Az autók talán leginkább meghatározó formai eleme a lámpatest. Hiszen az emberi lélek antropomorfizálásra, az élettelen dolgokat emberi szellemmel felruházni hajlamos romantikus része számára a fényszóró az autó szeme, legkifejezőbb pontja. Tudják ezt az autógyártók is; amióta autó létezik, nagy gondot fordítanak a lámpák kialakítására. Ezért születtek ilyen csodálatos dolgok az autóiparban, már a kezdetektől fogva:
1. Gyertyafényes romantika
Az első autólámpák funkciója nem az út megvilágítása volt, hanem az autó láthatóságának biztosítása. Így hát kezdetben egy pár gyertya is megtette – de már ekkor sem volt baj, ha a fényszóró nemcsak látható, hanem szép is. Mint ezen a XIX. századi Opelen:
2. Karbidlámpa
A karbidkristályokból vízcsepegtetéssel acetilént fejlesztő karbidlámpa már érdemi fényt is tudott adni, az elektromos világítás elterjedéséig (1910-es évek eleje) olajlámpák mellett ilyen volt a legtöbb kocsin. Például ezen az 1904-es veteránon is:
3. A Tucker kanyarfényszórója
A fényszórók sokáig odabiggyesztett függelékek voltak az autókon, csak a 40-es években kezdtek belesimulni a sárvédőkbe. Így már-már űrhajó volt az 1948-as Tucker 48, amelynek nem is két, hanem három fényszórója volt. A középsőt a kormányművel összekötött mechanika mozgatta, hogy bevilágítson a kanyarokba.
4. Automatikus fényváltó 1952-ből
Még csak pár éve, hogy tömegesen terjedni kezdett az automatikus reflektorkapcsolás az új autókon. Már egy jobban felszerelt Astrán vagy Golfon sem meglepő, ha a fedélzeti kamera észleli a szembejövőket és lekapcsolja a távolsági fényszórót; ehhez nem kell igazán korszerű LED-es csodalámpa, a sima halogént is tudja kapcsolgatni az elektronika. Pedig nem új dolog ez. Amerikában már az 50-es évek elején létezett olyan rendszer, ami ugyanezt csinálta. Az Autronic Eye nevű szerkezet szenzora éjjel a szemből érkező erős fényt érzékelve levette a refit:
5. A Citroën DS kanyarfényszórója
Ha fényszórós gyűjtemény, akkor kihagyhatatlan a Citroën DS lámpája, pontosabban az 1967-es facelift utáni változaté. Ebben is mechanikus szerkezet forgatta az egyik fényszórót, amely a kerekek állásának megfelelően irányította a fénykévét. Csaknem húsz évvel a Tucker után nem volt ez igazi nagy áttörés, de az amerikai márka nem élt elég sokáig ahhoz, nem vált elég ismertté, hogy ne mindenkinek a Citroën ugorjon be a kanyarfényszóró említésére.
6. A Porsche 928 bukólámpája
Bukólámpával Amazonast lehetne rekeszteni, a látványos megoldást előszeretettel alkalmazták főleg sportkocsikon Corvette C3-tól Opel GT-n át Mazda RX7-ig szerte a világon. Ezek közül is kiemelkedik a Porsche 928-as modell lámpája, amely eleve takaratlanul bámul a világba, alighanem az optika kialakításával is meg lehetett volna oldani a megfelelő vetítési kép kialakítását, de tagadhatatlanul látványosabb ez a módszer:
7. Angel Eye
A menetjelző fények a könnyen formázható LED-es világítótestek terjedésével ma már számos márkának adnak éjjel is markáns, egységes arculatot, de a BMW angyalszempárja volt az első igazán sikeres próbálkozás a témában. A 2001-es 5-ösön mutatkozott be először a kettős fénygyűrű:
8. A pislogó autó
A BMW Gina prototípus bőrszerű karosszériájából ugyan nemigen lesz semmi még jó darabig, ami a sorozatgyártást illeti, de ebből a felsorolásból azért nem maradhat ki a pislogó autó. 2:20-nál a lényeg:
9. Mátrix-LED
Az éjjeli reflektorkapcsolgatás bináris primitívségét látványosan helyezik a technológiatörténet szemétdombjára a mátrix-LED fényszórók, melyek a fénykibocsátó diódák kapcsolgatásával csak ott tompítják el a fénykévét, ahol ez zavarná a szembejövőt, illetve ott erősítik fel, ahol egy biciklijén gázpalackot toló éjjeli pistabácsi esetében ez célszerű. A mátrix-LED-lámpa a 2013-as Audi A8-ason mutatkozott be, és pillanatok alatt leszaladt a mezei autók körébe, ma már egy Opel Astrához is rendelhető:
10. Lézerfényszóró
Véres csata folyt az elsőségért az Audi és a BMW között: ki mutatja be majd elsőként a lézerfényszórót egy autón? Az Audi vitte el a pálmát, pár hónappal az i8 előtt az R8 csúcsváltozatán már lézerdiódával előállított fénykéve jelölte ki a további utat az autóipari fejlesztők számára. Egyelőre ez a csúcs, kíváncsian várjuk, mi lesz a következő fénytechnológiai áttörés!