Röviden – Audi Q7 e-tron quattro | |
---|---|
Mi ez? | 5 méteres 2,4 tonnás szabadidő-autó, dízel-elektromos hibrid hajtáslánccal |
Mit tud? | Luxuskivitelben viszonylag takarékosan közlekedni, szinte már önállóan is |
Mibe kerül? | Még nincs hazai ára, Németországban 26 millióra tervezik az indulóárát |
Kinek jó? | A luxusra vágyóknak, a high-techre fogékonyaknak, akiket nem zavar, hogy az autót gyakran már nem ők irányítják |
Napra pontosan öt éve, 2010. november 11-én történt, hogy Földes Attila kollégám kipróbálta az Audi nagy teljesítményű villanyautóját, az R8 e-tront. Az autó nem került sorozatgyártásba, ám öt év alatt az Audi fejlesztései odáig jutottak, hogy már kínál olyan modellt, amely képes hosszabb távon is elektromos hajtással közlekedni. Az első ilyen modell, a korábban a Vezess által is tesztelt A3 e-tron után az új Q7-ből is elkészült egy ilyen variáns. Az Audi Future Performance Days program keretében Spanyolországban vezettük a kocsit.
Villanyautónak is jó
Nem tisztán elektromos autóról van szó, a Q7 e-tron konnektorról is tölthető hibrid, amely azonban több mint ötven kilométert képes tisztán villanyautóként is megtenni. A Madrid környékén kipróbált kocsi hajtáslánca dízel- és elektromos motor kombinációjára épül. Előbbi 3,0 literes V6-os, de adózási szempontok miatt nem a normál modellekben kínált 272, hanem csak 258 lóerős kivitelben alkalmazzák. Erőhiányra azonban senki nem fog panaszkodni, hiszen a 94 kW (128 LE) teljesítményű villanymotorral együttműködve 373 lóerőt és 700 Nm nyomatékot kínál a Q7 e-tron hibrid rendszere.
Ha padlóig nyomjuk a gázt, és beindul a boost program (minden rendszer a csúcsot adja), a kocsi képes 6 másodperc alatt elérni a 100 km/órás sebességet, a végsebessége pedig 225 km/óra. Mindezt hibrid hajtással, hiszen az autó négyféle módban használható. Az EV mód esetén az akkumulátor kapacitásáig tisztán elektromos hajtással vezethető a kocsi, a „hybrid” használatakor a rendszer dönt szabadon a hajtás módjáról. A „battery hold” kiválasztása esetén későbbre tartalékolhatjuk az elektromos energiát, a „battery charge” üzemmódban pedig a belső égésű motor használata mellett tölthető az akkumulátor. Az Audi Q7 e-tron az indítást követően mindig a villanymotorokkal indít, és csak ezt követően kapcsol a kiválasztott módra.
Tisztán villanyautóként vezetve a kocsit a forgalom ritmusát tudtuk tartani, nem mi nyertük a gyorsulási versenyeket a lámpától, de a hétköznapokon nem okozna hátrányt így autózni. Elektromos hajtással elvileg 125 km/órás végsebességre képes a Q7 e-tron, de mi sík úton kényelmesen elértük a 135 km/órás tempót is. Ilyenkor persze nincs motorhang sem, eggyel több indok, hogy ilyen legyen a TEK kommandósainak ilyen Q7-esük is, hiszen ezzel majd csendben odasurranhatnak a bevetés helyszínére.
Így suhan villanyautóként autópályán a Q7:
Minden a takarékosságért
Az Audi mérnökei szinte minden ma elérhető megoldást bedobtak, hogy az autó takarékosan üzemeljen és az akkumulátorokban tárolt energiát maximálisan kihasználja a kocsi. Egyenletes tempó mellett a nyolcfokozatú váltó 160 km/óráig képes lekapcsolni a motort a hajtásról, és vitorlázó üzemre váltani. Bár óriási féktárcsák vannak elöl a Q7-esen, de a mindennapos használat során a generátorüzemre váltó elektromos motor lassít a fékpedál megnyomásakor – a kissé nyúlós érzést szokni kell -, hiszen a fékezéskor felszabaduló energia egy részét így elektromosság formájában képes visszanyerni a rendszer.
Az Audi Q7 e-tron egyik különlegessége a hőszivattyúval működő hőmenedzsment, amellyel a hajtásrendszer komponenseinek maradék hője az utastér fűtéséhez is használható. Az elektromos kompresszor olyan jó hatásfokú, hogy 3 kW hőt képes előállítani 1 kW elektromos áramból, ez összevetve egy hagyományos légkondicionálóval, hat kilométerrel növeli az elektromos hatótávolságot. Elméletileg teljesen feltöltött akkumulátorral 56 kilométert tehetünk meg tisztán elektromos hajtással.
Ahhoz, hogy ezt elérjük, jobb, ha rábízzuk magunkat a gépre, mert az sokkal okosabb, mint mi. A szervezők egy majdnem pontosan 100 kilométeres próbakört jelöltek ki az autót tesztelő párosoknak, autópályával, országúttal, szerpentinnel, várossal. Mi persze sokkal inkább az autó nyújtotta vezetési élményt és dinamikát hajszoltuk, mint a takarékos vezetést, és magunk váltogattunk a négy üzemmód között, így 9,4 literes átlagfogyasztást produkáltunk, de a legjobb magyar is 7,2-t ért el. Nemigen hittük el, de állítólag egy japán csapat 3,1 literig jutott. Persze ez is messze van a szabvány szerinti 1,7 literes átlagtól.
A szakemberek elmondása szerint a hibrid módban hagyva jelentős javulást értünk volna el, mert az intelligens rendszerek számos trükköt tudnak. A hibridmenedzsment igyekszik az adott szituációnak legmegfelelőbb hajtásmódot kiválasztani, hogy ott használja az elektromos, illetve belső égésű motort, ahol az a leghatékonyabb. Továbbá, ha a GPS-rendszerbe beállítjuk az úti célunkat, akkor a navigációs adatbázis és a valós idejű közlekedési információk alapján menetstratégiát számít, amely tovább fokozza a hatékonyságot.
Ám ott van még a – normál Q7-eshez is elérhető – gazdaságossági asszisztens, amely a navigációs rendszer és a kamera adataiból, valamint az adaptív sebességszabályozás radarérzékelőinek információiból akár három kilométerrel előre lát, felismerve a domborzati és sebességviszonyokat. Így pedig nemcsak az történik, hogy autópályán belső égésű motorral, városban pedig tisztán elektromos hajtással haladunk, hanem a sebességkorlátozások, kanyarok, útkereszteződések előtt jelez a kocsi, hogy engedjük el a gázpedált. Mutatja a műszerfalon, illetve az aktív gázpedál rezeg is.
A csúcs, ha aktiváljuk a távolságtartó tempomatot, mert akkor a kocsi elvégzi a lassításokat és gyorsításokat is a forgalom többi résztvevője, a sebességhatároknak és az útviszonyoknak megfelelően. Igaz ezek a forgalom ritmusához képest sokkal visszafogott ütemben történnek, így a többiek anyáznak majd ránk. Viszont baromi takarékosak leszünk.
Milyen mint autó?
Ez a megfontoltság illik a hibrid Q7-eshez. A kocsi ugyan megmutatta nekünk, hogy képes nagyon gyorsan legyűrni a kanyarokat, szerpentineket, de nem csábít ilyen mutatványokra. Bár a normál Audi Q7 rengeteget fogyott elődjéhez képest, a hibrid variáns sokat visszahízott, mivel a hibridséghez szükséges elemek, azaz a lítiumion akkumulátor és az elektromos rendszerek 375 kilót nyomnak együtt. Ezzel a Q7 e-tron üresen 2445 kilós, ez pedig érezhető a kanyarokban és fékezésekkor is. Nem véletlen, hogy óriási, 400 milliméteres féktárcsákkal szerelik fel, igaz, ezeket csak agresszív fékezéskor kezdi használni.
Az, hogy mégis képes viszonylag gyors kanyarvételre a kocsi, az adaptív futóművének és intelligens összkerékhajtásnak köszönhető, amely gyors fordulókban az ívbelső kerék enyhe lefékezésével növeli a jármű agilitását és stabilitását.
Kiváló utazóautó a Q7 e-tron, amelyből az elméleti – 1400 kilométeres – hatótávolság legyűrése után sem elgyötörve szállunk ki. Elképesztően csendes az utastér, a külvilágból nagyon kevés zaj szűrődik be. Ugyanez a helyzet az úthibákkal is, a kocsi kisimítja az aszfaltot, lazán megy át a fekvőrendőrökön. Az ülések nagyon kényelmesek, az utasok pedig tágas helynek örülhetnek. Ebben pont ugyanazt nyújtja, mint a hagyományos Q7. Csomagtartója kissé szűkebb a hibridnek, de így is bőséges, 650 literes. Az anyagminőség hibátlan, a kidolgozás példás. Igazi luxusautó.
Az éjjellátó képe a műszerfalon:
Ahogy a többi Q7-ben, itt is teljes egészében digitális műszeregység fogadja a vezetőt. A 12,3 colos kijelzőfelület azonban a hibridre jellemző adatokat is képes megjeleníteni. Így az energiaáramlások és akkumulátor töltöttségi szintje is megjeleníthető, illetve a hatótáv is látható, jelölve, hogy mennyi tisztán elektromos üzemben és mennyi összesen.
A hibridhez kifejlesztett sok okos megoldás mellett számos vezetőtámogató rendszer kerülhet a Q7 e-tronba, így elérhető kikerülés asszisztens, bekanyarodás asszisztens, hátsó keresztirányú forgalom asszisztens, vontatmány asszisztens is. A legjobb az autonóm közlekedést megvalósító közlekedési torlódás asszisztens, amely 65 kilométer/óráig átveszi a gyorsítás, a lassítás és a kormányzás feladatát a lassú és sűrű forgalomban.
2016 tavaszán kezdik meg az Audi Q7 e-tron forgalmazását, hazai árát egyelőre nem ismerjük, Németországban 80 500 euróról (kb. 26 millió forint) indul majd. Drága, de a felhalmozott luxust és főleg technológiai tudást látva, megtapasztalva, nem tűnik túlárazottnak. Olyan ellenfelek várják a hibrid Q7-est, mint a Porsche Cayenne S Hybrid, a Mercedes-Benz GLE 500e, BMW X5 xDrive40e, Volvo XC90 T8.
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|
Az Audi Q7 e-tron felépítése: