Mindössze 43 százalékuk van tisztában azzal, hogy egy abroncsgarnitúrát napi használat esetén 3-4 évente cserélni kell. A több mint ezer magyar sofőr részvételével készült kutatás azt vizsgálta, hogy az autósok mennyi figyelmet fordítanak az abroncsaik állapotára. Bár a megkérdezettek 55 százaléka tudta, hogy a személyautó-abroncsok törvény által előírt profilmélysége 1,6 mm, azt már csak negyedük tippelte meg helyesen, hogy a biztonságos közlekedéshez 2,5-3 mm-es minimumra lenne szükség a nyári gumik esetében is. A mintázat funkciói közül a válaszadók a vízelvezetést (92%) és a tapadást (80%) tartják a legfontosabbnak. A kopott gumik használata különösen esős időszakban veszélyes, mert gyorsan bekövetkezhet az úgynevezett felúszás vagy aquaplaning. Ez akkor alakul ki, amikor az elkopott mintaárkok nem tudják elég gyorsan elvezetni a vizet a kerekek alól, így a jármű elveszíti a kapcsolatot a talajjal, és irányíthatatlanná válik. A sofőrök 6 százaléka szerint egy abroncsgarnitúra átlagos élettartama 1-2 év, 43 százalék szerint 3-4 év, míg 42 százalék használná 5-6 évig őket. Valójában az abroncs élettartamának egyik fő meghatározója a kopás mértéke, ez pedig a futott kilométertől, a tárolási körülményektől és a vezető habitusától is függ. A magyar autósok átlag 16-19 ezer km-t autóznak egy év alatt, egy garnitúra gumiabroncsot ilyen futás mellett 3-4 évente cserélni kell.
Addig hajtja az abroncsot a magyar, amíg simára nem kopik
Bár a vezetők több mint fele ismeri a törvényben előírt profilmélységet, mégsem ellenőrzi elég gyakran az abroncsai állapotát – derült ki a Vredestein friss felméréséből.
2016.03.29. kedd 11:00