Attila költöztető vállalkozást vezet Budapesten, kis cég, ha sok a munka, ő is beül a kormány mögé. Ilyen volt az a borongós, őszi reggel is, amikor egy csepeli családi házból fuvaroztak bútorokat kollégájával Észak-Pestre. Átlagos keddi forgalomban simán és problémamentesen zajlott az út, a rakomány sem mocorgott a hátuk mögött. A költöző család már az új otthonban várta a lakásuk berendezését – így indul a közlekedési balesetek bírósági utóéletét bemutató sorozatunk eheti sztorija.

Egyikük sem vette észre a másikat

A végállomásnak számító utcában a csurig megpakolt Renault Master haladási iránya felől balra esett a frissen festett kerítés mögött magasodó újpesti ház, ami előtt olyan 20 méterrel leparkolt Attila. Csak annyi időre, amíg a családfő kinyitotta neki a nagy kaput. A férfi mintha mindig itt lakott volna, rutinos mozdulattal nyitott, majd intett, hogy jöhet a furgon. Attila egyesbe tolta a fokozatválasztó kart, közben az indexszel jelezte irányváltoztatási szándékát.

Mögötte, éppen a kisteherautó takarásában haladt az úttest menetiránya szerinti jobb oldalán, de még féktávolságon kívül egy robogós. Az ifjú Vera kb. 35 km/órás sebességgel közelített. Attila megkezdte a balra kanyarodást az út szélétől, lassan, úgy 10 km/órás sebességgel.

A kikanyarodás megkezdésekor sajnos nem vette észre a robogót, de nem csak ő volt figyelmetlen ezen a borongós reggelen. A későbbi vizsgálatok szerint a robogós is későn vette észre, hogy elindult a helyéről a Master, ekkor már féktávolságon belül, úgy 5-6 méterre motorozhatott a kisteherautótól.

Vera megijedt az elé kanyarodó hatalmas fémdoboztól, hirtelen balra kormányozta a motorját, de a balesetet már nem tudta elkerülni. A két jármű kis sebessége ellenére sajnos olyan súlyos sérüléseket szenvedett a 19 éves lány, hogy útban a kórház felé, a mentőautóban életét vesztette.

Meghalt egy 19 éves lány. Első fokon börtönre ítélték a vele ütköző autóst, másodfokon felmentették. A lány is, gázolója is hibázott.

A cikkben szereplő képek illusztrációk, nincs közül a konkrét balesethez (motoros fotók forrása: MTI)

A cikkben szereplő képek illusztrációk, nincs közül a konkrét balesethez (motoros fotók forrása: MTI)

Ki okolható a halálos balesetért?

Attila a közlekedési büntetőügyekre szakosodott Székely Ügyvédi Irodát bízta meg védelmével, a nyomozás során nem ismerte el a felelősségét. Ettől függetlenül a rendőrség igazságügyi, műszaki, és orvosszakértőt vont be az ügy részleteinek kivizsgálásába, akik a bírósági eljárásban ismertették az eredményeiket.

A védelem szerint Vera nem tartotta be a követési távolságot, illetve a KRESZ 3. §-ának c) pontját is megszegte, mert nem a szükséges figyelemmel és óvatossággal közlekedett. A baleset ezért következett be – állította a védelem a bíróságon.

Másként látta ezt az ügyben eljáró bíróság, amely szerint a baleset azért következett be, mert Attila megszegte a KRESZ 31. §-a (1) bekezdése b) pontjának II. fordulatában, és a 31. §-ának (6) bekezdésében foglaltakat. Eszerint az úttestre felhajtás előtt meg kell győződni a manőver biztonságos végrehajtásának körülményeiről.

Az ítélet: a költöztető bűnös halálos baleset okozásában

Saját megközelítéséből adódóan a bíróság bűnösnek mondta ki Attilát halálos közúti baleset gondatlan okozásáért. Ezért 1 év 2 hónapi fogházbüntetésre ítélte őt, és eltiltotta 2 évre a közúti járművezetéstől, ugyanakkor a fogházbüntetés végrehajtását felfüggesztette 2 évi próbaidőre. Ennek az ítéletnek az enyhébb része, a jogsibevonás is súlyos következményekkel járt Attilára, hiszen megakadályozta a fuvarozásban, márpedig ebből tartotta el a családját.

A cikkben szereplő képek illusztrációk, nincs közül a konkrét balesethez (motoros fotók forrása: MTI)

A cikkben szereplő képek illusztrációk, nincs közül a konkrét balesethez (motoros fotók forrása: MTI)

A bíróság enyhítő körülményként értékelte a férfi büntetlen előéletét, kifogástalan közlekedési múltját, továbbá azt, hogy három kiskorú gyermek eltartásáról gondoskodik.

Attila nem fogadta el az ítéletet

A felfüggesztés ellenére Attila és ügyvédje fellebbezett az ítélet ellen. Az 5 hónappal később tartott tárgyaláson a másodfokú bíróság szerint „a tényállásból téves jogi következtetést vont le az elsőfokú bíróság, amikor Attila terhére rótta a KRESZ megszegését, így megállapítva, hogy ezzel okozati összefüggésben következett be a baleset, azaz Vera halála”.

Emlékeztetőül leírjuk, hogy a szakértői vélemény szerint az Attila által vezetett kisteherautó az elindulás pillanatában Verától féktávolságon kívül volt, és az elindulás előtt balra indexelt.

Ezeket a különösen fontos részleteket figyelembe véve a másodfokú bíróság elfogadta a védelem érvelését, és megváltoztatta az ítéletet: az ügy végén felmentette Attilát a vád alól.