A Mercedes genfi standjának eldugott szegletében, harsány reflektorok helyett diszkrét hangulatvilágítással övezve találtuk meg a világ legbiztonságosabb ma kapható polgári autóját. A Mercedes-Maybach S600 Guarddal kapcsolatban feltett kérdéseim közül az egyikre természetesen elhangzott az obligát válasz a termékfelelős menedzser részéről: ha ezt megmondanám, meg kellene hogy öljem!
A fekete behemót a világ első VR10 szabványnak megfelelő védettségű páncélozott személyautója, az első kocsi, ami képes teljes védelmet nyújtani a 7,62 x 54 kaliberű lőszer ellen, kezdi a termékbemutatót az úr. Megakasztom: azt honnan is ismerheti a magamfajta pacifista? Az a Kalasnyikov lőszere? – Nem, a Kalasnyikov lőszere egy kis játékszer ehhez képest. Ez a Dragunovba való, ami egy nagyon erőteljes fegyver, a Kalasnyikov ellen már a VR6-os szint is megfelelő védelmet jelent. Egy Dragunovból származó lövedék sokkal nagyobb energiával rendelkezik. – Mennyivel lett nehezebb ez az autó a széria Maybachnál? Mennyivel nehezebben áll meg, ha fékezni kell? – 2,2 tonna extra tömegről beszélünk, a teljes tömeg 4450 kg. Természetesen az összes menetdinamikai rendszert ennek megfelelően újraterveztük, az elektronikát és az alkatrészeket egyaránt. Ennek eredményeképp 100 km/óra sebességről fékezve mindössze egy méterrel áll meg távolabb ez az autó, mint a szériamodell. Elképzelheti, mennyi munka, mennyi tervezés, fejlesztés kellett ehhez a teljesítményhez. Ez az autó úgy néz ki ugyan, mint egy Maybach, de valójában egy teljesen új autó, egy alapjaiban más modell. – Ezt az autót bárki megveheti? És aki megveszi, annak részt kell vennie valamilyen különleges tréningen, hogy biztonsággal kezelhesse a kocsit? – Ezeket az autókat jellemzően nem egy konkrét személy, hanem egy szervezet adott posztját épp betöltő személy védelmére használják, vállalatok, állami intézmények. (Utóbbi vásárlók valamelyest nagyobb részét teszik ki a piacunknak.) A legnagyobb piac az orosz régió és a közel-keleti térség, de szinte sosem egyvalakit akarnak itt sem megvédeni, egyszerűen csak olyan biztonsági problémákat kell kezelni egy védett autóval, amely a környezeti sajátosságok miatt áll fenn. Amikor egy ilyen különleges autót, egy ilyen védelmi rendszert értékesítünk, kétnapos tréningen képezzük ki a vezetőt, megtanítjuk neki, hogyan kell kezelni ezt a járművet. Ez azért nagyon fontos, mert olyan krízishelyzetekben, amikre egy ilyen autó tulajdonosa számíthat, nemigen van idő a kezelési utasítást lapozgatni, előre fel kell készülni arra, mikor mit kell tenni a veszélyhelyzet elhárítására. – A tulajdonost, a védett személy is képzik, vagy csak a sofőrt? – Nem, csak a sofőrt, az utas kényelemben és biztonságban utazhat az autóban, a munka mindig a vezetőre hárul. – A páncélozás milyen vastag az ajtókban, az autó alján? – Pontos paramétereket nem mondhatok (ellenkező esetben meg kellene, hogy öljük önt), és kérem, hogy az üvegek vastagságát se mutassák majd a képeken, ezek a részletek iparági titoknak számítanak. A lényeg a VR10-es fokozat, a teljes utascellára. A csomagtér és a motortér nem páncélozott, de ezeknek az autóknak ez általános ismérve. A kocsi feladata, hogy megvédje az utasokat a támadástól (tapasztalataink alapján legfeljebb kétperces időtartamról beszélünk) és akár fél hengersorral, elfolyt hűtővízzel, átlőtt abroncsokkal is képes legyen legalább 1-2 kilométernyire elmenekülni a támadás helyszínéről. Egy ilyen védett jármű nem harci jármű, a támadási szituáció kezelése a kísérő, védő csapatok dolga – a mi feladatunk csak annyi, hogy védett személyeknek ne essen bajuk. A motor a Maybachnál mindig a V12-es, de a Mercedes S600 változat V8-assal is rendelhető. A motort nem is módosítjuk a gyártás során, a teljesítmény így is bőven elegendő, viszont a nagy tömeg miatt a sebességváltó áttételeit a jobb gyorsulás érdekében rövidítjük, a végsebességet pedig elektronikusan korlátozzuk, az S600 Guard esetén 190 km/h-ra. Az alsó védelmet úgy alakítottuk ki, hogy a hasmagasságot ne változtassa meg, de az acél segédrugóval kiegészített légrugózással a kocsi magassága megemelhető. Érdekes technikai változtatás, hogy az autóipar általános trendjével szemben mi számos helyen cseréltünk alumínium futómű-alkatrészeket nehezebb, de erősebb acélelemekre, hiszen ha éles helyzetben menekülni kell, bármin át, a futóműnek is sokkal többet ki kell bírnia, mint egy normál autóénak. – Hogyan változik a fogyasztás a páncélozással? – 299 g/km a hivatalos CO2-emissziós érték (ez 12,8 l/100 km a szabvány szerint – a szerk.). A fogyasztás teljességgel a felhasználás módjától függ: nagy tempónál, autópályán alig magasabb, mint a szériamodellé, a sok lassítás-gyorsítás növeli inkább az értéket. – Mennyire változatosan alakul az egyes autók felszereltsége? – A színárnyalatot illetően nem igazán eltérőek az igények, 99%-ban fekete Guard modelleket értékesítünk, a maradék egy százalék pedig sötétkék. Az utastér felszereltségében, kialakításában persze éppen úgy megvannak az igények, mint minden prémiumautónál: a bőrkárpitok színe, minősége, a beépített szórakoztató és kommunikációs elektronika, akár műholdas kommunikációs rendszer beszerelése – ez a vevőtől függ. (Az autóval kapcsolatban korábbi híradásunkban további részletek olvashatók az S600 Guardról)Beültünk a világ legbiztonságosabb személyautójába
A 145 millió forintos páncélozott luxuslimuzin nagyjából 4,5 tonnát nyom, vezetőjét a gyártó profi kiképzésben részesíti, mielőtt átadnák a kulcsot.
2016.03.07. hétfő 06:00