Nem irgalmazott a sivatag a magyar versenyzőknek az Africa Race kilencedik, a mauritániai Amodjar és Akjoujt közötti 445 km-es szelektív szakaszán.
A Szalay Balázs, Bunkoczi László kettős (Opel Mokka) géphiba, a Qualisport kamionja elakadás miatt jutott csak a táv harmadáig.
„Próbáltam lendületesen menni, egészen addig, amíg egy versenyzőtársunk el nem akadt előttünk a nyomon. Onnantól kezdve már mindössze egy nyom ment tovább, úgyhogy akkor, ott, nem álltunk rossz pozícióban, de sajnos elástuk magunkat. A lapátolás után egyszer még be tudtam indítani a Mokkát, de utána már soha többet. Korábban tönkrement a ventilátorkapcsoló, melegedett az autó, aztán meg jött ez a probléma az önindítóval” – mondta Szalay, hozzátéve, hogy szerencse a szerencsétlenségben, hogy a Qulaisport kamionja (vagyis a Kovács, Czeglédi, Ács kamionos trió) alig száz méterre tőlük szintén elkapart. Először nem is látták egymást (mindkét csapat egy dűne aljában dolgozott), utóbb azonban, amikor Kovácsék feltolattak a dűne tetejére, összetalálkoztak..
„Kovács Mikiék technikája éppen addig tartott ki, ahol mi voltunk, ami nekünk hatalmas szerencse, mert így, miközben mi ástuk az ő kamionjukat, Czegó (Czeglédi Péter) beszélt a szervizeseinkkel, hogy mi lehet a gond az önindítóval” – tette hozzá Bunkoczi László. „Végül a söprögető kamion hozott nekünk starterkábelt, és miután Czegó megmutatta, hogy melyiket hova kell illeszteni, most már úgy indítom el a kocsit két dróttal, mint egy jobb tolvaj, úgyhogy nemcsak bobcatnek vagyok alkalmas mostantól, hanem önindítónak is. Összességében azonban keserves egy nap volt.”
„Nem működött a ventilátor és az önindító, úgyhogy őrültség lett volna a cél felé indulni. Az volt az egyetlen lehetséges döntés, hogy a hozzánk közelebb lévő rajt felé jövünk ki” – mondta Szalay.
És ez volt az egyetlen lehetséges döntés Kovács Miklósék számára is, úgyhogy ők is a rajt felé indultak meg, vállalva a kihagyott GPS-pontok miatt rájuk váró büntetést. Így ugyanis legalább folytatni tudják a versenyt, s haladhatnak tovább Dakar, a Rózsaszín-tó felé.
„Nagy nehezen elindultunk és a dűne túloldalán Szalay Balázsékkal találkoztunk, akik ott rostokoltak. Megpróbáltunk segíteni nekik, a vontatási manőver el is kezdődött, de befejezni már nem tudtuk, mert elszállt a kamion első hajtása. Balázzsal és Lacival együtt töltöttük a napot, ástunk, szereltünk, próbáltunk segíteni magunkon, de mindhiába. Meg kellett várnunk, amíg odaér a szervezők romeltakarító járműve, amelyből sikerült felszerelésekhez jutni. Nagy nehezen annyira megjavítottuk a kamiont, hogy vissza tudtunk menni a rajtig, onnan pedig az összekötőn érkeztünk a mostani táborba. A srácoknak biztosan hosszú éjszakája lesz, hiszen kizárólag hátsó hajtással nem mehetünk vissza a sivatagba” – fogalmazott Kovács, aki a verseny korábbi szakaszában a dobogóért harcolt a kamionos kategóriában.
A napi szakasz nehézségét jól szemlélteti, hogy még a domináns Kamazokat is megfékezték a dűnék: a kategória-éllovas Anton Shibalov éppúgy ásott, mint márkatársa, Szergej Kuprijanov. A metángáz-hajtású Kamazzal Kuprijanov ezúttal jobb időt ért el, mint a listavezető, de a tatárföldi armada most vereséget szenvedett: a szakaszt Tomas Tomecek nyerte a Tatrával, az MAN-es Elisabete Jacinto előtt.
Az autósoknál a tavalyi győztes, Jean-Antoine Sabatier bizonyult a legjobbnak Buggy One típusú buggy-jával: Kanat Sagirov, a kategória listavezetője ezúttal csak a 9. helyen végzett, így a toyotás kazah pilóta előnye 49 percről 8 és fél percnyire apadt a napot az 5. legjobb idővel teljesítő üldözője, az Optimus MD-s Pascal Thomasse előtt. A motorosoknál Pal Anders Ullevalseter hozta a kötelezőt, a kétkerekűek címvédő-éllovasát pedig egy portugál apa-fiú páros, idősebb és ifjabb José Fernando de Sousa követte.
Pénteken hurokszakasz vár a mezőnyre Akjoujt környékén, pokoli nehézségekkel: az előrejelzések szerint rögtön az első dűne Mauritánia egyik legnagyobb ilyen képződménye lesz, de ezen felül is pokolian sok homokos területet foglal magában a 379 kilométernyi mért táv.
Eredmények:
9. szakasz, Amodjar-Akjujt (össztáv: 493 km, ebből szelektív szakasz: 445 km)
autósok:
1. Jean Antoine Sabatier, Agostino Rizzardi (francia, Bugga One) 5:19:41 óra
Szalay Balázs, Bunkoczi László (Opel Mokka) idő nélkül
összetettben:
1. Kanat Sagirov, Vitalij Jevtyekov (kazah, ukrán, Toyota Hilux) 36:48:32 óra
Szalay, Bunkoczi idő nélkül
kamionosok:
1. Tomas Tomecek, Ladislav Lala (cseh, Tatra) 6:22:30 óra
…5. Kovács Miklós, Czeglédi Péter, Ács László (Scania) idő nélkül
összetettben:
1. Anton Shibalov, Robert Amatics, Almaz Kisamijev (orosz, Kamaz) 39:47:44 óra
…5. Kovács, Czeglédi, Ács idő nélkül
motorosok:
1. Pal Anders Ullevalseter (norvég, KTM) 6:08:07 óra
összetettben:
1. Ullevalseter 41:08:35 óra