Aki vezetett már automata váltós kocsit, tudja, hogy kézifék nélkül, akár járó motorral is rögzíthető az autó: erre szolgál a P fokozat, amely az álló jármű elgurulása ellen véd. Mintegy 1,1 millió darab, 2012 és 2015 között gyártott Dodge Charger, Chrysler 300 és Jeep Grand Cherokee (nyitóképünkön) tulajdonosa azonban váratlan és igen kellemetlen meglepetéssel szembesülhet: a típusokba beépített automata váltó elektronikus vezérlő karját valahogy olyan szerencsétlenül alakította ki a cég, hogy gyakran azt hiszi az ember, parkoló fokozatba tette a kocsit, és mégsem. Több mint 300 bejelentés érkezett az amerikai hatóságokhoz: az elguruló autók épületeket, más járműveket rongáltak meg, tucatnyi esetben pedig személyi sérülést is okoztak. Több ízben kórházi kezelésre szorultak az áldozatok.

Ugyanaz az elektronikus vezérlés, eltérő kialakítású váltókar a Dodge Charger fedélzetén

Ugyanaz a rendszer, némileg eltérő kialakítású váltókar a Dodge Charger fedélzetén

A cégcsoport ezért most visszahívja az érintett járműveket – az 1,1 millió darab háromnegyedét az USA-ban adták el, de került belőlük exportra is, így nem kizárt, hogy Magyarországon is forgalomba helyeztek hibás váltójú gépkocsikat. A megoldás állítólag a vezérlés átprogramozása, de szkeptikusak vagyunk: ha eleve a váltókar kialakítása, a fokozatválasztási logika a hibás, akkor ezt nehéz lesz szoftveres úton megoldani.