Röviden – Volkswagen Golf GTE
Mi ez? Tisztán elektromos üzemben 30-40 kilométeres hatótávú, hálózatról tölthető sportos hibrid Golf.
Mit tud? Tökéletes családi kompakt autó: ha akarom, nem eszik, ha akarom, élményautó, ha akarom, nyaralni megyek vele.
Mibe kerül? 11,8 millió az induló alapár
Kinek jó? Bárkinek, aki a kompakt kategóriában keres tölthető hibridet, ugyanis eddig ez az egyetlen

A Volkswagen a konnektoros hibridek bevezetését sem bízta a véletlenre. Először elkészítették az elmúlt évek legjobb kompakt kocsiját. A hetedik generációs Golf elnyerte az év autója címet, és szép lassan piacra lépett az összes elképzelhető verzió a kis teljesítményű dízeltől egészen az aszfalttépő GTI kivitelig. Az utcakép része lett, a média képzeletbeli keze már görcsöt kapott a sok vállveregetéstől, így a legérdekesebb dobás,  a hibrid a Volkswagen Golf GTE már alaposan előkészített terepre érkezett, Moby Dick fejest ugrott a medencébe, a hullámok pedig magasra csaptak. Már 2015-ben elkezdődött a német hibrid forgalmazása Európában, és ennyi idő elég volt ahhoz, hogy a konnektoros hibridek között a második helyre kússzon fel az eladási listákon, közvetlenül a Mitsubishi Outlander PHEV mögé 17 282 értékesített darabbal. IMG_8955 A környezettudatos autóvásárlói réteg tehát zabálja, a villanyautó-mániájukról híres norvégoknál az idei évben eladott Golfok 74 százaléka volt elektromos, vagy konnektoros hibrid. A piac tehát imádja, de vajon rászolgált a rajongásra a legizgalmasabb Volkswagen Golf?

Megjelenés

Méretét, formáját tekintve azonos a kínálat többi tagjával, inkább könnyen észrevehető apróságok azonosítják a típust. A Volkswagen Golf GTE az elektromos Golf LED-es nappali menetfényét kapta meg, de több apróság a GTI verziót juttatja eszünkbe. A Volkswagen környezetbarát divízióját már hosszú ideje tengerkék dekorációs elemek jelölik, és ez most sincs másképp. Esetünkben a GTI-től örökölt hűtőmaszkon átfutó, horizontális dekorcsíkot változtatták vörösről kékre, valamint a Volkswagen márkajelzések is kék kiegészítést kaptak. IMG_8958   A kerekek alapmérete 16 hüvelykes, felárért 17 és 18 colos felnik is kaphatók, a nagyobb méretek látványosak, de érezhető, hogy aerodinamikai megfontolás is szerepel a formák mögött, mind hajaz a levegőáramlást legkevésbé zavaró teli keréktárcsákra. Kékek még a féknyergek, és meglepő módon a tervezők nem rejtették el a kipufogóvégeket, sőt! Egyfajta vagány kiállásként, német poénként a GTE két jól látható csővel hirdeti, hogy vígan éget benzint, ha úgy hozza a szükség. IMG_8946 Bár szinte teljesen észrevehetetlen, a karosszéria kerek egy centiméterrel alacsonyabban ül, mint a normál Golfok esetén, és ami még láthatatlanabb, az a hibrid hajtás adta plusz tömeg. Az MQB platformra épülő Golf alapból könnyűnek számít a maga kategóriájában (A GTi 1350 kilogramm körül mozog), de csak az akkumulátorpakk 120 kilogrammot ad ehhez az értékhez, így vezetővel együtt 1599 kilogramm a gyárilag megadott össztömeg.

Belső tér

Az ajtókat kinyitva még szembetűnőbb a Golf GTI-s párhuzam. Szinte minden dekorációs elem azonos, csak a szín és a felirat más. A csapott kormányon látványos GTE embléma ül, a váltószoknyán, kárpitikon, kormánykarimán kék varrás fut végig, és az ülésmintázat is kékre átszínezett klasszikus GTI-kockás. Ezektől az apró díszektől eltekintve csak a műszerfal árulja el, hogy nem hagyományos Volkswagen Golfban ülünk. A fordulatszámmérő helyén a motorok összteljesítményét százalékban mutató műszer foglalja el, benne pici körben láthatjuk csak a benzinmotor fordulatszámát.  Érdekesség a skála végén elhelyezkedő „BOOST” fokozat, ami ideiglenes túlerőtöltéssel lódítja az autót, ha a padlógáz már nem lenne elég. IMG_8963 Tehát a különlegességet, másságot hangsúlyozó hibridekkel ellentétben a Golf GTE meg akar maradni a mindennapok átlagautójának, és talán ez is oka a piac sikernek. Megosztó, űrhajókra emlékeztető, mindenképp a mába rántott jövőt sugalló belső helyett ez a nyugat-európai átlagember autója. Ami széles tartományban állítható üléspozícióval, precízen összeszerelt utastérrel, hosszú éveken át csiszolt, tökéletesített működésű kezelőszervekkel várja utasait, az a tipikus Golf, amit minden különlegessége ellenére azonnal könnyen kezelhető használati tárgyként épül be az ember életébe. IMG_8935 Egyedül a csonkolt csomagtér jelent hátrányt  a GTE esetén, 380  helyett csupán 272 literes,  innen rabol teret az akkumulátor, de cserébe a hátsó sor bőséges térkínálata sértetlen maradt.

Milyen vezetni?

Adatlap

Volkswagen Golf GTE

Motor Négyhengeres turbó-benzinmotor/villanymotor
Teljesítmény 150 kW (204 LE) 5000-6000 1/min-nél
Nyomaték 350 Nm 1600-3500 1/min-nél
Gyorsulás (0-100 km/h) 7,6 s
Végsebesség 222 km/óra
Fogyasztás (vegyes) 1,5 l/100km
Listaár: 11 800 000 Ft

Összetett élmény, hosszan lehetne ecsetelni, kinek miért és mire alkalmas jelenleg egy Volkswagen Golf GTE. Alapértelmezésként nincs vadulás: elektromos üzemmódban, nesz nélkül indul az autó, és ha elég időt töltött kábelen lógva, ez jó ideig változatlan marad. Némán suhan, a 102 lóerős villanymotor kellő dinamikát ad, és amíg akad tartalék a padlóba épített 8,7 kWh-s akkuban, valamint nem lépjük át a 130 km/órás tempót, addig pihen az 1,4 literes, 150 lóerős turbós benzinmotor. Kivéve ha padlógázt nyomunk, vagyis az automaták jó öreg kickdown kapcsolójára emlékeztető ellenállást is leküzdve tényleg kárpitba passzírozzuk a pedált. Csak ilyenkor porlad, majd ég el az első adag benzin-levegő keverék, és így már 204 lóerős összteljesítmény áll rendelkezésre. Ezt maximálisan kihasználva a GTE 7,6 másodperc alatt van százon, végsebessége pedig 222 km/óra. A benzinmotor indításának ideje változhat az öt lehetőségből választott üzemmód függvényében. A két fő beállítás, a sportos GTE és a teljesen elektromos között a váltó melletti gombokkal válthatunk, de kissé nyakatekert módon, a menüből böngészve akad még lehetőség. A központi kijelzőn szabályozhatjuk az energiafelhasználás módját, lehetőség van az akkumulátor pihentetésére, ilyenkor csak a benzinmotor segíti a haladást,  az áramot befőttként visszük magunkkal, későbbi felhasználásra raktározva. Ez vérbeli zöld gondolkodású autósoknak jön jól, akik egy hosszabb út végén a városba érve semmiképp se szeretnének kipufogni. Nekik szól még a visszatöltés lehetősége, amit aktiválva némi többletfogyasztásért cserébe a benzinmotor generátorként termel vissza pár kilométerre elég energiát. 74763_616157_1000x700 A hatótáv elvileg 50 kilométer, fűtést-hűtést mellőzve inkább negyven, de harmincra sietve, fűtéssel, dugókban dudálással haladva is számíthatunk. A töltés normál hálózati csatlakozón keresztül 2,5-3 órát vesz igénybe – valamennyi energia általában marad a visszatöltések nyomán, de ezt befolyásolja az általunk menüből meghatározott töltési áramerősség, amit 5-16 amper között állíthatunk. Okos ötlet, így egy öregebb háznál is tölthető az autó, és nem kell állandóan résen lenni, mikor kezd füstölni a tíz amperre belőtt vezetékezés a nagyi nyári konyhájában. Az otthoni gyorstöltésre is van lehetőség a VW-től megvehető WallBoxszal (így hívják a garázsfalra szerelhető töltőelektronikát) ezzel 2 óra 15 perc is elég. IMG_8988Nehéz összegezni, milyen autó valójában a Golf GTE, és ennek oka, hogy két lélek osztozik az MQB platformon. Más irányból közelíti meg a hibrid hajtás kérdéskörét mint például a Toyota Prius,  a villany-benzin együttműködés nyomán kerek, takarékos átlag helyett a két üzemmód élesen elhatárolható. Ahogy lejár a villanyos adag, mintha átülnénk egy benzinmotoros autóba, innen már ritkán áll le az 1,4-es TSI, és forgalomfeltartó trükközéssel is nehéz csak a fékezésre hagyatkozva visszatermelni pár kilométernyi hatótávot. Ha rövid utakra használjuk, és van időnk tölteni, akkor a mindennapi ingázás is megoldható benzinfogyasztás nélkül, de egy 200 kilométeres úton autópályán már a benzinmotor dominál, a fogyasztás pedig ehhez igazodva 6-7 l/100 km körül alakul (érdemes böngészni a Spritmonitor.de adatait, jól látszik a szórás, a kitartóan konnektoron lógók tudnak 3-4 literes átlagot, aki pedig hosszabb utakon jár, annál nem ritka a 7 literes átlag). Inkább egy villanyautó-ízelítő, rémisztő hatótávpánik nélkül, ráadásul ott a GTE üzemmód, ami nem csak egyszerű marketingfogás, hanem az a plusz pont, amiért a Golf GTE érdekesebb a testvérmodell Audi A3 e-tronnál. IMG_8969 Mert a váltó melletti gombot megnyomva minden energia a haladás szolgálatába áll, és a hibridek között kimagaslóan mókás előadás veszi kezdetét. Minden picit közvetlenebb lesz, még az erőtlenül zümmögő motor is recsegősebb tónust kap (ebben van némi rásegítés a hangszórókon keresztül), és főleg alacsony tempónál, városban üdítő, ahogy a 350 Nm figyelmeztetés nélkül támad az első kerekekre. A menetstabilizáló kikapcsolásával alattomos gumifalóvá válik a Golf GTE, szürreális, ahogy alacsony fordulaton pörgő benzinmotorral, főleg elektromos nyomatékból húz hosszú csíkot maga után. Nagy sebességnél, tempós kanyarokban érezhető a súlyfelesleg, ilyenkor bicsaklik meg a GTI-testvériség, hiányzik a gázpedállal együtt lendülő fordulatszám. Ez az autó lágyabb karakter, ereje inkább az előzéseknél, sávváltások alkalmával jön jól, és amikor a BOOST feliratba szalad a mutató, a visszapillantóban rohadt gyorsan zsugorodnak a kamionok.

Összegzés, árak

11,8 millió egy Volkswagen Golfért? Lehet akármennyire előremutató, környezetkímélő és sportos egyben, ezt látva ráncolódik a magyar homlok. Pedig minden érvet átrágva még józan döntés is lehet a 160 ezer kilométeres vagy nyolcéves, elektromos egységekre szóló garanciával kínált típus. Mert tényleg piszok jól megy, egyedi élményt nyújt. A GTI szinttől elmarad, de ott lohol a nyomában, és az ikonikus sportkivitel is nyolc millióról indul. Ebben az autóban viszont ott a 30-40, szinte ingyen megtehető, kipufogásmentes kilométer, valamint a városi közlekedésben isten módnak számító zöld rendszám.

A Volkswagen Golf GTE és vetélytársai – Listaár, forint
Volkswagen Golf GTE (204 LE) 11 800 000
Mitsubishi Outlander PHEV (203 LE) 12 790 000
Audi A3 e-tron (204 LE) 12 800 000
Toyota Prius plug-in 12 470 000

Kategóriájában még nincs konkurencia, de egyre szaporodnak a tölthető hibridek, alternatívaként talán a Toyota Prius Plug-in, Opel Ampera jöhet szóba, méretben a Mitsubishi Outlander PHEV, árban pedig a BMW X5 40e és a Volvo XC90 T8 már más ligát képvisel.

Mellette – Ellene
  • Használható elektromos hatótáv
  • Egyedi vezetési élmény
  • A szokásos Golf-minőség egy kis villanyautóval keverve
  • Hosszú utakon átlagos fogyasztás
  • A GTI-től elmaradó dinamika
  • Magas vételár
Szerinted hány pontot érdemel a Volkswagen Golf GTE? Értékeld!
átlag
5.53
szavazat
445
Szerinted hány pontot érdemel a Volkswagen Golf GTE? Értékeld!