Tavaly ilyenkor még a Toyota vezetői is lehajtott fejjel suttogták: 2015 végére a Volkswagen megelőzhet bennünket. Aztán máshogy alakultak a dolgok: a kínai piac megroppanása jobban fájt a németeknek, mint a japánoknak, a szoftver-manipulációs botrány következtében visszaeső eladások pedig végleg esélytelenné tették a Volkswagen számára, hogy tartósan megelőzze a Toyotát, amely így – sorban negyedik éve – még mindig a világ legnagyobb autógyártója.
A Toyota forgalma 0,8 százalékkal csökkent az év során, de így is a bűvös határ felett maradtak: a 10,15 millió darab gépkocsi pontosan annyi, mint egy éve a VW eredménye volt. A németek kerek 2 százalékot buktak Kínán és a dízelbotrányon, így 9,9 millió eladott autóval zárták az évet.
Jó évet zárt viszont a General Motors, ők hajszálnyival feljebb tornázták eladásaikat. A bravúrt két apróság árnyékolja be: egyrészt, hogy mindössze 0,2 százalék volt a gyarapodás, másrészt hogy azt egy rendkívül gyenge évhez (ld. gyújtászár-botrány) képest érték el.
Elemzők szerint a Volkswagennek több évre lesz szüksége, hogy ismét felzárkózzon a Toyotához, mivel a botrány után újra kell írnia európai és észak-amerikai stratégiáit. Ráadásul a japán cég most készül 100 százalékos tulajdonba venni a Daihatsut (jelenleg a márka 51 %-át birtokolják), ami statisztikai szempontból még feljebb fogja tornázni a csoport eladási számait.