Az előző részek tartalmából: A történet ott kezdődött, hogy a véletlen összehozott egy Fiat 850-essel, amit hazavittem, otthon leleltároztam, majd műszakilag is átvizsgáltam, és kicsit helyretettem. Ezután következhetetett a nagyobb falat: Már az előzetes vizsgálgatásnál észrevettem, hogy lehetnek kisebb korróziós nyomok a nemrég megszerezett Fiat 850-es alján. Akkor úgy tűnt, ezek nem túl komolyak. Ebből kiindulva, mint gondolom mindenki más, aki hasonló cipőben jár, én is szerettem volna minél kevesebb munkával megúszni. Ezért kezdetben csak óvatosan nyúltam a lemezekhez. Finoman megtisztogattam őket, hogy jobban lássam, mi is bujkál a festék, illetve az alvázvédő rétegei alatt. Rémisztő kép fogadott. Kiderült, hogy a lemezek minden kis lencsényi púpja alatt korróziós góc rejtőzött, amit ha megtisztítottam, épp, hogy ki nem lyukadt. Ennél horrorisztikusabb jelenséggel csak akkor találkoztam, amikor mint egy konzerv tetejét, felnyitottam a sárvédő és a taposólemez találkozásánál lévő lemezt. Itt ugyanis egy merevítés miatt dupla a lemez, olyan, mintha egy kis, háromszög alakú tálca lenne a taposólemez aljához hegesztve. Ezt a merevítést jobb híján, és az igazi nevét nem ismerve tálcának neveztem ezután.

Közelharcban a rozsdával 1
A névadást sajnos igazolta, hogy ez a kéttenyérnyi lemez tálcaként tartott magán egy akkora kupac rozsdatörmeléket, amit alig tudtam kilapátolni. Igazából nem is értettem, hogyan került bele, kicsit úgy festett, mintha valaki belesöpörte volna. Az igazi megdöbbenés azonban ezután következett. Kiderült, hogy a tálca lemeze annyira elvékonyodott a korróziótól, hogy reménytelen hozzáhegeszteni – az egészet ki kell vágni. Sajnos még több lemezzel jártam így ezután. És még akkor is, amikor már vagy fél négyzetméter lemez hiányzott a 850-es aljának jobb oldaláról, belefutottam olyan helyzetbe, hogy az elektromos hegesztőív azonnal elégette a lemezt, jelezve, hogy amit én lemeznek néztem, az inkább színtiszta vasoxid, magyarul rozsda. Ami, mint tudjuk, képes szinte nyom nélkül elégni, s ezért arra, hogy hozzáerősítsünk bármit, tökéletesen alkalmatlan.

Kiderült, hogy már az sem lemez, ami annak látszik. a legkorhadtabb részek kivágása után ekkora lyuk tátongott a 850-es alján

Kiderült, hogy már az sem lemez, ami annak látszik. a legkorhadtabb részek kivágása után ekkora lyuk tátongott a 850-es alján

Ezekben az esetekben pontozással próbáltam vastartalmú lemezrészt találni, majd a távolságot a hegesztőanyag finom felhordásával próbáltam áthidalni. A javításhoz a következő eszközöket és anyagokat használtam: 0,9 mm átmérőjű, porbeles huzallal működő elektromos hegesztőgépet, lemezvágó ollót, két szögvasdarabból és egy satuból álló hajlítóeszközt, kalapácsot, drótkefét, flexet csiszoló és vágótárcsával, valamint fúrógépet fúrásra és drótkorongozásra. Alapanyaggént két négyzetméter 1 milliméteres lemez szolgált, amit két darab fél négyzetméteres és négy darab negyed négyzetméteres szeletre vágattam fel. Passziválás és alapozás előtt minden alkalommal benzines folttisztítóval zsírtalanítottam a lemezeket. Sajnos nem a kezdettől fogva, de amint tudomást szereztem a létezéséről, a lemezeknek azt az oldalát, amely zárt részt alakított ki (ilyen például a belső küszöb belső oldala, vagy a tálca belseje) hegeszthető alapozóval (Coror Rapid) kezeltem. Én jó tapasztalatokat szereztem vele. Csak a varrat közvetlen közelében égett le, de a többi helyen tovább védte a lemezeket. A leégés miatt persze az üregelőanyag befújása nem volt elhagyható, ezt a fújható palackos üregelővel végeztem el – összesen három palackot használtam fel.
Majd a kevésbé korrodáltakat is kivágtam. Ez után kaptam meg, hogy Frédi Béni autót építek

Majd a kevésbé korrodáltakat is kivágtam. Ez után kaptam meg, hogy Frédi Béni autót építek

A külső lemezeket rozsdaátalakító alapozóval (Korant) kentem, illetve fújtam le (Brunox), majd erre benzinálló zománcfestéket fújtam. Ezen kívül alul egy nem túl vastag alvázvédő festéket hordtam fel. El kell mondanom, hogy felvágni nem mernék a munkámmal, de legalább valódi acéllemezből van végre a kis Fiat 850-es alja. A változás egyébként nemcsak látható, hanem érezhető is: nagyságrendekkel merevebbé vált a karosszéria. Már csak ezért is megérte! A kárfelmérésről és a munka menetéről meséljenek a továbbiakban a képek:
Itt már - a magam egyszerű módján - kipótoltam a belső küszöb hiányait és a "tálca" is a helyén van

Itt már – a magam egyszerű módján – kipótoltam a belső küszöb hiányait és a „tálca” is a helyén van

 
A hátsó taposólemezt a legmélyebb pontján már javították, most máshol támadt rozsda formájában a baj

A hátsó taposólemezt a legmélyebb pontján már javították, most máshol támadt – rozsda formájában – a baj

 
Próbán az üléssín, az alatta lévő lemezeket már sikerült kicserélni. Egy picit elöl is haladt a lemezelés. Nem mertem egyszerre nagyobb lemezeket beilleszteni, mert a melegedés miatt nyúlás annak ellenére nehezítette a munkát, hogy lassan haladtam, és mindig hagytam egy kis lehűlési időt

Próbán az üléssín, az alatta lévő lemezeket már sikerült kicserélni. Egy picit elöl is haladt a lemezelés. Nem mertem egyszerre nagyobb lemezeket beilleszteni, mert a melegedés miatt nyúlás annak ellenére nehezítette a munkát, hogy lassan haladtam, és mindig hagytam egy kis lehűlési időt

 
Már az ülés is bent van! A sín helyét természetesen úgy határoztam meg, hogy behúztam az ülés ellendarabjába, helyére tettem az ülést és átjelöltem, hova is kell kerülnie

Már az ülés is bent van! A sín helyét természetesen úgy határoztam meg, hogy behúztam az ülés ellendarabjába, helyére tettem az ülést és átjelöltem, hova is kell kerülnie

 
Elvileg kész a jobb oldal. Itt már mertem nagyobb lemezdarabokkal is dolgozni. A felületen a passziváló szer hatása látszik. A kezelés nagyon bevált - persze csak alapos zsírtalanítás után

Elvileg kész a jobb oldal. Itt már mertem nagyobb lemezdarabokkal is dolgozni. A felületen a passziváló szer hatása látszik. A kezelés nagyon bevált – persze csak alapos zsírtalanítás után

 
Ez a helyzet fogadott bal oldalon. Itt is tele volt a "tálca" rozsdával

Ez a helyzet fogadott bal oldalon. Itt is tele volt a „tálca” rozsdával

 
Itt már bátrabban, nagyobb darab lemezeket vágtam ki, és erősítettem a helyére - így gyorsabban is haladtam

Itt már bátrabban, nagyobb darab lemezeket vágtam ki, és erősítettem a helyére – így gyorsabban is haladtam

 
Sajnos csak menet közben találtam rá, hogy létezik hegeszthető festék. Ezt követően előre lefestettem a zárt részre kerülő lemezeket, ezzel is csökkentve a későbbi korróziós hatást. Ez persze nem váltja ki az üregvédelmet

Sajnos csak menet közben találtam rá, hogy létezik hegeszthető festék. Ezt követően előre lefestettem a zárt részre kerülő lemezeket, ezzel is csökkentve a későbbi korróziós hatást. Ez persze nem váltja ki az üregvédelmet

 
Kész a baloldal is. A lemez behegesztése során gyakran kellett az eredeti lemezt megerősíteni, ezért széles a varrat

Kész a baloldal is. A lemez behegesztése során gyakran kellett az eredeti lemezt megerősíteni, ezért széles a varrat

 
Így néz ki festés után a javított felület. Egy profi biztosan szebbet és jobbat alkotott volna, de a költségekbe bele sem merek gondolni...

Így néz ki festés után a javított felület. Egy profi biztosan szebbet és jobbat alkotott volna, de a költségekbe bele sem merek gondolni…

 
Körülbelül ennyire tudtam és mertem felemelni a 850-est a javítgatásokhoz. Az illusztrációnak szánt kép már a kijavított autóról készült

Körülbelül ennyire tudtam és mertem felemelni a 850-est a javítgatásokhoz. Az illusztrációnak szánt kép már a kijavított autóról készült

 
Így kellene kinéznie egy 850-es belsejének. Az persze nem kötelező, hogy a szőnyeg is piros legyen, de akinek ez tetszik... A garnitúra egyébként az én 850-esemhez is megvan, csak eléggé szakadozott állapotban. Azon gondolkozom, hogy padlószőnyegből kellene valami gusztusosat kiszabni

Így kellene kinéznie egy 850-es belsejének. Az persze nem kötelező, hogy a szőnyeg is piros legyen, de akinek ez tetszik… A garnitúra egyébként az én 850-esemhez is megvan, csak eléggé szakadozott állapotban. Azon gondolkozom, hogy padlószőnyegből kellene valami gusztusosat kiszabni

 
Korábban (sorozatunk harmadik részében) esett szó a 850-es egyéb karosszériaváltozatairól, s ezen belül a Sportcoupéról. Ez itt annak a műszerfala. Azért ez egy más világ, mint a limuzin

Korábban (sorozatunk harmadik részében) esett szó a 850-es egyéb karosszériaváltozatairól, s ezen belül a Sportcoupéról. Ez itt annak a műszerfala. Azért ez egy más világ, mint a limuzin

Folytatása következik, amelyben a vezérműlánc állapotáról próbálunk képet kapni. Méghozzá – költség- és munkakíméleti okokból – a szétszerelés mellőzésével! Az első rész itt, a második itt, a harmadik itt, a negyedik pedig itt olvasható.