Röviden – BMW X1 | |
---|---|
Mi ez? | Elsőkerék-hajtású X1-es BMW |
Mit tud? | Kilúgozott tartalommal is BMW-s életérzést kínál |
Mibe kerül? | 9,6 millió forinttól indul az árlista |
Kinek jó? | Annak, aki vágyik egy BMW szabadidő-autóra, de nem tud mit kezdeni az összkerék-hajtással vagy nincs rá szüksége |
Adatlap
BMW X1 18d sDrive
Motor | 1995 cm3, Dízel, S4 |
Teljesítmény | 150 LE |
Nyomaték | 330 NM |
Gyorsulás (0-100 km/h) | 9,2 sec |
Végsebesség | 205 km/h |
Fogyasztás (vegyes) | 4,1 l / 100 km |
Ízlelgessük egy kicsit a dolgot: ez egy elsőkerék-hajtású X1-es BMW. És nem is rossz. Nyilván ezért a kijelentésért a hardcore BMW-sek örömmel felkoncolnának, de sajnos ez van. A BMW is kénytelen volt behódolni a vásárlói szokásoknak, ha a vevők a szimplán elsőkerekes szabadidő-autókat viszik, akkor olyat kell nekik adni és máris cseng a kassza. Nem olyan bonyolult ez.
Régen minden jobb volt, az autók vasból és üvegből készültek, nem voltak valóságshow-k, és a BMW modellmegnevezéseit is lehetett követni, akár egészen kevés logikával is. Tudtuk, mit jelent az első számjegy, mit a második kettő, vagy hogy mire utal az X karakter.
Na, egy ideje ezzel már nem megyünk semmire, a motorméretre nehezen következtethetünk a két utolsó számból. Aztán az X is elvesztette a többletjelentését, mikor a szimplán hátsókerekes modelleken is feltűnt, az sDrive felirat kíséretében. De eddig legalább a hátsó kerekeket hajtotta a motor, most meg az elsőket. Mindegy, ne is próbáljuk meg megérteni.
Külső
Az új, az elsőkerék-hajtású 2-es Active Tourerével megegyező padlólemezre épülő, de elődjénél magasabb és szélesebb, viszont kurtább autónak határozottan jót tett a drasztikus átalakítás. A második generációs X1-es már tényleg illik az X-es sorba – értelemszerűen az X3-as alá -, nem pedig egy szerencsétlen formájú öszvérként rontja az utcaképet, tényleg olyan, amilyennek egy BMW-nek lennie kell. Modern, masszív, kívánatos.
Belső
Bár a tesztautó aránylag puritán felszereltségű, hiába markolássza az ember a kilincset, itt bizony nyomkodni kell a kulcsot is, ha be akarunk jutni, az üléseket kézzel kell beállítani, nincs bőrülés, okos tempomat és a fényszórókban is hagyományos izzószál világít. Egyedül a head up display és a drága automatikus váltó lóg ki a sorból, de az importőr szerint kézi váltóval esélytelen lenne eladni az autót, miután túlélte a tesztidőszakot. Így hiába is vágyunk kézi váltós BMW-re, jó eséllyel nem lesz ilyen a tesztparkban. Pedig most adta volna magát.
Belül az ismerős BMW-s belvilág várja a vezetőt, a klasszikus, két kerek műszeres műszerfal, a lapos klímavezérlővel, a váltó előtt a korong alakú mindenes gombbal, illetve a fokozatválasztó karral. Semmi váratlan, nagyjából minden BMW így néz ki belülről. Illetve nem is, ilyen vékony kormányú BMW-ben emberemlékezet óta nem ültem.
Helykínálata 190 centivel teljesen emberi, mindkét üléssorban elfértem benne, a szövetborítású ülés kényelmes, remekül tart, az ülőlapja állítható hosszúságú és még fűthető is. Én egy fillérrel nem adnék több pénzt a bőrkárpitos ülésért, de nem vagyunk egyformák, van akinek kell a bőr illata is a prémium érzéshez. Gombjai, kapcsolói hibátlanok, ebbe nehéz is lenne belekötni. A kisebb-nagyobb vackoknak ezernyi rekesz, doboz, üreg, hálós zseb található a kocsiban, teljesen élhető a belseje.
Hátsó üléstámlái 3 darabban hajthatók le, így a két szélső utas közé még valami csomagtartóból előrenyúló hosszú izét is be lehet tenni. Alapállásban 505 literes a kétemeletes csomagtartó, de a háttámlákat előrebillentve 1550 literesre növelhető. A csomagtartó mindent tud, amit egy bevásárláskor tudnia kell, van benne mély verem, gumis rögzítőheveder, hálós ficak, nagyobb tárgyaknak pedig rakományrögzítő fülek, illetve hűtőtáskának, miazmásnak 12 voltos csatlakozó is.
Milyen vezetni?
A kétliteres, négyhengeres dízelmotor teljesítménye 150 lóerő, csúcsnyomatéka 330 Nm, a 0-100-as gyorsulásra 9,2 mp-re van szüksége, csúcssebessége 205 km/óra. Menet közben néha-néha villan csak be, hogy csupán az első tengely kerekei rángatják az autót, és mivel a szabadidő-autók nagy többsége egyre inkább ilyen, annyira nem drámai a helyzet. Legfeljebb ahhoz kell hozzászokni, hogy most már BMW-emblémás autóval is tudunk elöl kaparni.
Normális, hétköznapi használat mellett – ha nem kell a behavazott budai lankákra felkaptatni vele télvíz idején – teljesen jó így is vele az élet, és a legelvetemültebb BMW-snek sem fog leszáradni egyik létfontosságú szerve sem, ha megérint egy ilyen autót. Igaz, nyilván nem is ők fogják megvenni, vagy ha mégis, akkor nem maguknak, hanem legfeljebb a feleségüknek. Mert nagynak tűnik, kényelmes, cifra és jó, könnyű vezetni a magas, jól átlátható kasztni miatt. Menet közben roppant kényelmes az X1-es, puhán, lágyan siklik át a csapnivaló útszakaszokon is, cserébe legfeljebb annyira sportos, mint Schmuck Andor az ünnepek után.
Mennyit fogyaszt?
Az egyszerűbb hajtáslánc, és a mérethez képest keskenynek tűnő – 205/60 – gumik a takarékos motorral együtt egész baráti fogyasztást hoztak össze. A tesztidőszak alatt, jellemzően városban használva 7,5 literes átlagfogyasztást mértünk és a fedélzeti számítógép is elég jól megsaccolta a végeredményt, alig egy tized litert tévedett a 7,4-es adattal. Nem tűnik rossznak.
A BMW X1 18d sDrive konkurensei | Listaár, forint |
|
Audi Q3 2,0 TDI (150 LE) | 9 130 410 | |
Mercedes-Benz GLA CDI 200 (156 LE) | 9 557 600 | |
Volvo XC60 (136 LE) | 9 490 000 | |
Hyundai Tucson 2,0 CRDI (135 LE) | 7 899 000 |
Mennyibe kerül?
Az elsőkerekes X1-es beugró ára 9,6 millió forint, a 150 lóerős, kétliteres dízelmotorral. Ha ugyanezt összkerék-hajtással szeretnénk, 800 ezer forinttal kellene többet fizetni érte. A Steptronic automatikus váltó 700 ezer, a LED-es fényszórók 420 ezer, a kulcs nélküli ajtónyitás 130 ezer forintba kerülnek. Érdekes, hogy fényűző extrának látszó a head up display viszont alapáron jár az autóhoz.
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|