A svéd gyártó egyik elődjét az áru- és utasszállító vasúti kocsikat gyártó Vabist 1891-ben alapították a svédországi Södertäljeban. 20 évvel később pedig a malmöi székhelyű gépgyártó vállalat, a Scania egyesült a céggel és így létrejött a Scania-Vabis. 1923-ban elkészült az első négyhengeres, felülszelepelt motor, melyet teherautókba és buszokba szerelték be.

Három évvel később a cég elkészítette első dízelmotorját, ami a sajtótesztek során meggyőzte az újságírókat. 1961-ben a Scania-Vabis Brazíliában, São Paulo közelében, São Bernardo do Campoban megnyitotta első Svédországon kívüli gyártóegységét. Ma a vállalatnak Svédországban, Németországban, Lengyelországban, Franciaországban, Hollandiában, Argentínában és Oroszországban van összeszerelő üzeme, de megrendelésre a finn Lahti is készít Scania buszokat. 1969-ben a Scania-Vabis egyesült a svéd repülőgép- és autógyártóval, a a Saabbal, így Saab-Scania lett a vállalat neve.

Ugyancsak 1969-ben a Scania bemutatta 350 lóerős 14 literes V8 turbófeltöltős motorját, mely ekkoriban Európa legerősebb teherautó motorjának számított. 1995-ben a Saab kiszállt a Scaniából, ezt követően a teherautókon és a buszokon egyszerűen a Scania márkanevet kezdték feltüntetni. 1999-ben a nagy rivális, a Volvo vetett szemet a cégre, azonban az Európai Unió nem adott zöld utat a felvásárlásnak arra hivatkozva, ezzel egy monopolhelyzetben lévő mamutvállalat jött volna létre Skandináviában.

125 éve talpon a svéd busz- és teherautógyár 1

Az ezredfordulón a Scania átadta az egymilliomodik járművét, 2006-ban pedig a jelenleg a Volkswagen kezében lévő, német MAN tulajdont szerzett a cégben. Kilenc évvel később pedig a gyártó bemutatta a kínai-svéd kooperációban készülő Touring autóbuszt. 2011-ben a svéd gyártó a törvényi előírások előtt három évvel piacra dobta Európa első, Euro 6-os motorral szerelt teherautóját.

A Scania legnagyobb tulajdonosa jelenleg a Volkswagen, mely közel 50 százalékos részesedéssel és a szavazatok több mint 70 százalékával rendelkezik. A másik nagy tulajdonos pedig a német MAN, mely közel 14 százalékos részesedésével a szavazatok 17,37 százalékát tudhatja magáénak.

A Scania világsikeréhez a Magyarország is hozzájárul, mely a 2005-ben megalakult Scania CER ( Közép-Kelet-Európai Régió), mely a magyar mellett, a cseh és a szlovák piacot is magában foglalja. A Scania Hungária Kft. 1995-ben alakult meg. Az első saját tulajdonú biatorbágyi szerviz 1998-as létrejöttét további hat másik követte, Nagykanizsán, Lébényben, Kaposváron, Budapesten, Szegeden és Tiszaújvárosban.