Röviden – Ford Galaxy 2,0 SCTi Ecoboost
Mi ez? Hétüléses egyterű Ford emblémával
Mit tud? Ötletes, élhető belsőt rejt a hatalmas test
Mibe kerül? Az árlista 8,2 milliótól indul, a 2 literes turbós benzines ára viszont már a 11 millión túl kezdődik
Kinek jó? Szerényebb felszereltséggel és takarékosabb motorral nagycsaládosoknak ideális lehet
Külsőre az új Ford Galaxy nem sokban különbözik az elődtől. Érthető is, egy családi kisbusz előbb utóbb eléri az egyedfejlődésnek azt a fokát, ahonnan már nehéz tovább lépni. Hasonlóan néznek ki a konkurensek is, a Citroën C4 Grand Picasso, vagy a VW Sharan, Renault Espace is. Tágas belsőhöz pufók forma szükséges, ezzel nem sokat lehet kezdeni. Játéktér legfeljebb a karakteres arc megrajzolásánál marad, meg talán a lámpatestekkel lehet még cifrázni valamit. A Ford ezeket mind meglépte a 4,9 méter hosszú, és majdnem 2 méter széles Galaxynál, a márka fajtajellegét adó Aston Martin-szerű harcsaszáj teszi vonzóvá a családbarát formát, hátul meg a lámpatestek fénye lett igen látványos, illetve az erős benzinmotorra utaló dupla kipufogóvég még ami feldobja a látványt.

Belső

Hely elöl, hátul bőven van a Galaxy-ban, bár a második sor ülései rafináltan vékony támlájúak, de így a leghátsó sorban is túlélhető a hosszabb utazás. Hosszú felnőttnek nem biztos, de gyereknek, kurtább felnőttnek egész biztosan. És ők még szeretnek is ott, az izgalmas helyen ücsörögni – mármint a gyerekek -, ahova bemászni is könnyű, a második sor szélső ülései finoman és nagyra nyílnak és a szinte derékszögben nyíló ajtókon pillanatok alatt fájdalommentesen lehet megközelíteni a turistaosztályt. A harmadik sor üléseit is könnyű előcsalogatni a padlóból, hevederek rángatása és bonyolult hajtogatós játék helyett motorok mozgatnak mindent.
A második sor különálló, egyesével is tologatható székekből áll, így könnyen össze lehet állítani a mindenkinek kényelmes megoldást, akár vállban szélesebb utasokkal is. Legelöl már fejedelmi a kényelem, ami nemcsak a hatalmas térnek köszönhető – széles a könyöklő, a szélvédő valahol elérhetetlen távolságban van – hanem a minden irányban állítható Multicontour üléseknek is. Amelyek még több fokozatban állítható masszázsfunkcióval is rendelkeznek, ami hosszú úton tényleg szuper dolog. Ja és fűthetők, szellőztethetők is.
Teszt: Ford Galaxy 2,0 SCTi 1
Széles autó, távol vannak egymástól az ülések

Széles autó, távol vannak egymástól az ülések

Előre hátra tologathatóak

Előre hátra tologathatóak

Ugyanúgy, mint a szélvédő és a kormány is. Rekeszekből, kisebb nagyobb tárolókból van ezernyi, és padló alatti rekesz is jutott bele. Utóbbi ugyan foglalt, a kerékcseréhez szükséges eszközök tanyáznak benne, ami elsőre érthetetlen, de ha belegondolunk, mennyivel hálásabb innen előkapni ezeket a cuccokat és az autó hasa alól leereszteni a pótkereket, mint kirámolni a púposra rámolt csomagtartót, rögtön belátható, hogy itt van a legjobb helyen a készlet.
Az analóg, digitális hibrid műszerfal szépen sikerült, rengeteg információt képes megmutatni. Ez elsőre idegennek is tűnhet, de idővel rá lehet érezni a logikájára, kezelésére. A bútorozás jól sikerült, telis-tele ötletes megoldásokkal, tekintélyes méretű tárolóhelyekkel, tengernyi USB és 12, 230 voltos csatlakozóval, lámpával, szellőzővel, kisizével. A ráadás pedig a hatalmas tetőablak.

Milyen vezetni?

A nagy, benzinmotoros járgányoknak van egy varázsuk. Ha le tudjuk venni a szemünket a pillanatnyi fogyasztásmérőről, akkor igazán élvezetes velük autózni. Szerettem a szerényebb teljesítményű, de hosszú úton hasonlóan kellemes benzines Citroën C4 Grand Picassot is, és a Galaxy is hamar megkedvelhető. Hangja nincs, autópályán teljesen néma, semmi zaj nem jön be az utastérbe sem a motortérből, sem a futómű felől. Nyilván extra feltétek nélkül szélzaj sincs benne, csak a pluszként felbiggyeszett tetőbox felől jött halk surrogás.
A 240 lóerős benzinmotor erős ugyan, de üresen az első kerekek nem képesek annyira belekapaszkodni az aszfaltba, hogy látványos gyorsulásnak örülhessen benne a vezető, de talán nem is várja ezt el senki egy termetes bálnától. Cserébe a sztrádán nem érez meg semmiféle emelkedőt, bármikor lehet vele előzni. Kanyarokban stabil, nem dől és megpakolva sem érződik túlsúlyos szörnyetegnek. A kormányzás rásegítése és precizitása is jól eltalált.
Kényelmes automatikus váltó

Kényelmes automatikus váltó

Ennyi helyen fonódhat ránk az ülés

Ennyi helyen fonódhat ránk az ülés

Szerezzünk tetőcsomagtartót!

Mivel a legtöbb hétszemélyes autó csomagtartója mikroszkopikus méretűre zsugorodik, ha használatba veszik bennük a plusz üléseket, muszáj volt síboxot is tenni az autó tetejére. Síbox akad otthon, csak kereszttartó rudakat kellett szerezni hozzá. Az importőrnek nem volt, és sok tízezerért venni sem kívántam rá, így maradt a bérlés. A napi 1200 forint még nem tűnt vészesnek, de a 14 ezer forintos, típusfüggő adapter, amit mindenféleképpen meg kell venni, nem hangzott jól. Ugye tesztautóról van szó, nyilván soha az életben nem használnám újra, de nem volt más lehetőség.   Teszt: Ford Galaxy 2,0 SCTi 121   A google első találatait zaklattam levelekkel, akik fél nap után fel is hívtak, hogy ilyen rövid határidővel szezonban kizárt, hogy találjak megfelelőt. Nemcsak bérelni, de venni sem lehet erre a típusra. Kezdett reménytelenné válni a helyzet, az ismerősök, barátok, rokonok mind szétnéztek, de sehol, semmi, ami jó lett volna a Galaxy-ra. Végül a sokadik találat hozott sikert, napi 700 forintért, kötelezően megveendő szirszarok nélkül, nagyjából 3 óra alatt előkerítette a keresztlécet és 10 perc alatt fel is tette az autó tetejére. Így a négy pár léc, a kicsik cipői, sisakjai nem a csomagtérben rabolták a helyet.

Hat ülés mellett is van valamicske csomagtartó

Hat ülés mellett is van valamicske csomagtartó

Itt a vezetési élmény teljesen mást jelent, mint a legtöbb autónál. Itt a stresszmentes, unalomba hajló vezetésért jár a pont, hiszen több száz kilométert így a legjobb levezetni. Csendben, békében az automatikus váltó kényelmével, az adaptív tempomat biztonságával megtámogatva, miközben a fenekünket, hátunkat bizgeréli a masszázsülés, ha meg nem veszünk észre egy sebességkorlátozó táblát, a műszerfalon bármikor megnézhetjük mennyivel isi mehetünk. És ezek jó dolgok. Olyannyira, hogy a bő 500 kilométeres utat a három gyerek is simán átvészelte megállás nélkül, pedig nekik nem jutott hátmasszázs.
Modell: Ár:
Renault Espace Energy TCe 200 EDC 12 600 000
Volkswagen Sharan Trendline BMT 1.4 TSI DSG 9 865 590
Lancia Voyager 3.6 V6 Platinum 13 315 000
Világos, élhető belső ezernyi ötlettel

Világos, élhető belső ezernyi ötlettel

Fogyasztás

Kétliteres, turbós, 240 lóerős benzines autótól okos ember nem számít szerény fogyasztásra. Ha a bálnányi testet még tele is pakolja emberrel, cuccal és még tetőcsomagtartót is szerel rá, akkor pedig jobb, ha felkészül a legrosszabbra. Kifelé, autópályán, maximum 120-szal 9,1 literes átlagot sikerült autózni. Az utazás előtti városban mászkálós kör átlaga ennél jóval rémisztőbb, 15,4 liter volt. Végül 10,36 liter lett az 1480 km-es tesztút átlaga tokkal, vonóval. Vegyes a kép, ez nem kevés, de ha a hat ember miatt két autóval kellett volna menni, dupla autópályadíjakkal, már rögtön szebbnek látszik a végeredmény. Persze ha mindezt takarékosabb, dízelmotoros Galaxyval autóztuk volna, akkor meg csúnyább.
Mellette – Ellene
  • Ügyes, élhető belső
  • Okos extrák
  • Komfortos üzem
  • Jó futómű
  • Iszákos benzinmotor