A világ legnagyobb autógyártójaként a Toyotát nyilván leforrázta a télen szerteszét röpült hír, miszerint Európában immár több személyautót értékesít nála a Nissan. A Toyota brüsszeli központjában erre azt mondják, hogy a nyereségtartalom megtartása miatt nem döntenek a piacra annyi akciós autót, hogy megtartsák az ázsiai márkák elsőségét, de ez a cím mégiscsak sokat ér. Az autóipar történéseit követőket még úgy is meglephette a nyúl legyőzte a rókát bejelentés, hogy évtizede látják a feleakkora japán cég modelljeinek, de különösen egynek az elképesztő sikerét. Természetesen a Qashqai-ról beszélünk. Egyesek a nevét sem tudták leírni sokáig, de ő azért megteremtett egy teljesen új kategóriát a kompakt méretű személyautók között. Ez volt a lavina első hógolyója, ma már ott tartunk, hogy 10-10 centiméterenként születnek a különféle crossover-kategóriák, és szereplői versengenek egymással, nem kevés ezek közül a rekorddöntögető előd egyes megoldásait másolva.
Összeszedtünk most jó pár érdekességet a második generációjával is márkahúzónak számító Qashqai-ról, aminek apropója, hogy a minap tartóstesztre érkezett szerkesztőségünkbe egy, a télen általunk konfigurált példány. Természetesen a francia testvérmárka kiváló 1,6-os dízelével, üvegtetővel, vajvelúrral, kapcsolható összkerékkel, és sok más extrával, amiket mind próbára teszünk majd az elkövetkező hónapokban. Előtte azonban mutassa be a típust számos olyan érdekes információkkal, amiről talán kevesen tudnak. Nem néztem utána, hogy a kategóriatársak közül a vaskosabb versenyzőket mennyi országban forgalmazzák, de meg lennék lepve, ha bármelyik ráverne a Qashqai-ra, amelyet Kongótól Katarig ma összesen 132 országban árul a Nissan. A szinte pont egy évtizede, a 2006-os Párizsi Autószalonon bemutatott, majd 2007 februárjától hazavihető családi autóból márciusig 2,4 millió példányt értékesítettek. A nap 24 órájában gyártja a Nissan sunderlandi üzeme, 62 másodpercenként gurul le a szalagról egy-egy friss és ropogós példány, évi 300 ezer összerakása a cél. Ez a szám megkérdőjelezhetetlenül bizonyítja, mit jelent a japán középmárkának a típus, hiszen 2015-ben összesen 715 ezer autót adtak el a kontinensen. Igen, jól számolnak, a Qashqai adja a márka európai eladásainak 42 százalékát. Honnan is indult a cikk? A Toyota lenyomásától, gyakorlatilag ez a modell darálta be az óriást a méltán híres Corollájával, a szintén vitathatatlan minőségű és tudású Priusával, és minden más termékével együtt. Nemcsak a fenti híres japán modellek, de az összes többi, plusz a látványosan feltörekvő dél-koreaiak is mind mögé szorultak az európai vásárlóknál. Az autóipari adatszolgáltató JATO szerint ugyanis a Qashqai ma a kontinens legnépszerűbb ázsiai autója, gyakorlatilag egyetlenként fért be a top10-be. Az evidens, hogy a saját kategóriájában abszolút első. Van egy kedves, autók iránt élénken érdeklődő barátom, aki szinte minden beszélgetésünk alkalmával szidja a SUV-okat, crossovereket és egyterűeket. Nehezek, de könnyen borulnak… stb., szokta morogni, ő konzervatívan a négyajtós szedánokra esküszik, de üzlethez értő emberként nem vitatja, hogy valamit azért mégis csak nagyon eltalált a Nissan. Talán a legérdekesebb a sikerben, hogy újabb és újabb lapáttal rá tudott tenni a márka. Látványos példája ennek, hogy nem sajnálták a pénzt az első generáció farának ciklus közbeni átalakítására. 2009-ben kijöttek a 13,5 centivel megnyújtott tengelytávú Q+2-vel, amelynek 20 centivel hosszabb kasztnijába immár hét ülést pakoltak. Egyesek szerint torz lett az addig csinoska jármű, a cég értékesítési vezetője azonban elég, ha felmutat egy számot: 270 ezret elvittek belőle, csókolom. Aztán siker lett az új modell is, pedig őszintén megmondom (és két éve le is írtam), nem jósoltam nagy jövőt az új Qashqai-nak, a jelentős minőségjavulás ellenére sem, mert olyan szinten megszaporodtak időközben a riválisok. Márpedig ha szélesebb a kínálat, a parasztlogika szerint kisebb szeletek jutnak egy-egy gyártónak a tortából. Valószínűleg sokan vaskos bónuszokat kapnak a modell körül sertepertélő vezetők közül, ugyanis számomra meglepő módon az utód is durva értékesítéseket produkál. Pedig nemcsak felnőttesebb és vagányabb, de mondjuk ki, drágább is az elődjénél. A magasabb árcédula és a hemzsegő cápák ellenére az újdonság rávert az első generációsra, nála már csak 21 hónap kellett az 500 ezres darabszám eléréséhez, és a lendület nem fújt ki. 2015-ben a premierévihez képest 14 százalékos növekedést produkált a Qashqai. Hogy ebben mennyi szerepe volt az egyik személyes kedvenc extrámnak, nem tudni, de tény, hogy a prémiumgyártók legtöbb termékében sincs ma benne a 360 fokos kamerarendszer. Ez olyan, mintha az autó felett lebegne egy drón, amely felülről felveszi, majd a központi monitoron szépen megmutatja a jármű teljes környezetét tolatáskor. Sokkal jobb, mint egy sima tolatókamera/radar párosa, hiszen például a 20 centi magas betontuskót is tisztán látjuk a kocsi jobb hátsó sarkánál, vagy a kerék mögött heverő gyerekbicajt. A végére hagytam az egyik legaranyosabb sztorit a kocsiról, amellyel jogosan illusztrálhatják a Nissan reklámemberei, hogy ők tényleg olyan autót akarnak gyártani, amit szeretnek az emberek. Eszerint a márka mérnökei némi pluszköltséget termelve módosítottak a hátsó ajtózsebeken, amikor az autó gyártása előtt kijött a japánok egyik kedvenc zöld teájának legújabb palackja. Az ugyanis már csak összenyomva fért volna el hátul.Hány országban forgalmazzák a Qashqai-t? 32 vagy 82 vagy 132?
Mindenki tudja, hogy kategóriát teremtett a Nissan sikerterméke, de a valódi, globális jelentőségét elgondolkodtató tények illusztrálják.
2016.03.31. csütörtök 06:00