Sokan keseregnek az idő múlásán, szeretnének megint kisgyermekek vagy fiatalabbak lenni. De aki használt autót vesz, örülhet a pergő perceknek: az idő a használtautó-vásárlóknak dolgozik. Egyre alaposabb rozsdavédelmű, jobb kényelmű és biztonságú autók ára esik az idő múlásával a félmillió forintos kategóriába. Jelenleg a Használtautó.hu adatbázisban nagyjából 3200 autót kínálnak megvételre 440 000 és 550 000 Ft közötti áron, közülük 1700-ban légkondicionáló is van. Ez nem mindig jelent működőképes klimatizálást. Jobb esetben csak egy 7-10 ezer forintos klímatöltésre szorul a rendszer, amit érdemes szivárgáskereséssel társítani. Cikkünkben félmillió forintig tekintjük át a légkondis hazai használtautó-kínálatot. Ebben a sávban kiugró különbségek adódhatnak az egyes autók között. Árban nem túl nagy szórással találhatunk kimondottan ígéretes és reménytelennek tűnő darabokat is, mint az olcsó használt autók között általában.
Ne a legújabbat!
Sok használt autóból az eggyel fiatalabb generáció is elérhető hasonló összegért. Szerintem az ésszerű használtautó-vásárlás egyik alapelve, hogy ha az adott ársávban a korábbi modell legszebb és az utód legolcsóbb példányai is megvehetők, akkor a régebbit válasszuk. Inkább venném az adott modell legtetejét, mint a fiatalabb legalját.
Autókra lefordítva egy biztos hátterű hetedik generációs Civic ígéretesebb a legolcsóbb ufó Civicnél, inkább egy kései BMW E46, mint a legolcsóbb E90 és így tovább. Persze ahol a két típus között korszakos ugrás van, például az Escort és az első Ford Focus között, ott ezt felülírja az elhasználtabb, de jobb tulajdonságokkal bíró autó vonzereje.A profik szemével
„Félmillió forintért japán vagy német vonalon keresnék szívómotoros, benzines autót. A szívó benzines mindenképp egyszerűbb szerkezet, mint bármelyik turbódízel, nem megy tönkre benne például az adagoló, és ha hozzá kell nyúlni, a dízelre biztosan többet költesz. Egy autóba beülve 95 százalékra meg lehet mondani a belső tere alapján, hogy milyen lesz a kocsi. Nagyon ritka, hogy egy autóban ép és szép belső térrel, de szétütött futóművel és véres torkú motorral találkoznék, ahogy az is, hogy valaki lelakja az utasteret, de a technikára bőven áldoz. 20 év nem múlik el nyomtalanul, minden autón látszik, ha családtagként becsben tartották vagy igásállatként használták. Sokan azt nézik, mi az a legfiatalabb típus, amit az adott összegből megvehetnek. Félmilliós autóknál el kell felejteni, hogy miben látnak a többiek. Ebben az árkategóriában egyikkel sem lehet csajozni, teljesen mindegy, hogy az a használt autó 15 vagy 20 éves. Fontosabb az autó átvizsgálása, lehetőleg márkaszervizben. Mindenképp gyári jellegű autót vennék, kerülném a tuningolt kocsikat vagy a peres gumikat. Itthon a nagy kerék megbosszulja magát, az erősebb rázkódástól a patentok elengednek, a gyári ballonosabb gumival jobb az autó, mint diszkókerékkel.” Kovács György, használtautó-értékesítő, Ford Hovány, Szentendre
„Nálunk ritkák a félmilliós autók, kisebb kereskedések viszont havi 20-30 darabot eladnak belőlük, ami jelzi keresettségüket. Ebből az összegből jó választásnak tartom a Škoda Fabiát, de a háromhengeres benzinesek helyett a négyhengeres, 68 lóerős 1,4 MPI-motorral, amivel kevés probléma volt. 500-700 ezer forintért légkondicionálós, 2000-2002-es autókat kapni. Ebben az árkategóriában az első generációs Ford Focus is joggal népszerű, de másik tippem a G Astra az 1,4 vagy az 1,6 literes benzines szívómotorral, fenntartási költségei miatt. Utángyártott és bontott alkatrészből is van hozzá minden, kedvező áron. Méretei, kényelme, biztonsága alapján jól kiszolgál egy átlagos családot.” Farcsádi Csaba, használtautó-értékesítő, Ferihegy Autó, BudapestEsetleg dízelt?
Egy autószerelőt idézve korábban már megírtuk, hogy aki olcsó dízelt keres, az vegyen szívó benzinest. Emiatt a félmilliós használt autók közül az vásároljon dízelt, aki ki tudja autózni egy javítás költségét. A dízelmotoros autókban nagyobbrészt több a kilométer, mint a benzinesekben, nem hobbiból fizetik ki a vevők a felárat újkorukban. Viszont nem is zárnánk ki őket ab start a kereséséből, mert egyre inkább tudnak az emberek a lehetséges kiadásokról és a korai közös nyomócsöves dízelek közül azoknak az autóknak is nyomott az áruk, amikben jók és tartósak a motorok, például a Citroën Xsara 2,0 HDi vagy ugyanez a motor Peugeot 406-ba téve. Olcsón nagy távokat bejárni a Renault Thalia 1,5 dCi is alternatíva lehet a használtautó-kínálatban.
Félmillió Ft körül meg lehet kockáztatni egy III-as Golf vagy SEAT Toledo I TDI-t, esetleg ezt a motort az 1996 előtti Passatban. De tudni kell, hogy jöhet egyszer egy az autó értékéhez mérten aránytalan összegű javítás.Kisautók
Felbukkan a kínálatban 600 000 Ft alatt nem is egy Volkswagen Lupo, ritkában testvérmodellje, a vele azonos SEAT Arosa. A Lupo belseje csúnyán öregszik, de ajtókárpitokat, váltószoknyát, egyebeket cserélni nem a világ pénze. Nagyobb baja a rozsdásodás. Ritka, ha egy Lupo nem korrodál a csomagtérajtó kilincse körül, a küszöbök töve is veszélyeztetett. Egyébként az összes többi autóban is, mert ott gyűlik össze a sár. Sikkes formája és márkaneve miatt mégis népszerű városi autó, a 60 lóerős 1,4 literes benzines kimondottan jó hozzá. Dízelből háromféle van: a négyhengeres, 57 lóerős 1,7 SDi szívódízel, a 75 lóerős 1,4 PD TDI turbódízel és a szintén háromhengeres 1,2 TDI a 3 literes változatban. Ez a modell százon valóban üzemeltethető 3,5-4 literrel.
Jobb vétel a 2003 előtti, az első japán autóként az Év Autójának megszavazott Nissan Micra. A bakancs Micrába elég az egyliteres benzines, az 1,3 literes már repíti a nagyon könnyű és megbízható, de kevéssé biztonságos autót. 1,5 literes szívó dízelmotorját a Peugeot szállította. FIAT Pandát nemigen találni a megcélzott kerettel, Punto viszont van elég. A második generáció tágas, jól használható autó, főleg ötajtós változatban. Korrodálni nem szokott, olcsók hozzá az alkatrészek, de kell is ez-az. A kuplungjával lehet gond és a 16 szelepes 1,2 literes motor hengerfejével is. Érdemes megmaradni a sima 60 lóerős benzinesnél, amivel nagyon kerek, hosszabb utakra is alkalmas autó a FIAT Punto 1,2.Kis szedánok: Polo, Swift, Thalia
Több Volkswagen Polo Sedant is kidobott a kereső. A 2002 előtti Polo limuzinja a tágas csomagtartóval nagyon népszerű autó volt itthon, sajnos minősége maximum közepes. Az elszakadó kuplungbovden egy dolog, a csúnyán rozsdásodó küszöb és hátsó kerékív viszont fajsúlyosabb hiba. Az autó egy gyárban készült Spanyolországban a SEAT Cordobával, amelyre ugyanez igaz. A 75 lóerős 1,6 literes benzines nagyon tartós motor, de elég sokat fogyaszt. Jobb vétel a 60 vagy 75 lóerős 1,4-es.
Üzembiztonsági szempontból sokkal jobb választás ennél egy Manager III vagy más jobban felszerelt lépcsőshátú Suzuki Swift a gyártás megszüntetése előtti évekből. A Swiftet alkatrészárban és megbízhatóságban sem lehet befogni, a széles választék miatt félmillióval a zsebünkben válogathatunk a megkímélt autók közül. Esztétikailag vitatható értékű, de igazán strapabíró és kis igényű autó a Renault Thalia. 500 ezer forint körüli áron elég sok dízelt is hirdetnek belőle. Az 1,5 dCi-nél ebben a 65 lóerős változatban nemigen kell tartani a hajtókarcsapágy hibájától. Ez a típusbetegség a nagyobb teljesítményszintű változatokat sújtotta, mert a szoftveres vezérlési a csapágy minőségéhez mérten túl hirtelen engedte nőni a nyomatékot, a megugró terhelés kipréselte a csapágyak alól a kenőanyagot, amitől megállt a motor. A Thaliából a tüzes, 98 lóerős 16 szelepes motorút vennénk vagy a 75 lóerős 1,4-est.Mindenesnek: Xsara, Astra G, Stilo
Sok embernek mindenesre van szüksége, olyan autóra, ami nem túl nagy városi forgalomba, de el lehet menni vele nyaralni is. A kompakt vagy alsó középkategóriás használt autók pont ilyenek.
Közülük sokra tartom ár/érték arányban a Citroën Xsarát. A hátsó futóművet nézessük át, de a technikája, belső tere és igen nyomott ára érdekessé teszi. Nem nagy meglepetés, hogy az Opel Astra G is szerepel a válogatásban, amely összességében az egyik legjobb megoldás a félmilliós kategóriában. Szerény megbecsültsége miatt a FIAT Stilo viszonylag olcsón megvehető. Ki kell próbálni az első üléseit, mert alkattól függően nagyon kényelmetlen vagy pont jó is lehet, de a típus sokat nyújt árához képest. Előnye a kedvező alkatrészár, motorból az 1,2-est sem kell leírni. A hatfokozatú, okosan áttételezett váltóval nem olyan lomha, mint sokan hiszik. A későbbi, 1,4-es szívómotor persze jobb, az 1,6 és az 1,8 literesek többletfogyasztása viszont nincs arányban a jobb menetteljesítménnyel. Akad még Škoda Octavia is, amelynek bemutatója éppen 20 éve, 1996-ban volt. A bejáratott Octavia helyett keveseknek jut eszébe a Mitsubishi Carisma, pedig nagyjából ugyanazt nyújtja, jobb benzines motorokkal.Nagyobb családi autók: jó a Vectra B
Családdal könnyű eljutni a kompakt autók határaiig, főleg, ha nem kombit használ a família. A középkategóriában alkatrészárai és kiforrottsága miatt jó vétel az Opel Vectra B. Az utolsó előtti, P11-es Nissan Primera az 1999-es modellfrissítéssel biztonságosabb lett, a kétliteres vagy az 1,6-os benzinessel is jó ár/érték arányú autó, egész korrekt rozsdavédelemmel.
Ha nincs reménytelenül rozsdás állapotban, akkor egy kései, 1998-2002 között gyártott Mazda 626 is megérdemli a figyelmet. Inkább, mint az 1996 utáni Passat legolcsóbb példányai. A B5-ös Passat jó autó, de nem ennyiért. Felbukkan a mezőnyben a Toyota Avensis első nemzedéke, 300-400 ezer bevallott kilométerrel. A félmilliós sávban mozgó, a 2001-es átdolgozás előtti használt autók messze nem kifogástalanok, de mennek, és az Avensis kvalitásait ismerve még van bennük élet.Kétséges a behozatal értelme
Félmilliós autókért nem nagyon éri meg külföldre indulni. A 600-1500 eurós árkategóriában egyáltalán nem lehetünk biztosak benne, hogy a kocsi tényleg van olyan jó, ahogy azt kiszíneztük magunknak. Tavaly egy 1000 eurós Focuson levezettük, mi mindenre kell költeni, mire az autó magyar rendszámot kap és a 300 ezres használt autóból rögtön 600 000 forintos lett a költségek összesítése után. Jobb megoldás ugyanabból a 100 000 forintból itthon megnézni tíz használt autót, mint Németországban egyetlen egyet. De aki kalandvágyból vagy más okból magánimportban hozna be autót, annak számos cikkel segítünk: – Hogyan vegyünk Németországból használt autót? – Az autóbehozatal lépései: exportrendszám, hazai teendők. – Regadó, vagyonszerzési illeték és más terhek: mennyibe kerül a magyar rendszám?
Lelke is legyen?
Fogalmam sincs, milyen márkájú kazánunk van otthon, mert csak annyira érdekel, hogy melegítse a vizet. Nem tudok sokat a kenyérpirítónkról sem, mert 12 egy tucat: fehér és ráz, ha késsel piszkálok bele. Mást meg az autó nem érdekli, de remélem, hogy olvasóink többsége aligha így érez, ezért az autóbuziknak is igyekszünk tippeket adni. Ésszerű, de örömteli használt autóként adja magát a Honda Civic ferdehátú ötajtósa az 1995 és 2001 közötti évekből. Félmillió körül közel 20 éves autókat hirdetnek. Nem rossz az 1,4-es, de az 1,5 és az 1,6 literesek az igazán vonzóak. A 2001-ben leváltott hatodik generációból a háromajtós vagy a négyajtós limuzin is nagyon szerethető autó, ha el nem viszi a rozsda.
Vonzó autó a cápaorrú Mitsubishi Galant az 1996-2003-as időszakból. Itt a futóműre gazdagon kell költeni a jó állapot megőrzéséhez, de az autó legnagyobb baja a korabeli Passatnál, Vectránál lényegesen rosszabb korrózióvédelem. A Galant fájdalmasan tud rozsdásodni, de formája és jósága miatt megéri felkutatni azt a pár autót, amit nem kell rögtön lakatoshoz vinni. Széles motorválasztéka és tartóssága miatt jó vétel lehet a Mercedes-Benz C-osztálya. A W202, mint a többi öreg Mercedes fenntartása, nem feltétlenül drágább egy átlagos autóénál, ha nem a G Astra az összehasonlítási alap. Finom futóműve, nyugodt hangulata megkapó. Félmillióból van esély épkézláb E36-os vagy E34-es BMW-t találni, mindkettő rengeteg örömöt ad a bal egyben ülőnek. A 3-asból a dízeleket érdemes elkerülni, a benzinesek közül viszont már a 318i is jó. Az 1988-1996 között gyártott 5-ösből a sorhatos benzinesekre próbáljunk alkudni, mert nemcsak az 535i csodálatos, amiben nemrég ültem, hanem a kisebb motorok is.