a_000_8S9W8_europress_EZA Egy nap múlva Melbourne-ben pályára lépnek az autók, az Ausztrál Nagydíjjal megkezdődik a 2016-os Forma-1-es világbajnokság. A szezonnyitó előtt áttekintjük a legfontosabb változásokat, és azt, vajon el lehet-e kapni majd a Mercedest. A Forma-1 szabályai 2015-ről 2016-ra nem sokat változtak, mindössze pár területen érkezett a nézők számára is érdekes újítás: nő a gumiválaszték és a választási szabadság, csökken a rádiós segítség, és végül, de nem utolsósorban megújul az időmérő. Több gumikeverék, nagyobb szabadság A Forma-1 gumiszállítója, a Pirelli 2016-ra a korábbi négy helyett már öt szárazpályás gumikeveréket gyárt: a kemény (narancs), a közepes (fehér) a lágy (sárga) és a szuperlágy (piros) mellé megérkezik a leggyorsabb, de legkevésbé tartós ultralágy (lila) is. Pirelli_F1_2016_04 Az öt keverékből a Pirelli hármat-hármat kínál a versenyhétvégékre, a 13 szettet pedig bizonyos korlátozások mellett a pilóták és mérnökeik szabadabban válogathatják össze, ami eltérő versenystratégiákat hozhat, akár csapaton belül is.

a videó a hirdetés után indul
A gumis újításnak valószínűleg az első néhány fordulóban lesz igazi hatása, majd, ahogy általában, a csapatok kiismerik a rendszert, kialakul az optimális választás, és később inkább csak egy-egy vakmerő vagy kétségbeesett próbálkozás, vagy valami fatálisan rossz döntés hoz majd alkalmi izgalmat. Új kvalifikáció, de minek? Nem sokkal a szezonkezdet előtt a Forma-1 fejesei gyakorlatilag a semmiből rántották elő az amúgy reformra nem szoruló időmérő edzés átalakítását. barc_teszt_02_12 2016-tól a szombat délutáni helyosztón immár nemcsak a szakaszok végén, hanem közben, egyesével hullanak ki a pilóták, másfél percenként búcsúzik majd az aktuálisan leglassabb. Az utolsó menetre csak nyolc pilóta marad, végül pedig, az utolsó 90 másodpercben két versenyző párbajozik a pole-ért. Az új kvalifikáció menete Q1: 16 perc időtartam, az első 7 percben minden versenyző a pályán, majd 90 másodpercenként búcsúzik a leglassabb. Hét versenyző esik ki. Q2: 15 perces időtartam, újabb hét kieső, a visszaszámlálás 6 perc után kezdődik. Q3: 14 perces időtartam, nyolc résztvevő. A kieséses szakasz 5 perc elteltével indul, a végén ketten küzdenek a pole-ért. barc_teszt_02_14 A változtatástól kiélezettebb küzdelmet, nagyobb izgalmat és állandó akciót remélnek a döntéshozók, de akár visszafelé is elsülhet, főleg – ahogy a gumik esetében is – miután pár forduló alatt mindenki belerázódik az új rendszerbe, és újra csak az egyedi hibák, melléfogások, szerencsétlen körülmények hoznak kisebb-nagyobb meglepetéseket. „Az új rendszerben mindenki azonnal kimegy majd a friss gumikon, hogy köridőt teljesítsen. A Q3-ban így viszont előfordulhat, hogy az utolsó nyolc percben egyáltalán nem lesz autó a pályán, mert addigra mindenkinek csak használt gumija marad” – figyelmeztetett a címvédő Mercedes AMG csapatfőnöke, Toto Wolff. Magukra hagyott pilóták Az elsőre legkevésbé látványos, de talán a legnagyobb hatású változás a csapatok és a pilóták közötti rádióforgalom még további korlátozása lehet: az idei évtől a bokszutcából már csakis biztonsági tartalmú, valamint a versenyt sportszempontból érintő üzeneteket kaphatnak a versenyzők, a gumikopást, a fékeket, az erőforrást illető döntések mind rájuk maradnak. A versenyzők megérzései, műszaki érzéke kerül előtérbe, az nyer, aki jókor hajt és a megfelelő időben vesz vissza, aki képes jól menedzselni a gumikat és az üzemanyag-fogyasztást, míg a kevésbé ügyesek visszaesnek majd. A bokszutcai információk kizárása a csapaton belüli pilótasorrend kialakítását is jócskán megnehezíti majd. a_000_Hkg10212768_europress „Nagy változás lesz. Akár egyetértek vele, akár nem, az biztos, hogy sokkal nehezebbé válnak majd számunkra a futamok” – mondta a háromszoros világbajnok címvédő, Lewis Hamilton. „Sokkal több dolgot kell megjegyeznünk, sokkal több munkafolyamatra kell emlékeznünk, egyelőre próbálunk rájönni, hogyan is oldjuk meg. Lesznek majd matricák a pilótafülkében, a kormányon, nagyon sok mindent kell fejben tartani. Nem tudom, hogy szükség volt-e ilyen drasztikus korlátozásra, ugyanis az üzenetek egy része semmilyen előnyt nem jelentett, egyszerűen az autó működtetéséről szólt, ugyanis annyira bonyolult dolog. De az elvvel összességében egyetértek, látni fogjuk, ahogy a versenyeken alakul. Az elején biztosan küszködni fogunk, de igyekszünk majd a lehető legjobban felkészülni.” Beleszólhat a Ferrari? Hiába persze minden szabályváltoztatás, ha az erőviszonyokban nem jön érdemi változás, így természetesen az a legnagyobb kérdés, hogy lesz-e a Mercedesnek igazi ellenfele. g_514763576_europress_EZA A címvédő csapat a téli teszteken elképesztő megbízhatóságot mutatott, Hamilton és Nico Rosberg sok ezer kilométert futott az új autóval, de az igazi tempójukat nem villantották meg. A barcelonai tesztelésen a Ferrarié lett a legjobb idő, a vörös autó Sebastian Vettel és Kimi Räikkönen alatt is gyors volt. A szakértők számításai, becslései alapján az olasz csapat 2-3 tizedre csökkenthette lemaradását a Mercedeshez képest, ha ez tényleg így van, a tavaly három futamot nyerő Vettelnek akár kétszer ennyi is összejöhet, ha pedig a Merci-pilóták csatája a tavalyinál kevésbé egyoldalúan alakul, a négyszeres világbajnok is beszállhat a címért folyó küzdelembe. barc_teszt_01_15 Míg az világosnak tűnik, hogy az élen a Mercedes, utána pedig a Ferrari következhet, a „best of the rest” pozíciójára több esélyes is akad. 2014-15 után a Williams a favorit, a Mercedes-motort használó patinás brit csapat megőrizheti a konstruktőri 3. helyet, de az immár TAG Heuer név alatt használt, javított Renault-motorral a mindig erős kasztnit építő Red Bull, valamint a tavalyi jó hajrá után erős téli formát mutató Force India is ott lesz, hogy a lehető legtöbb pontot elhalássza. Érdemes lesz odafigyelni a tavalyi Ferrari-motorral induló Toro Rossóra, amely főleg a szezon elején villanthat, míg a Lotus felvásárlásával újjáalapított gyári Renault és a tavalyi vergődés után jobbat remélő McLaren-Honda esetében kíváncsian figyelhetjük majd, milyen ütemben halad a felzárkózás. jm1615ma20 Rekordok, mérföldkövek A 2016-os Forma-1-es világbajnokság egy szempontból biztosan rekordot hoz: Németország visszatérésével és az Európa Nagydíjra keresztelt, az azeri főváros, Baku utcáin rendezendő új futammal 21 fordulóból áll majd – a részben felújított Hungaroringen idén a július 22-24-i hétvégén tartják a versenyt -, sosem volt még ilyen hosszú egy idény. (A versenynaptárt lásd a cikk végén!)
A maratoni szezon lehetőséget ad majd a Mercedesnek, hogy még ütősebb statisztikákkal írja be magát a sportalmanachokba. Tavaly Hamiltonék 19 forduló alatt 16 futamot nyertek, 12 1-2-es győzelmet arattak, 32 dobogós helyezést, 18 pole-t, 703 pontot szereztek, kettővel több versenyhétvégén emelhetik a tétet. A Mercedesnek öt győzelem és négy pole kell ahhoz, hogy az örökranglistákon átvegye a Red Bull 5. helyét (50 futamgyőzelem, 57 pole), míg egyéniben Hamilton és Vettel küzdhet azért, hogy a győzelmek számában minden idők második legsikeresebb versenyzője, a négyszeres világbajnok Alain Prost elé kerüljön. A Professzor 51-szer győzött pályafutása alatt, Hamilton 43, Vettel 42 eddigi diadallal fut neki 2016-nak. a_000_8S9GV_europress_EZA Hátrébb a Toro Rossó-s Max Verstappen állíthat be új rekordot: ha a még csak 18 év fél éves holland ifjonc a pódiumig jut, esetleg győz az idény során, átveszi Vetteltől minden idők legfiatalabb F1-es dobogósának és/vagy futamgyőztesének címét, hiszen a német 2008-ban 21 éves és 74 napos korában győzött az Olasz Nagydíjon. Rekordnak nem számít, de több pilóta is mérföldkövekig jut: Monacóban Nico Hülkenberg, Kanadában Sergio Perez, Németországban Daniel Ricciardo, Japánban pedig Romain Grosjean ünnepelheti majd 100. Forma-1-es rajtját, Szingapúrban Nico Rosberg a 200., a Brazil Nagydíjon Kimi Räikkönen, Abu-Dzabiban Felipe Massa a 250. startig jut, míg Jenson Button már Malajziában a 300. F1-es futamán indul el. barc_teszt_01_11 Új nevek, új arcok A veteránok mellett azért új pilóták is lesznek a mezőnyben, 2016-ban három újonc mutatkozik be a Forma-1-ben. A Renault-nál a 2014-es GP2-bajnok, tavaly tesztpilótaként alkalmazott angol Jolyon Palmer kapott versenyzési lehetőséget, míg a Manor-Mercedesnél a tavalyi DTM-bajnok tehetség, Pascal Wehrlein, valamint Indonézia első F1-ese, Rio Haryanto debütál.

Rio Haryanto, Manor Racing

Rio Haryanto, Manor Racing

A Forma-1 új csapattal is gazdagodik: 11. alakulatként pályára lép az amerikai Haas, amely a Ferrari hajtásláncával és az olaszok műszaki támogatásával igyekszik értékelhető rajtot venni. Az új csapatnál Romain Grosjean és a korábbi Sauber-pilóta, tavaly a Ferrari tesztelőjeként dolgozó Esteban Gutierrez vezet.
Haas VF-16, Gutierrez és Grosjean

Haas VF-16, Gutierrez és Grosjean

naptár