Olvasóink kérdeznek, a Vezess szakértői pedig válaszolnak. Autóvásárlás, gumi, felni, vezetéstechnika vagy jogi probléma? Merítés a beküldött kérdésekből és válaszokból

Autóvásárlás

Olvasónk kérdezi

Kedves Szakértő,
A tanácsát szeretném kérni én is autóválasztás előtt. Lehet, hogy többször is meg fogom kérdezni, mert csak az elején tartunk a döntésnek.
Eddig egy Daewoo Lanos autónk volt/van, 18 éves, keveset használtuk, de lecserélnénk a kora miatt. Következő autónak 2-4 éveset szeretnénk, és biztonságos legyen. Sajnos az egyik barátunk a családjával együtt egy borzalmas balesetben vesztették életüket, amelyben vétlenek voltak, és aki okozta, egy biztonságos autóban csak a karját törte el. Tehát a biztonság fontos szempont lett nekünk. 
4 tagú család vagyunk, keveset utazunk, és Mercedes B-osztályban, Skodában gondolkodunk,vagy esetleg más típust is ajánlhat nyugodtan, amire nem gondoltunk. Mit javasol nekünk? Ha a típus megvan, utána jöhet a konkrét ár, szerviz, egyéb szempontok. Ár szempontjából 3,5 millió Ft körül gondolkodunk, ez típustól, kortól függően alakítható összeg. Megtisztelő válaszát előre is köszönöm.
Üdvözlettel Juhász Eszter
Egy 4 éves autó elég biztonságos a családnak? 1
Egy 4 éves autó elég biztonságos a családnak? 11

Szakértőnk válasza

Kedves Eszter!
Bekötött biztonsági övvel a 2-4 éves autók zömében jó esélyük van maradandó sérülés nélkül túlélni egy 60-65 kilométer/órás ütközést is. Ennek ellenére a keresést az Euro NCAP legbiztonságosabb autóival kezdtem. Ide kattintva találja őket, az adott évben tesztelt legjobb autókat lehet leszűrni. 
Ezek közül egy benzines Toyota Verso minden szempontból jó megoldás lehet. Ajánlhatom a Ford Focust is, amely kényelmesen elérhető ezzel a keretösszeggel. A Renault Clio IV is szerepel az Euro NCAP díjazottjai között, ebből a kombi lehetne érdekes. 
Ha egyik autó sem tetszik az említettek közül, akkor vennék Škoda Octaviát. Ám a 3,5 millió forintos keretből a 2013-ban bevezetett, mostani változat nem jön ki, a 2004-ben bemutatottnak pedig a biztonsága nem olyan jó, mint egy 5-7 évvel később piacra dobott kategóriatársé, amilyen a 2010 utáni Ford Focus. Az Octavia II négycsillagos töréstesztje akkor sem volt nagy dicsőség az ötcsillagos Astra H, Focus II, Mégane II stb. ismeretében.
Ha az autóval ritkán mennek, de egyben hosszabb, legalább 15-20 kilométeres távokat tesznek meg, akkor válasszanak nyugodtan dízelmotoros változatot. Amennyiben a rövid utak dominálnak, inkább benzines modellt vennék. 
Üdvözlettel, Szörényi András

Vezetéstechnika 

Olvasónk kérdezi 
Kedves Gulya!

A munkám miatt sajnos így télen is sokat kell vezetnem, ehhez szeretnék pár tanácsot kérni. A kocsi alapjárata nem az igazi, így a gázpedálról váltásnál nem tudom levenni a lábam. A kanyarban fékezés közben váltást eddig megoldottam, mert sarokkal fékeztem, közben a bakancs orrával nyomtam a gázt. A téli lucsokban a gumicsizmában ez már sajnos nem megy, lecsúszok a fékről…Tudna esetleg valami megoldást ajánlani, ragasszak csiszolópapírt a pedálra esetleg?

A másik gondom a havas úttal van. A futózott gumi a Gazon nem bírja havat, csúszkál a hátulja. Ha a ponyva alatt kapaszkodó srácokat hátraküldeném a palató végére, segítene valamit?

Egy 4 éves autó elég biztonságos a családnak? 12

Szakértőnk válasza
Kedves Csaba!
Ha jól értem, Ön egy kanyarban fékez, kuplungot nyom, sebességet vált, kormányoz, és mindeközben finoman próbálja a gázt tartani, hogy ne álljon le a motor – tehát mindezt egyszerre végzi. Az autó összes kezelőszervét egyszerre használja. 
Mint olvasom, lehet ilyet, de a kérdés inkább úgy vetődne fel egy földi halandóban, érdemes-e ezt így csinálni.
De mint kiderül, a kérdés nem egyszerűen ez, hanem az, hogyan tudná ezt bakancs helyett gumicsizmában is, és javítana-e a helyzeten, megnövelné a fékpedál tapadási együtthatóját, ha jobb gumikat tenne fel, illetve megváltoztatná az autó terhelési viszonyait.
Javaslom: 
– el kellene érni, hogy alapesetben legyen az autón alapjárat
– a kanyar előtt történjen meg a sebességváltás, ahogy ezt 
klasszikusan szokás
– a futózott gumikat cseréljük le olyanokra, amelyek szeretik a
havat
– a haverok hátraültetésének egy előnye lehet, hogy kevésbé hallatszik az ordítozásuk, mielőtt a kisodródó autóból a ponyván keresztül szép sorban kipotyognak, viszont a helyszínelők kiérkezéséig garantáltan csendben lesznek.
Üdvözlettel, 

Székely Gyula
Vezetéstechnikai tréner
www.vezetestechnika.eu