toyota-prado-manual-sept2015-1a A hatóságok a Toyota és a Nissan egyes Japánban értékesített modelljeinél mértek valós forgalmi helyzetben a teszteredményeket akár tízszeresen is meghaladó nitrogén-oxid-kibocsátási értékeket, a Mitsubishi egyes modelljeinél pedig a megengedett érték ötszörösét. A közlekedési minisztérium hat dízelautót vizsgált meg, és egyiknél sem talált illegális szoftvert a motorvezérlő egységben, egyúttal megállapította azt is, hogy egyik autógyár sem sértett meg egyetlen vonatkozó törvényt sem. A Japánban értékesített dízelautókat jelenleg csak laboratóriumi méréseknek vetik alá, de a közlekedési minisztérium valós közlekedési helyzetekben történő mérési eljárások bevezetését tervezi, az európai és amerikai törekvésekhez hasonlóan. Franciaország már tavaly külön bizottságot állított fel a gépjárművek kibocsátási értékeinek valós körülmények között történő mérésére. A bizottság januárban közölte, hogy a száz megvizsgált jármű közül több is jóval a megengedett érték felett bocsát ki szennyező anyagokat. A japán közlekedési minisztérium közleménye szerint a mérésekkor a Toyota Hiace és Land Cruiser Prado, a Nissan X-Trail, valamint a Mitsubishi Delica egyes, kizárólag Japánban értékesített verziói akadtak fenn a rostán. A Mazda CX-5 viszont valós közlekedési körülmények között is a teszteredményekkel megegyező kibocsátási értékeket produkált, a külföldön Mazda2 néven értékesített Demio pedig elenyésző mértékben magasabbat. A közlemény megjegyzi, hogy a méréseket minden modellnek csak egy-egy példányán végezték el, így azok nem tekinthetők mérvadónak, mert az engedélyezési eljárásban több példány mérési eredményeinek átlagát kell alapul venni. A japán dízelautó-piac viszonylag kicsi, az eladott személygépkocsiknak mindössze négy százalékát teszi ki.