezer járművével ez ma Magyarország legforgalmasabb főútja. Ugye mondtuk a bevezetőben, hogy nem ezt tippeli győztesnek! Aki nem használja, gyakorlatilag nem is hallott róla, pedig a Magyar Közút Zrt. adatai szerint ez a negatív rekorder.

A Google fotója szerint az 510-es minősége nem éppen a forgalomnak megfelelő

A Google fotója szerint az 510-es minősége nem éppen a forgalomnak megfelelő

De van itt 1,5 kilométeres békéscsabai tehermentesítő út, 20 kilométeres Pest megyei összekötő, és 30 kilométeres Duna-parti másodrendű főút is, valamint egyedüliként a top10-ben egy úgynevezett halálút. A hosszához arányosított forgalma alapján csak a 9. legforgalmasabb főút ma Magyarországon a 4-es.

Azt ugye látják, hogy mind a 10 főúton több jármű halad egy-egy napon, mint az M6-oson?

Az 510-es testközelből

Egyik kollégánk éppen az 510-es mellett, Dunaharasztiban lakik, íme az ő véleménye. „Sosem gondoltam volna, hogy ez az ország legforgalmasabb másodrendű útja, pedig ezen járunk munkába, visszük a gyereket oviba stb. Oké, reggelente tud egy kis káosz lenni, de semmi rendkívüli, a HÉV melletti szervizúton ráadásul kényelmesen ki lehet kerülni a dugót. A nagy bajt egyébként is a Soroksár szélén felhúzott diszkontoknál kialakított kereszteződés okozza, okosan lámpás csomópontot tettek ide, ami reggel a város felé, délután kifelé csinál sort. Micsoda meglepetés, kikapcsolva meg csak ritkán vannak a lámpák.

Az 510-es másik nagy stresszgenerátora a dunaharaszti HÉV-kereszteződés, ez is meg tudja fogni a sort, bár ez minket kifelé annyira nem érint, mert a hátsó utcákon meg tudunk érkezni egyből a szervizúthoz. Az út forgalma alapján az aluljáró meg felüljáró ezek szerint bőven indokolt lenne, de arra – gondolom – várhatunk.

Az út minősége nem olyan rossz, a soroksári Hősök terétől Dunaharaszti határáig felújították, innen egy kicsit nyomvályús, kopottas, majd Dunaharasztin belül ismét van egy felújított szakasz. Ahol a munkát befejezték, onnantól megint jönnek a nyomvályúk, a bosszantó, évek óta fixen kerülgetett, futóműgyilkos kereresztbordák – már gondolkodtunk rajta, hogy bérelünk néhány munkagépet, és kijavítjuk önköltségen a legrosszabb pontokat. Ezek egyébként a táblázás szerint a senki földjén lévő, valójában bőven Dunaharasztihoz tartozó szakaszon vannak.

Taksonytól a szigethalmi kereszteződésig az országos átlagnak tökéletesen megfelelő az út minősége, összességében pedig nem érződik, hogy ez az ország legforgalmasabb másodrendű útja.”

Elképesztő zsúfoltság a top10 mellékúton

Sőt – és itt már tényleg a döntéshozók figyelmébe ajánljuk a megdöbbentő számokat – hazánk 10 legforgalmasabb mellékútjának mindegyikén több jármű halad egy-egy átlagos napon, mint az M6-oson, de az élmezőny az eleve zsúfolt és toplistás főutaknál is több járművel küzd.

Melyik Magyarország legforgalmasabb főútja? 13

Jól látják, minden egyes napon 10-13 ezer autó, kamion, traktor és társaik tapossák szét ezeket a szerény állagú, többnyire keskeny utakat, egyúttal veszélyeztetik az emberi életet. A kétes hírű lista „győztese” a Csepel-szigethalmi 8 kilométeres bekötőút, de van itt jászsági, pilisi és hevesi út is.

Aki a többire kíváncsi, ezen a linken kibogarászhatja, hogy hol kéne valamit baromira gyorsan csinálni a politikusoknak, önkormányzati vezetőknek. Cikkünket az éppen fapados autópályák építésére készülő kormányzatnak is szíves figyelmébe ajánljuk.

Zárásként talán annyit: nem csak drágán épülnek a hazai utak, ezeket az elképesztő aránytalanságokat megismerve most már azt is tudjuk, hogy nem éppen mindig oda, ahol azt a forgalom mérete megkívánja.

Itt pedig megnézheti, melyik Magyarország legveszélyesebb útja!

(Még egyszer hangsúlyozzuk: a Magyar Közút Zrt. a fenti utak hosszához képest, éves forgalomszámítások alapján átlagolta napra a járművek számát.)