Olvasóink kérdeznek, a Vezess szakértői pedig válaszolnak. Autóvásárlás, gumi, felni, vezetéstechnika vagy jogi probléma? Merítés a beküldött kérdésekből és válaszokból.

Autóvásárlás

Olvasónk kérdezi



Üdv, Tisztelt szakértő!
Renault Laguna III vásárlását tervezem, 4-5 évesen elértek a számomra megfizethető ársávba. Naponta 15-16 kilométert autózok a munkahely és a lakás között, és évente négy vagy öt alkalommal hazamennék Németországból Magyarországra. 
Elég lehet az 1.5 dCi dízelmotor stabilan tartani a 150 km/h körüli sebességet? Vagy inkább 2.0dci-t nézzek 130-150 LE-vel? A kisebbik motor viszont bőven elég munkába járáshoz. Az 1.5 dci is 6 sebességes, gondolom, nem hangos, de bírja-e a tempót vajon? Most Renault Mégane I-es típusom van, 1,4 literes  16 szelepes motorral, azzal 140-es utazót tudok tartani. A Laguna III-ban mennyire lehetnek problémásak a dci-k? Amelyik autókat néztem, 120-180 000 kilométer volt bennük. 
Talán ezek a kilométerek nem számítanak soknak…
Olvasónk francia autót venne, nem beszéljük le a döntésről 1
Olvasónk francia autót venne, nem beszéljük le a döntésről 7
Szakértőnk válasza

Kedves László!
A Laguna III rendkívül értelmes megoldás. Igazából már az előd a 2005-ös modellfrissítés után is ajánlható autó, de a harmadik generáció nagyot lépett előre minőségben, esztétikában meg vissza, de ez a magánvéleményem. A Laguna csendes, szép belül, igényes anyagokkal. 
A megadott célra abszolút elég az 1,5 dCi, ha az az utazótempó nem több 150-nél. Ha a fél-egyliteres többletfogyasztás nem probléma, én mégis a 150 lóerős 2,0 dCi-t keresném, mert azzal a motorral a Laguna III gyönyörűen hasít autópályán, és nincs is többletfogyasztása a kisebbhez képest, főleg, ha az a 150 néha 180 km/óra lenne. 
A nagyobbik motor előnye, hogy nem jellemző rá az a hajtókarcsapágy-probléma, amely a csapágyak megszorulásával leölt a főtengellyel együtt nem egy 1,5 dCi-t, abból is az erőseb verziókat, amelyeket a Laguna III kap. Az volt a gond, hogy túl hamar ugrott meg a nyomaték, és a nagy erők kipréselték az olajat a hajtókarcsapágyak alól. A 65-85 lóerős változatokat ez sokkal kisebb arányban sújtotta a csekélyebb erők miatt. Ez nem általános, a gyár vagy tíz éve át is programozta az elektronikus vezérlést a hibákra reagálva, de ezt az alkatrészt érdemes 120-150 000 km után mindenképp kicseréltetni. Költsége kb. 90-110 000 Ft itthon, rutinmunka a márkaszervizeknek és a Renault-ra szakosodott műhelyeknek. 
Tehát az 1,5 dCi jó megoldás, bőven elég sztrádára is, és a hajtókarcsapágy-mizéria elkerülhető a csapágysor óvatos cseréjével, de élvezetesebb a kétliteres. A baráti körben is van egy Laguna kombi a kétezres dCi-vel, és elég jó vele utazni. A 180 ezres futásteljesítmény nem probléma. 
Üdvözlettel, Szörényi András

Olvasónk kérdezi

Üdvözlöm!
Autó vásárlása előtt állok. Két autón gondolkodom. Az egyik egy BMW 318i e46 2002-től (facelift), a másik egy Audi A4 2.0 szintén 2002-től. Az Audinál a sima 2.0 vagy az FSI változat lenne esetleg előnyösebb? 3000-3500 euró közötti összeget tudnék ráfordítani. Városban és autópályán egyaránt használnám. Mire érdemes ezeknél a típusoknál odafigyelni? Esetleg típushibák? Számomra a megbízhatóság és a kényelem fontos szempont. Esetleg ezeken kívül milyen más hasonló típusokat ajánlana?
Köszönöm válaszát!

Szakértőnk válasza

Kedves Roland!
Egyik sem tartozik a fillérekből fenntartható autók közé, a BMW még egy kicsit költségesebb lehet. Az E46 egyik alattomos baja a hűtőfolyadék-tartály elöregedése, a repedt tartályból eltűnik a hűtőközeg és megfőhet a motor. A gyárilag kék folyadék szivárgását észre lehet venni, esetleg édes szagát is kiszúrhatja. A magnéziummal könnyített BMW benzinesekről nem sok jó hallottam szerelőktől, de azt sajnos nem tudom, hogy a kinézett autókban melyik van. 
Olvasónk francia autót venne, nem beszéljük le a döntésről 8
Az A4-ben a futómű viheti a pénzt. Szerencsére Te nem vennél Multitronic váltóst, amely a benzines kisebb nyomatékával sem életbiztosítás, az 1,9 PD TDI dízelek erejét végképp nehezen bírja, a chiptuningot egyáltalán nem. Az E46 élvezetesebb autó, szerintem megéri a többletkiadást az A4-gyel szemben. Ugyanez az utódaikra nem igaz, E90 helyett magamnak 2007 utáni A4-est vennék. 
Alternatíva lehet a benzines Mazda6. Mechanikailag nagyon megbízható autó, de a félrehúzó futómű és a ferdén álló kormány kellemetlen sajátossága, amit talán toronycsapágy utólagos beépítésével lehet orvosolni (gyárilag nincs benne, ez nem MacPherson, hanem kettős keresztlengőkaros elöl). A Mazda6 igazi gondja a rozsdásodás az alvázon és a futóművön. Ha nem rohad, akkor nagyon jó autó. 
Üdvözlettel, Szörényi András

Abroncsok és felnik

Olvasónk kérdezi

Tisztelt Szakértő úr!

Suzuki Swift típusú gépjárművem gyári méretű 155/70 R13 abroncsai helyett fel lehet rakni 165-ös szélességűt? Mi változna? 

Tisztelettel, Polák János

Olvasónk francia autót venne, nem beszéljük le a döntésről 9

Szakértőnk válasza
Tisztelt Polák János!
Az Ön által felszereltetett abroncs miatt a km-óra csalni fog, és nem megfelelő értéket fog látni, de ennél nagyobb hibát elméletben nem látok, bár nem véletlenül szerelik az adott mérettel az autókat, mert azokkal a paraméterekkel a legjobb az autó vezethetősége stb.
Üdvözlettel:
Szabó Péter, Centrum Gumi Kft.
www.centrumgumi.hu

Jogi esetek

Olvasónk kérdezi

Szép estét.

Több verziót is hallottam, és gondoltam, inkább megkérdezem egy táblával kapcsolatban:
Bizonyos zebrák előtt kint van a „gyermekek” figyelmeztető tábla. (Piros háromszög, benne 2 gyermek.) Nincs alatta semmilyen kiegészítő tábla. Többen azt állítják, hogy ez a tábla 30 km/h-s sebességkorlátozást is jelent. Igaz ez? Válaszát előre is köszönöm.

Olvasónk francia autót venne, nem beszéljük le a döntésről 10

Szakértőnk válasza

Kedves Dániel,

a „Gyermekek” táblával jelölt szakaszokon a tábla alatt elhelyezett kiegészítő jelzőtáblán megjelölt távolságon belül – ha a közúti jelzésekből más nem következik – legfeljebb 30 km/óra sebességgel szabad közlekedni. Ha nincs kiegészítő tábla, akkor az általános szabályok szerint hatályos a veszélyt jelző tábla. 

Tisztelettel:

Dr. Janklovics Ádám
közlekedési jogász
www.drszekely.hu

Önnek is van kérdése?

Négy évszakost, vagy mindenáron télit? A gumik guruja, Szabó Péter az ön embere!

Kuplungoljak, ha megfarol? Gyula bácsi, a tököli tanpálya ördöge megmondja!
Kéken füstöl, de csak öt kiló, megvegyem? Andris, a nepperek réme válaszol!
Belém jöttek, elhajtottak – az én károm? Jogi szakértőnk tanácsot ad!