Röviden – Használt Mazda 323 BJ
Mi ez? A Mazda 323 hatodik, egyben utolsó, 1998 és 2003 között gyártott generációja, kétféle karosszériával.
Mibe kerül? Légkondicionálóval körülbelül 450 000 forinttól nagyjából 950 000 forintig szórnak az árak.
Melyik motor jó bele? Az átdolgozás előtti modellből az 1,5, a modellfrissítés utániból az 1,6 literes szívó benzines. Az 1,4-est a fogyasztása teszi érdekessé.
Mi van helyette? Opel Astra G, Ford Focus I. Vagy korabeli Nissan Almera, Toyota Corolla és a méltatlanul alulértékelt Citroën Xsara.

Aki a világot csak megbízhatatlan nem japán és megbízható japán autókra képes felosztani, szomorúan primitív világképével örökre lemarad remek francia, olasz, német, amerikai autókról. De a Mazda 323 jellegzetesen az a modell, amely erősíti ezt a dichotómiát. Nagyon kiforrott, hosszú élettartamú és problémamentes használati tárgy mindazoknak, akik egy autótól ezt várják.

Modelltörténet

Hat nemzedéket élet meg 1977 és 2003 között, a cikkben bemutatott BJ sorozat az utolsó közülük. Erre a generációra szűkebbé vált a karosszériaválaszték. A kupésra rajzolt, háromajtós 323C eltűnt a kínálatból, a meredekhátú 323P a BJ-szériával párhuzamosan is kapható volt, de az elődre épülő háromajtós csak az ezredfordulóig maradt a kínálatban.

Joggal népszerű használt autó a Mazda 323 BJ. Valóban nehéz vele melléfogni, de a rozsdásodáson kívül még pár hibájára érdemes odafigyelni
Használt autó: tuti japánt, egymillió alatt – Videóval 39 Így két karosszériaváltozat uralja a Mazda323-ból a használtautó-kínálatot, a négyajtós limuzin és az ötajtós csapotthátú, a 323F. A Mazda 323F névről az 1989-1994 között gyártott, bukólámpás modell miatt nekem mindig a sikkes ferdehátú ugrik be, de ebben a generációban az F egy meredek farú, klasszikus csapott hátú verzió.

2000-ben a modellfrissítéssel nagyot változott az orr-rész a keskenyebb, csíkszerűbb lámpákkal. Belül a műszerek és a kárpitelemek módosultak, de az autó alapvonásait nem érintette a modellfrissítés.

Belső tér

Magasabb vezetőknek is jól beállítható az ülés, ebben a szép állapotú autóban a Nardi Torino kormány jó fogású.147 000 kilométer és 13 év nem nagyon viselte meg, inkább a váltógombon látszik a jellegzetes kopás, az eltűnőfélben lévő fokozatkiosztás.

Kényelmesen tágasa hátsó lábtér

Kényelmesen tágasa hátsó lábtér

A jobban felszerelt modellekben a tárcsás ülőlap-állítással jól beállítható az üléshelyzet, a kormány csak fel-le mozgatható. Az ülés magasabb vezetőknek is kellően hátratolható. Így is marad elég hely hátul, az átlagos méretű csomagtérrel szemben a hátsó lábtér mérete élvezhetett előnyt.

Ebben az autóban a tükörállítástól a csomagtér-világításig minden működik, amit egykor a gyárban beépítettek, csak a rádiót kell pótolnia a tulajdonosnak, mert azt kiszerelte az előző gazda. Biztosan vannak nehezebb sorsú 323-asok, de összességében imponáló a belső tér és a technika állapota.

Benzines motorok: jó az 1,6-os

A modellfrissítés előtti és utáni autókban is ugyanakkora motor, de 2000 előtt 1.3i-nek, utána pedig 1,4i-nek hívják az 1324 köbcentis benzinest. A motor maradt 73 lóerős. 108 Nm maximális nyomatékát csak 4000-es fordulaton adja le, de a könnyű, 1,1 tonna alatti autóban az alapváltozat is egész jó. Mivel 100-nál 3000, 130-nál 4000 a fordulatszám ötödikben, innen normálisan gyorsít autópályán. Ez a motor mégis a fogyasztása miatt vonzó: autópályán és autóúton mérve mentem vele 5,55 l/100 km-es átlagot, 100-130 közötti sebességgel.

Néha egy légtömegmérő, esetleg egy lambda szonda kell, de a szívó benzinesek megbízhatósága joggal legendás

Néha egy légtömegmérő, esetleg egy lambda szonda kell, de a szívó benzinesek megbízhatósága joggal legendás

Sokkal egészségesebben megy az 1,5 literes, 88 lóerős modell. Többletfogyasztása minimális a Spritmonitor.de oldalon tankolási naplót vezető tulajdonosok bejegyzései szerint. A renoválás előtti használt Mazda 323 BJ-ből ezt a változatot preferálnánk.

Egész jól megy az alig nehezebb 1,6-os. A 98 lóerős motor nyomatéka (145 Nm/3700) elbírna sokkal hosszabb váltó-áttételezést is, de a Mazda nehezen érthető okból 4,11-es végáttételt választott az erőátvitelhez. A fokozatok is rövidek, az áttételezés negyedikig megegyezik a gyengébb egy-négyesével.

Használt Mazda 323-ast Ausztriából?

Ausztriába sokan járnak át 323-as Mazdákért itthonról. Az árak elsőre vonzónak tűnnek, 800-1500 euróért is hirdetnek különféle autókat. Én nem egyet megnéztem közülük és sajnos a legtöbbel az első út a lakatoshoz vezetne. Az erős síkosságmentesítés és a havas alpesi időjárás nem kíméli a gyárilag változó minőségű, de alapvetően gyenge korrózióvédelmű használt 323-as Mazdákat.A rugótornyok is rozsdásodhatnak, korrodált az autó alja, az ajtók alsó éle, a küszöb, az összes sárvédőív.

Ha korrodált, lyukas valahol a kasztni, az itthon sem fog átmenni a műszaki vizsgán, hiába próbálna valaki ügyeskedni. Sok hibára rá lehet mondani, hogy ez a műszakiztatás után keletkezett és a vizsgaállomáson még nem volt repedt a szélvédő, nem égett a motor kontroll-lámpája stb, de rozsdalyuk nem keletkezik egyik napról a másikra. Lyuknál nem lenne mire hivatkoznia az elnézőségéért utólag felelősségre vont vizsgabiztosnak, ha létezne itthon szürke zóna a vizsgáztatásban.

Tényleg szép autókért akár 1800-2400 eurót is elkérnek, főleg, ha csekély a futásteljesítmény és az autó a széria végéből származik. Nagy előnye az osztrák kínálatnak, hogy nem 2000 kilométert kell autózni, hogy kiderüljön, érdemes volt-e útnak indulni. A hirdetésekben a szervizkönyves kitételt érdemes óvatosan kezelni. Sokszor ez nem jelent többet annál, hogy az első 8-10 évben követhető a kocsi előélete, a szervizfüzet utolsó bejegyzése 4-5 évvel korábbról származhat. Az Euro 3-as motorok miatt a benzinesek regisztrációs adója nem magas, évjárattól függően az 1,6i-re 70 000 Ft körüli tétel, a teljes magyarországi forgalomba helyezés tokkal-vonóval 200 000 Ft körüli tétel lesz erre az igazán szép állapotú, sötétkék ötajtósra.

Emiatt 100-nál 3000, 130-nál 4000 a fordulatszám percenként és autópályán hangos a motor, cserébe jól harap és könnyen gyorsul. Városban alapjáraton nehéz vele araszolni, az ezerhatos motor közepes fordulatszámtól húz jól. Országútra hibátlan ez az összeállítás, viszonylag szorosan jár a szervokormány és a 323 útfekvése stabil.

Ha egy kerékív csak hólyagosodik, annak örülni kell. Rémesen rohadhat ezen a ponton a 323-as, de a küszöböt sem kíméli a korrózió

Ha egy kerékív csak hólyagosodik, annak örülni kell. Rémesen rohadhat ezen a ponton a 323-as, de a küszöböt sem kíméli a korrózió

Csak az ötajtós volt kapható a nagyobb benzines motorokkal. Az 1840 köbcentis 1,9 2000-ig szerepelt a 323F palettáján, utóda Európában a 130 lóerős, sportos GT felszereltséggel felbukkanó kétliteres. Európában nem volt kapható a 2,0 Turbo 170 lóerős teljesítménnyel.

Dízelmotorok: szívó is van

A kétliteres, 71 lóerős szívódízel ebben a szériában viszonylag ritka, de megtalálható. Szívódízelek vásárlásához itt adunk tanácsokat egy első generációs Nissan Almera kapcsán. Az átdolgozás előtti turbódízel 90 lóerős, 220 Nm nyomatékkal.

Elég sok használt Mazda 323-ast hirdetnek a jóval modernebb, közvetlen befecskendezéses 2,0 DITD dízelmotorral, elektronikusan vezérelt adagolóval. A Premacyval közös, 16 szelepes négyhengeres itt is 101 lóerős, maximális nyomatéka 230 Nm 2000-es fordulatszámon. Jó vonóerejű és takarékos motor, de javítását megdrágítja a változó lapátgeometriájú turbófeltöltő és az elektronikusan szabályozott adagoló.

Motorváltozatok és átlagfogyasztásuk

1,3/1,4i, 73 LE 7,56 l/100 km
1,5i 88 LE 7,76 l/100 km
1,6i 98 LE 8,07 l/100 km
1,9i 114 LE 8,20 l/100 km
2,0 131 LE 8,54 l/100 km

2,0 szívódízel 71 LE 6,91 l/100 km
2,0 DITD 90 LE 5,53 l/100 km
2,0 DITD 101 LE 6,23 l/100 km

Forrás: Spritmonitor.de.

Hibalehetőségek: főleg a rozsda

Itt nem a technika múlik ki a kasztni alól, hanem a karosszéria rohad le a zokszó nélkül működő technikáról. A leggyakoribb rozsdásodási góc a hátsó sárvédőív illetve a küszöbök töve, főleg hátul. Sajnos nem elég ezeket a pontokat ellenőrizni. Barnulhatnak a tornyok is, nézzük meg a belső sárvédődob és a rugótornyok találkozását! Az ajtók aljának korróziója viszont csak szépséghiba. Alkualapnak jó, de ezek nem teherviselő elemek.

Érdekes az automatikusnak mondott, valójában nem digitális klíma. A hőfokszabályozás többnyire forgókapcsolóval működik. Itt a kijelző nem működik, de a hőmérsékletszabályozás igen

Érdekes az automatikusnak mondott, valójában nem digitális klíma. A hőfokszabályozás többnyire forgókapcsolóval működik. Itt a kijelző nem működik, de a hőmérsékletszabályozás igen


Adatlap

Mazda 323 BJ

Joggal népszerű használt autó a Mazda 323 BJ. Valóban nehéz vele melléfogni, de a rozsdásodáson kívül még pár hibájára érdemes odafigyelni
Motor 1598 cm3, Benzin, S4
Teljesítmény 98 LE
Nyomaték 145 NM
Gyorsulás (0-100 km/h) 11,6 sec
Végsebesség 184 km/h
Fogyasztás (vegyes) 7,4 l / 100 km

Többnyire lakatost igényelnek a használt Mazda 323-asok, amit alváz- és üregvédelemnek kell követnie. Ettől sok európai autó tulajdonosa  már elfeledkezhet, de a használtautó-kínálatban felbukkanó Mazda 323 BJ-k igénylik az éves ellenőrzést, a védőréteg javítgatását.

Amit a rozsdagátlásba invesztálni kell, azt a golyóálló technika bőven kompenzálja, ha benzines szívómotort választunk. A hajtásláncnak nincs kirívóan gyenge pontja, egyszerűen legyen meg az olajcsere 10, legkésőbb 15 ezer kilométerenként, cseréljük időben a hűtőfolyadékot, kétévente  a fékfolyadékot és az autó nagyon hálásan szolgál majd.

Nagyritkán kell költeni légtömegmérőre, esetleg lambda szondára és az igazán ritkán használt autókban letapadhat a kuplungtárcsa. Ha a futómű ijesztő kluttyanó hangokat hallat úthibákba huppanva, sokszor csak a stabilizátorkarokat szükséges cserélni. A kutyacsontnak hívott, két végén gömbfejjel ellátott pálca ára nem a világ. Az alkatrészárakat a cikk végén közöljük, rögtön össze is vetve őket egy Opel Vectra B alkatrészáraival.

Belefutni időnként a blokkolásgátló és a kipörgésgátló, a TCS hibajelébe a műszerfalon. Ebben nagyrészt a TCS (Traction Control System) hátsó jeladója lehet a ludas, ami 10 000 forintból pótolható. Nem gyakori, de azért megemlítjük az ülésfoglaltság érzékelő esetleges hibáját. Ez az alkatrész akadályozza meg a légzsák kinyitását abban az esetben, ha nem ül senki az első utasülésen.

Árak: fél- és egymillió Ft között

Klímaberendezéssel és érvényes műszakival a Használtautó.hu keresőjében 450 000 forinttól találni 1998-as, 1999-es autókat, a leírás szerint többnyire 220-250 ezer kilométerrel. A modellfrissítés utáni használt 323-as Mazdák  ára nagyjából a 650-950 ezer forintos sávban mozog. Magas használati értékük miatt 2002-es, 2003-as darabokért 800-900 ezer forintot is érdemes letenni, ha tényleg szép állapotban vannak, nem rozsdásak és jól felszereltek.

Egymillió Ft alatti családi autóként a G Astrának is komoly ellenfele a 323-as BJ. A Mazdából sokkal szűkebb a választék, de a leggyakoribb igényekre van megfelelő motor és karosszéria hozzá

Egymillió Ft alatti családi autóként a G Astrának is komoly ellenfele a 323-as BJ. A Mazdából sokkal szűkebb a választék, de a leggyakoribb igényekre van megfelelő motor és karosszéria hozzá

Nagy előnye a típusnak, hogy a használt Mazda 323-asoknak korábbi gazdáiknál többnyire nyugodt sora volt. A 323 sosem volt különösebben dinamikus, száguldozásra csábító autó, nem véletlenül bukkannak fel Ausztriában idős emberek keveset futott autói az apróhirdetésekben. Egyszer kell megvenni egy jó benzines 323-ast és utána évekre megoldódik az autógond.

Alkatrészárak

Nem igaz, hogy csak aranyárban vannak hozzá alkatrészek. A Mazda 323 BJ kopóalkatrészei nagyjából azon az árszinten érhetőek el, mint a tömegméretekben gyártott európai autók pótalkatrészei. A tulajdonos akkor járhat rosszul, ha utángyártott helyett csak gyári forrásból tud beszerezni valamit, például karosszériaelemet. Ezekben az esetekben valóban hátrányban van az autó európai konkurenseivel szemben. Nem végeztem komplett piackutatást, de valahogy az az érzésem, hogy az autóalkatrész-kínálatból ennél a modellnél az ársáv legalja hiányzik, tehát aki nem az alsó polcról, hanem a középső vagy felső ársávból választ alkatrészeket, az a kopóalkatrészek esetében nem költ többet, mint egy Golf, Octavia vagy más autó tulajdonosa. Összehasonlításképp zárójelben közöljük az Opel Vectra B 1,6i alkatrészárait is, amelyről itt olvashattok részletes használtautó-bemutatót.

Alkatrészárak használt Mazda 323 BJ 1,6i E-Vision, 2002 esetében

Légtömegmérő 40 400-66 700 Ft
Gyújtótrafó (hengerenként) 14 200 Ft (Vectra B hídtrafó: 25 200-49 700 Ft)
Lambda szonda 16 30-40 000 Ft

Hátsó kipufogódob 38 800-46 600 Ft (Vectra B: 21 000-23 700 Ft)

Kuplungszett 32 200 45 600 Ft (Vectra B: 60 000-130 500 Ft)

Első stabilizátorkar 4200-7200 Ft
Első lengéscsillapító 19 500-23 100 Ft (Vectra B: 21 400-25 600 Ft)
Első féktárcsa 10 800-16 300 Ft (Vectra B: 7400-12 700 Ft)
Első fékbetét 6100-12 700 Ft (Vectra B: 6200-25 000 Ft)

Forrás: saját gyűjtés internetes autóalkatrész-adatbázisból