Nemrég a Renault sportautó-márkájának újjászületésére szervezett eseményen jártam, amiről a keddi gyorshír után most van időm írni részletesebben. A nizzai reptér és a Monte-Carlóban, a Forma-1-es pálya piros-fehér csíkos kerékvetői mellé telepített sátor közötti transzferen jól elbeszélgettünk a sofőrrel, egy nyugdíjas közalkalmazottal, aki beugrik segédkezni a helyi autóklub által szervezett a WRC-versenyen is. Azt mesélte, hogy az OGC Nice és az AS Monaco FC, a két szomszédos focicsapat meccsein a kemény monacói rendőrök rendesen helyre teszik a vendégszurkolókat, akik itt külföldiek. (A Földközi-tenger francia szakaszába ékelődő Monaco, bár összesen két négyzetkilométeres, de önálló állam és a franciák számára is külföld. A városállamon kocsival átutazva ebből nem sokat venni észre, például a rendszámok mások. A párutcás Monte-Carlo a Monacón belüli legnagyobb település.)
Jachtok és orosz oligarchák
Nizza, franciául Nice (e: nisz, nem nájsz) körzetében nagyjából 350 000 euró körül mozog egy 75 négyzetméteres lakás ára. Ebből a több mint 105 millió forintból más francia vidékeken tekintélyes házat lehet venni, de a nizzai árakat felverik a turizmusból fakadó munkalehetőségek és a napsütésért fizetendő felár. A Tengeri-Alpok déli oldalán többnyire ragyog a nap, de bő egyórás autóútra áprilisig síelni lehet és ősszel sem hideg a tenger. Félelmetes pénztömeg koncentrálódik az Azúr-partra: a nizzai reptéren nem taxitársaságok, hanem helikopteres személyszállítók reklámtábláiba futottam bele és orosz nyelvű transzparens kínált luxusjachtokat a milliárdos oligarcha üzletembereknek.
Jean Rédélé, az Alpine atyja
Amíg erről beszélgettünk, oda is értünk Monte-Carlóba. Nagyjából kilencven Alpine A110 sorakozott fel a sátor előtti placcon tulajdonosával a márka visszatérésének örömére. Élőben a kétüléses, 600 kg alatti sportautók nagyon filigránok, istenkísértés ezekben döngetni országúton vagy versenyeken. Márpedig a szöges gumik arra utaltak, hogy a tulajdonosak egy része havas utakon csapat a farmotoros sportkocsikkal.
Előbb a pickup, utána a sportkocsi
Nem hallgatja el, hogy vannak a sportkocsiknál fontosabb feladatok is a konszernben, például a Renault kínálatából hiányzó pickup pótlása egy platós Nissan kisteherre építve. De a Dacia alulról nagyon jól kiegészíti a kínálatot, dől belőle a pénz a kasszába és eljött az idő felülről kikerekíteni a palettát az Alpine újraélesztésével. A nemrég bemutatott Alpine Vision tanulmányautó nagyon közel áll a szériautóhoz, amit várhatóan idén év végén lepleznek le és jövőre lesz megvásárolható utcai autóként. Műszaki adatként annyit tudunk a kocsiról, hogy hátsókerék-hajtású és négyhengeres turbómotorja van. A 4,5 másodpercen belüli százra gyorsuláshoz a nagyon könnyűnek ígért autóban is legalább 250 lóerős motorra van szükség, az erőforrás egy turbós, négyhengeres benzines lehet. A fehérben kiállított koncepcióautó igen mutatós darab. A design jól játszik az előd formavilágával, elöl a fényszórók elrendezése, hátul a szélvédőüveg formája idézi a nagy őst. Középen van egyetlen kipufogónyílása, mivel így kisebb a súly, mint oldalanként egy-egy véggel.
Nem lesz Alpine a Clióból és a Mégane-ból
A kavarodásban a rám kevéssé jellemző agilitással egészen Bernard Olivierig könyököltem, hogy személyesen kérdezhessem a márka vezérigazgató-helyettesét a várható termékekről. Bernard Olivier vezette négy évig a visszatérést előkészítő csapatot, a deres halántékú menedzser most lépett eggyel vissza, hogy a sorozatgyártás előkészítése zajlik. Ami biztos, hogy az elsőkerék-hajtású Renault-modellekből nem lesz Alpine, tehát nem a Mégane RS még tovább reszelt sportváltozatában kell gondolkodni. „A fronthajtás a Renault-é, egy Alpine értékeihez más alapokra van szükség” – mondta határozottan Olivier. A négykerék-hajtást viszont nem zárta ki a jövőben, mert összkerékhajtással is léteznek sportautók. Egyelőre nem tudni, hogy az Alpine mikor és hogy válik egyautós gyártóból tényleges modellpalettával rendelkező márkává, mert egyetlen típussal nem életképes egy márka sem. Lépésről lépésre épülhet ki a kínálat, amiben a dolgok mai állása szerint nem kizárólag sportautók lehetnek, hanem terepjáró és elegáns limuzin is elképzelhető a tekintélyes Automotive News Europe cikke szerint.
Rali után Le Mans
Az Alpine egykor a Porschénak is odapörkölt a ralipályákon. A konstruktőrök között a Renault-Alpine nyerte az első világbajnoki címet 1973-ban, amely évben a Monte-Carlo Ralin a kék kupék kisajátították a dobogót. (1977 előtt csak márkavébét írt ki a Nemzetközi Autómobil Szövetség, az FIA, az egyéni világbajnoki pontverseny későbbi fejlemény.) A motorsport nem marad ki a visszatérés után sem, folytatódik a Le Mans-i versenyprogram. A gyár marad az LMP2 kategóriában, ahol eredményesen szerepel a hosszú távú világbajnoki futamokon, a WEC-sorozatban. A Le Mans-ban összetett győzelemre esélyt adó LMP1-es programot a Forma-1-gyel párhuzamosan egyetlen autógyártó sem finanszírozná.
Ár: 25 millió Ft alatt
Szinte biztosra vehető, hogy az Alpine lesz a Renault legmagasabb árú személyautója és drágábban mérik majd az eddigi csúcsmodellnél, az Espace ötödik generációjánál. Az utcai sportkocsi árára vonatkozó kérdést Carlos Ghosn igen frappánsan hárította el. „Megkérdeztem az A110-ek tulajdonosait, hogy mennyiért kaphatók ezek az autók mostanában? Legalább 80 000 eurót érnek – mondták. Az biztos, hogy ennél kevesebbe kerül majd az új” – zárta rövidre a kérdést a karakteres nagyvezér. 80 000 euró ma nagyjából 24 960 000 forintot ér. Bár egy sportautó megvásárlása merőben érzelmi alapú döntés, ebben a kategóriában sem mindegy, mennyivel lesz könnyebb a bukszánk. Az Alfa Romeo 4C 1750 TBi kupéja mellett 21 350 000 Ft szerepel az árlistában, a Spider egyenesen 24 400 000 forintba kerül. Egy Porsche 718 Boxster indulóára a hatról négyhengeresre butított, de mostantól turbós motorral 18,1 millió Ft. Szintén konkurens a Győrben gyártott Audi TT Coupé, amely 230 lóerős motorral 12 389 700, 310 lóerős TTS-ként 16,1 millió forinttól konfigurálható. Várhatóan a visszatérő Alpine első modellje TTS árszintje körül mozoghat. Erre utalnak francia sajtóértesülések is: a tűzhöz közelebb ülő kollégák 40-50 ezer euró közötti összegről írtak. Aligha lehettem volna ott ezen az eseményen, ha a Renault Hungária nem tervezné bevezetni az új sportautómárkát. Egyetlen márkakereskedés körvonalazódik a fővárosban, a kristálygömbbe meredve a dél-budai Baumgartner-szalon sejlik fel az egyetlen hazai Alpine-értékesítési és -szervizpontként. Év végére, amikor a sorozatgyártású sportautó elkészül, erről is többet tudunk majd.