Április 21-én, csütörtökön országos sebesség-ellenőrző razziát tarta a rendőrség. Bevetik az összes traffipaxot. Van mód védekezni: Április 5-én reggel nyolckor a rendőrség élesítette azt az új kamerarendszert a (134 helyen telepített eszköz mellett 160 mobil eszköz is dolgozik), amely talán csökkenti a balesetek számát, talán javítja a közlekedési morált, de bizonyosan súlyos pénzeket emel majd ki az autósok, motorosok, kamionosok, buszsofőrök zsebéből. Próbáltunk jó előre tájékoztatást adni arról, hogy mit is csinálnak pontosan és hogyan működnek ezek az új eszközök, de nem volt könnyű dolgunk. A gyártó cég üzleti titokra hivatkozva elzárkózott a technikai részletek közlésétől, a rendőrség pedig a világ legsemmitmondóbb válaszát küldte el a világ legjobban kirészletezett kérdésére az ügyben, melyben azt firtattuk, csak a durva vagy az enyhe gyorshajtást is figyeli majd az új rendszer (lásd a lenti keretest). De sebaj, azért mi összeszedtünk minden infót, amit csak bírtunk, és most megosztjuk veletek – tíz pont, ami segít elkerülni a brutális bírságokat: 1, Tartsátok a sebességet az objektív felelősség keretei alatt! A rendszám alapján a jármű üzembentartójára kiszabható bírság 100 km/h-s sebességhatár alatt +15, efelett +20 km/h sebességnél kezdődik. Ehhez jön még 2-3 km/h mérési tűréshatár, de mi a biztonság kedvéért azt javasoljuk, tartsátok be az ökölszabályt: 40-es táblánál max. 55, sima városi úton max 65, országúton max 105, autóúton (ahol 110-zel kellene menni hivatalosan) max 130, autópályán max. 150 km/h. Mivel az autók órája amúgy is felfelé csal 2-3-10 km/h-t, ha ezeket a sebességeket nem lépitek túl, akkor – egyelőre – biztos nem kaptok levélben csekket. Az persze elméletileg lehetséges, hogy egy túlbuzgó rendőr kézi sebességmérővel akár 50 helyett 51 km/h-ért is büntet, de nem túl valószínű, tapasztalataink szerint évek óta szinte kizárólag csak az objektív felelősségi határokkal foglalkozik a Cég. 2, Figyeljétek az előjelző táblát! A hatályos jogszabály szerint a fix sebességmérőket kötelező előjelző táblával jelezni – erre nagyon érdemes figyelni.
3, Használjatok radardetektort! A mai szabályozás szerint a radar- vagy lézerdetektor használata nem tiltott, csak a mérést lehetetlenné tévő aktív blokkolóé, zavaróé. Az új kamerarendszer sebességmérő egysége – egy traffipaxdetektor forgalmazó cég állítása szerint – radaros működési elvű, vagyis előjelezhető. Egy ismerősünk, aki használ ilyen készüléket (tényleg nem én) beszámolója szerint az ő kütyüje megbízhatóan, néha már fél kilométeres távolságból is jelzi az új kamerákat. (Ne használjatok viszont zavarót, jammert, mert ez nem csak papíron tilos, a rendőrség időnként rá is száll arra, aki trükközni próbál. Ezt a választ ezzel kapcsolatos kérdésünkre ma kaptuk az ORFK-tól: „A KRESZ 2012. szeptember 1-jei módosítása óta eltelt időszakban a rendőrség összesen 273 ügyben, ebből 2015-ben 43 ügyben indított szabálysértési eljárást a KRESZ 3. § (3) bekezdésébe ütköző és a Szabs. tv.) 224. § (1) bekezdése szerint minősülő közúti közlekedési szabályok kisebb fokú megsértése szabálysértés elkövetése miatt.”) 4, Használjatok traffipax-előjelző appokat! Több navigációs rendszer alapból képes előjelezni a fix és a felhasználók által jelentett időszakos sebességmérőket, de a mobiltelefonra telepített Waze vagy Traffihunter adatbázisa még naprakészebb. Ezeknek a használatát nálunk nem tiltja semmi, de vigyázat: külföldön néhol harapnak érte a helyi rendőrök. Ha észreveszik. 5, 80-110 méterre a kamerás kaputól már legyetek nagyon szabályosak! Szintén a traffipax-előjelzőkkel foglalkozó cégtől kaptuk az infót, hiszen a kamerarendszer gyártója nem nyilatkozott: állítólag a légköri és látási viszonyoktól függően ekkora távolságtól éles a mérés, innentől van regisztrált, mért sebességérték a rendszerben. 6, Az övet tessék bekötni, mobilozni kihangosítóval tessék! Bár bizonyára anomáliák tömkelegét követi majd el az új rendszer, elvileg a kamerák mögé kötött számítógépek képesek észrevenni a be nem kötött övet, a mobilozást. Állítólag. Nekünk azért vannak kétségeink, hogy egy ennyire komplex képfeldolgozást akár utólagos emberi ellenőrzés mellett is mennyire képes elvégezni a rendszer. A mobilos funkciót tesztelve mindenesetre e sorok írója megfogadja, hogy innentől kezdve minden kamerás kapu alatt a füléhez illesztett tízes papírzsebkendővel hajt majd át – amint jön az első büntetés, azonnal jelentkezünk!Kérdéseink a rendőrséghez – és a válasz, amit érdemeltünk
„Ha eddig valaki – tudomásunk és tapasztalatunk szerint – az objektív felelősségi körbe tartozó sebességtúllépést követett el, és ezt rögzítette az automatizált működésű, akár mobil, akár fixen telepített traffipax, a gépjármű tulajdonosa kapott egy csekket, arról a közigazgatási bírságösszegről, ami az ő gyorshajtására vonatkozott. A rendőrség a gyorshajtó személyét nem vizsgálta, a büntetőpontrendszert nem alkalmazta ezekre a gyorshajtásokra. A nem objektív felelősségi körbe tartozó gyorshajtásokkal kapcsolatban más volt a helyzet. Lakott területen belül, ha valaki 50-es korlátozás hatálya alatt 51-64 km/h sebességgel haladt, és „belefutott” egy traffipaxba, vagy autópályán 131-150 km/h sebesség alatt haladt el a 130-as szakaszokon a fix traffi mellett, biztosan nem kapott bírságot utólag a jármű üzembentartója. (Egy-két esetről tudunk, amikor a helyszínen meg is állították és szabálysértési bírsággal sújtották az autóst.) A szabálysértési törvény változása és az új fix traffipaxok beüzemelése után változik-e ez a felállás? Vagyis, nagyon konkrétan, a kérdésem a következő: Mi történik 2016-ban, ha egy új traffipax alatt mondjuk az M3-ason az engedélyezett 130 km/h helyett egy személyautó 131-149, illetve mi, ha 150 km/h feletti sebességgel halad el? Ha a szabálysértés nem éri el az objektív felelősség alá tartozó gyorshajtás szintjét, indul eljárás szabálysértés miatt? Ha pedig a gyorshajtás mértéke túllépi az objektív felelősségi szintet, ezentúl kinyomozza a rendőrség ez elkövető személyét is és alkalmazza a személyi szankciókat (pontrendszer) is az elkövetőre?” A válasz: ‘A komplex közlekedési ellenőrzési pontok minden egyes elhaladó jármű sebességét mérik, és az előre beállított értéket elérő, illetve meghaladó sebességtúllépéseket dokumentálják. A dokumentált jogsértések mindig azon eljárási rendben kerülnek elbírálásra, amelybe az adott sebességtúllépés tartozik. Amennyiben a beállított sebességérték alapján a sebességtúllépés szabálysértést valósít meg, úgy annak elbírálása a szabálysértési jog alá tartozik, amennyiben a gyorshajtás közigazgatási bírságot von maga után, akkor a közigazgatási eljárásjog szabályai szerint folytatja le a hatóság az eljárást.”
7, A külföldi rendszámmal nem tud mit kezdeni a rendszer. A magyar közúti rendőri munka egyik szégyene, hogy nem a helyszíni megállítással, azonnali szankcionálással, nem büntetéssel, hanem gyakorlatilag vámolással foglalkozik. A gyorshajtást, piroson áthajtást nem követik személyes szankciók, csak pénzbírság, másként fogalmazva a szabálytalanságnak szabott ára van, amit akárhányszor ki lehet fizetni – Magyarországon gyorshajtani nem tilos, csak drága. De a külföldi rendszámos autósok számára még csak nem is drága. Feltételezésünk szerint utánajárási kapacitás híján még az EU-s rendszámokkal elkövetett szabálysértésekkel sem foglalkozik majd senki (pedig 70 euró feletti bírság esetén erre volna elvi lehetőség), EU-n kívüli rendszámok esetén pedig szinte bizonyosan el fogja dobni az új rendszer a bemért autók adatait. 8, A lézerdetektor, lézerjammer nem ér semmit az új kamerák ellen. Bár detektoros ismerősünk tapasztalatai szerint időnként a lézerdetektor is jelez az új kapuk környékén, ez a riasztás az autót beszkennelő lézeres rendszer működését jelzi, nem a sebességmérő egységét, hiszen az, mint említettük, radaros.
9, Leállósáv, buszsáv, záróvonal tabu! Bár az új kamerarendszer célja elvileg a balesetek számának csökkentése, nem lehet nem észrevenni, hogy némelyik kaput olyan helyre telepítették, ahol inkább a kiadós bírságbevétel elérése a cél. Ilyen például az M1-M7 befelé tartó szakaszán lévő kapu, ahol a leállósávot is figyeli egy kamera. Ha valakit itt levideóznak, mert a reggeli dugóban ügyeskedni próbál, 100 ezer forintos csekkre számíthat a járműve üzembentartója! A buszsáv jogosulatlan használata nincs benne az objektív felelősségi körben, itt a tapasztalatok szerint 10 000 forintos bírságra számíthatunk, ha egyáltalán küld csekket a rendőrség majd az ilyesmiről. 10, Figyeljetek a kötelező haladási irány betartására! Ha a kizárólag egyenes továbbhaladást engedő nyilas kék tábla dacára jobbra fordul valaki egy kereszteződésben, 50 ezer forintos fix összegű bírságot kap (pontosabban nem ő, hanem a kocsi üzembentartója). Úgy tudjuk, néhány új kamera ilyen szabálysértésekre is figyel, de ugyanígy érdemes elkerülni a sötétsárgán átcsúszást, ez is 50 ezerbe fáj, ha a kamera előtt tesszük. További információk a rendőrségi bekeményítésről itt olvashatók, korábbi cikkünkben az új kamerarendszer működését illusztráló videó is megcsodálható!