Röviden – Volkswagen Multivan 2.0 Highline
Mi ez? A Transporter hatodik generációját tavaly mutatta be a Volkswagen.  A német gyártó az Euro 6-os motorok és az új lámpatestek miatt (is) új modellként tekint a Transporterre, azonban a legújabb kiadás faceliftnek tekinthető.
Mi tud? Az új Multivan az ülésekből kialakítható, integrált gyerekülésekkel a családosokra is gondol. Emellett a VW a luxus Transporter személyében olyan kisbuszt kínál, mely fel van szerelve a márka legfrissebb fejlesztéseivel, ráadásul még jól is néz ki.
Mibe kerül? tesztautóval megegyező motorral és váltóval kínált Multivan Highline alapára 18 468 720 Forint, míg az általunk tesztelt Multivan Highline 2.0 TDI full extrásnak tekinthető, ezért 26 696 475 Ft-ba kerül.
Kinek jó? Fejlett nyugati országokban akár családi járműnek is ideális lenne, de idehaza valószínűleg inkább presztízs jármű lesz főként a kormányzati és az üzleti szektorban, emellett a magánvállalkozók körében is népszerű lehet.

Nemrég saját szememmel nézhettem meg, hogyan készülnek a hatodik generációs Volkswagen Transporterek, ezért úgy döntöttem itt az ideje kipróbálni egyet. A gesztenyebarna, Highline felszereltségű Multivant (a Transporter személyautós változata) egy teljes hétig tesztelhettem, ez idő alatt  580 kilométert tettem meg vele. A tesztidőszak alatt főként a fővárosi forgalomban használtam, de az autópályán történő kipróbáláshoz beiktattam egy székesfehérvári kiruccanást is. A tapasztalatok alapján bátran kijelenthetem, hogy az új, hatodik generációs Volkswagen Multivan igazi lakmuszpapír. Megmutatja, hogyan viselkedik egy átlag autós az utakon egy ilyen, tekintélyt parancsoló kisbusszal szemben. A megkülönböztetett figyelem természetesen annak köszönhető, hogy a Multivan előző változatával egy fontos közjogi méltóság jár.

Külső, design

Az új Volkswagen T6 orr-része a Passat vonalait idézi, az elődhöz képest azonban masszívabb lökhárítóval és LED-es izzókkal szerelt lámpatestekkel készül. Bár az előző generációhoz képest nem hajtott végre a Volkswagen drasztikus változtatást, ennek ellenére az új Multivan rendelkezik a legkiforrottabb formavilággal. Ez leginkább az orr-részen vehető észre, olyan mintha szép simára kalapálták volna, semmi éles vonal, semmi hóbort, csakis a VW -által megalkotott népfurgonos kinézet. A gyártó ugyanakkor lényegében meghagyta a hasábformát, ami miatt a tapasztalt Transporter tulajokat nem érheti nagy meglepetés. Autóból átülve sem vészes a Multivan,  mert hamar meg lehet szokni a személyautóhoz képest nagyobb kasznit. A 4,9 méter hosszú és az 1,95 méter magas Multivan városban jól manőverezhető, a mérhetetlenül elhanyagolt budapesti utakról pedig nem vesz tudomást.

A tesztpéldány oldalautó elektronikusan nyithatóak és zárhatóak

Belső, utastér

Ebben a Volkswagen Multivanban a felhasznált anyagok minősége egészen más dimenziót képvisel az egyterű kisbuszokhoz képest. Ez legfőképp a vonzó felszereltségnek, valamint az utastér exkluzív kialakításának köszönhető: az üléseket, a kartámaszokat, a váltókart és a kormánykereket is bőrbevonattal látták el. Ebben az árkategóriában a gumiszőnyegek kissé szembeütközőek, de ebbe most ne menjünk bele.

Mindig jól jönnek a kihúzható rekeszek

Az utasteret úgy alakították ki, hogy a jármű minden szegletében felbukkanjon egy-egy hasznos tárolórekesz. Tudom, ez a mániám, de mégiscsak egy haszonjárműre épített kisbuszról van szó. A legnagyobb rekesz a második üléssornál lévő multifunkciós asztalkában található, de az ülések alatt is vannak tárolódobozok, emellett a vezető- és az vezetőoldali utasajtón is találkozhatunk mindent elnyelő fakkokkal. Pozitívum, hogy nem csak a nagyobb cuccok, hanem a kisebb, személyes használati tárgyak elhelyezésére is gondoltak, ennek köszönhetően a középső konzol alatt, illetve a két elülső oldalajtókon is rendelkezésre állnak tárolófelületek.

Ne hagyd otthon a lurkókat!

A két, menetiránnyal ellentétesen fordított ülésekben integrált gyermekülések találhatók, melyek az utasülésekből, az üléspárna felhajtásával alakíthatók ki. Az ily módon nyert gyerekülések 15-36 kg súlyú, maximum 1,50 méter magas gyerkőcök utazására alkalmasak.

A két hátrafordított ülésből gyerekülés hajtható ki

A két, menetiránnyal ellentétes ülés harminc fokkal az ablakok felé, vagy akár egymás felé is fordítható, ily módon jobban kihasználhatóvá válik a középen lévő multifunkciós asztal. Jó hír a világutazóknak: a hátsó üléspadból kétszemélyes ágy hajtható ki, sőt az utas- és a csomagtér mérete igény szerint változtatható, amit a padlólemezben található sínrendszer tesz lehetővé.

A vezető környezete

A Multivan vezetőülése kényelmes: egyrészt fűthető, másrészt az ülés oldalában található kezelőgombokkal a háttámla, valamint az üléspárna magassága is elektronikusan állítható. Mindkét elülső ülés kétoldali karfával van ellátva, a hétfokozatú, automata DSG-váltó karja  támaszkodva is kényelmesen elérhető.

A középső konzolban található szórakoztató rendszer része egy navigációs alkalmazás, mely ugyan magyarul írja ki a dolgokat, mégis angolul navigál. A Traffic-móddal viszont akár az aktuális forgalmat is nézhetnénk, ha az autó össze lenne kapcsolva az internettel. Erre sajnos nem volt mód viszont, hogy kellőképpen kihasználhassam a színes, 6,33 colos érintőképernyő adottságait, betettem az SD-kártyámat, hogy visszanézzek néhány családi fotót. A képernyő szinte az asztali számítógép monitorjának megfelelő színárnyalatokban jeleníttette meg a fotókat. A kijelző közelítésérzékelővel van ellátva, így a kézmozgatással választhatunk a menüpontok között.

Az elöl ülők komfortérzetét növeli, hogy külön-külön állítható a klíma hőmérséklete, ami kifejezetten jól jön akkor, ha például egy hölgy foglal mellettünk helyet. A vezetési komfortot ugyancsak növelheti, hogy az elektromosan nyitható tetőablak napfényellenzővel van ellátva, de az utastérben ülőkre is gondoltak: a B-oszloptól kezdve hővédő, sötétített üvegezést építettek a karosszériába.

A kormánykeréken telefonhívásokat, illetve a rádió hangerejét is kezelhetjük

Jó vele parkolni

A Multivant méretei ellenére már az első kilométereknél jól lehet érezni, köszönhetően a nagy oldalsó tükröknek, valamint a terebélyes szélvédőnek. Parkoláskor kis gombbal aktiválható a lökhárítóba ágyazott parkolássegítő radar, tolatáskor pedig a színes tolatókamera teszi gyorsabbá a beállást. Menet közben az egyetlen zavaró dolog, a relatíve kicsi, középső visszapillantó tükör. Érthető, hogy egy ilyen státusszimbólumba nem tesznek Wartburg-tükröt, de ez a csökevényes sportautós-visszapillantó idegesítő, mert rendkívül keveset mutat meg jármű mögötti területről.

Az új Multivan LED-es lámpatestekkel készül

A rendelkezésre álló vezetéstámogató rendszerekre nem lehet panasz, bár az egyébként külön gombbal kikapcsolható start-stop rendszer városi forgalomban néha kiszámíthatatlan módon állítja le a motort. Van úgy, hogy hirtelen megállásnál kikapcsol, de olyan is előfordult, hogy fél perces állás után sem állította le az erőforrást.

Ez a Multivan nem asszisztál a sportos vezetéshez: a Front Assist piros háromszöggel és felkiáltójellel figyelmezteti a sofőrt a kritikus követési távolság esetén. A Hill holder és a lejtmenetasszisztens is komfortosabbá teszi a vezetést, de ugyancsak jó szolgálatot tesz az extraként rendelhető sávváltás asszisztens, mely a jobb- vagy a bal oldali visszapillantó tükrön történő sötét narancssárga színű lámpa felvillanásával jelzi, ha a Multivan mellett veszélyes közelségben várható egy másik jármű elhaladása.

A hátsó üléssorban a szélső ülések ISOFIX-rögzítőpontokkal vannak ellátva

Milyen vezetni?

Adatlap

Modell

Motor S4 dízel – 1964 ccm
Teljesítmény (LE/1p) 204 LE/ 4000
Nyomaték (Nm/1p) 450 /1400 – 2 400
Gyorsulás (0-100 km/h) 9,9 mp
Végsebesség 203 km/h
Fogyasztás (vegyes) 6,3 l/100 km
Listaár: 18 468 720  Ft

A 204 lóerős motor összességében izmos teljesítményt nyújtott. Dinamizmusa leginkább elindulás után történő gyorsulások során vehető észre, mert 50-70 kilométer/órás sebességnél már lomhábban gyorsul.

Ez annak köszönhető, hogy a Multivan elől független, MacPherson kerékfelfüggesztéssel, hátul pedig csatolt lengőkarokkal és spirálrugókkal készül. Ehhez jön hozzá az extraként rendelhető elektromosan vezérelt DCC lengéscsillapító. A Multivan személyautós vezetési élményt nyújt, melyen kicsit ront az olykor-olykor hangosnak bizonyuló dízelmotor.

Városban történő közlekedéskor ugyanakkor fokozott óvatossággal kell bevenni a mélygarázsokat és a bevásárlóközpontok külső parkolóházait. A kombinált fogyasztás egyéb iránt egyezik a gyártói adatokkal, hiszen a tesztidőszak alatt 6.8 l/100 km-es vegyes fogyasztás jött ki.

Respektje van

Az egyhetes tesztidőszak alatt szinte mindig mindenki, minden közlekedési szituációban beengedett, bármikor tettem is ki az indexet, azonnal lassítottak mögöttem az oldalsó sávban. Emellett egyetlen egyszer sem dudált rám senki. A Multivannal egy héten át olyan tempóban közlekedhettem, ahogyan csak kellemes volt. Egy alkalommal pedig egy rendőrautó Újpesten lelassított előttem, már-már úgy tűnt, hogy több száz méteren keresztül szándékosan kísér.

Ennek az autónak respektje van, értéke pedig csak lassan csökken, amit jól mutat az is, hogy előző generációs, 4-5 évvel ezelőtt készült Multivan, hasonló felszereltséggel még mindig 12-13 millió Forintba kerül használtan, ami vetekszik az újonnan kapható versenytársak áraival.

Volkswagen Multivan 2.0 Highline versenytársak
Mercedes V-osztály Avantgarde V 250 BlueTEC (190 LE) 16 341 000 Ft
Renault Trafic Pack Comfort 1.6 dCi (115 LE)  7 620 000 Ft

 

Mellette – Ellene
  • Egyértelműen presztízs autó
  • Maximális tisztelet övezi az utakon
  • Integrált gyerekülések
  • Erős motor
  • Maximális komfort
  • Viszonylag hangos dízelmotor
  • A felső konzolból nagyon hiányzik egy szemüvegtartó
  • Felső tízezer járműve lehet
  • Most komolyan, gumiszőnyegek?
Hány pontot adnál a Volkswagen Multivannek ebben a kivitelben?
átlag
6.95
szavazat
585
Hány pontot adnál a Volkswagen Multivannek ebben a kivitelben?