Ma Mészáros Csaba, az Evopro-csoport vezérigazgatója mutatta be a sajtó munkatársainak az új Modulo M168d típusú magyar csuklós buszt. „Én semmi mást nem kérek a hazai sajtó képviselőitől, csak azt, hogy fejlesztéseink és újításaink kapcsán is legalább annyi helyet kapjunk a médiumok felületein, mint amikor legutóbb kiesett az egyik elektromos tesztjárművünk kereke. Akkor egy nappal később teljesen kiégett egy felújított Volvo busz, rákerestem az interneten, mindössze egy-két portál adott hírt róla” – jegyezte meg a bemutatón a cég első embere.
Egy dologban azonban biztosak lehetünk, hogy a Modulo M168d kipróbált alapokon nyugszik, hiszen tervezője az a Légrádi László, aki egykoron a rendszerváltás után működő valaha volt legszebb Ikarust, az angol piacra szánt Polarist tervezte. A vadonatúj Euro 6-os motorral szerelt csuklós 18,75 méter hosszú, 28 tonna megengedett össztömeggel rendelkezik és 100%-ban korrózióálló acél alapanyagból készült. Szóló változatából, az M108d-ből már 36 darab közlekedik a BKV-nál.
„Egy autóbusz közel 10 ezer alkatrészből áll, hiszek abban, hogy az üzemeltetőknek nagyobb könnyebbséget jelent, ha a legtöbb alkatrészt hazánkból tudják beszerezni. Ennek köszönhetően egy-egy elem cseréje esetén kevesebb ideig kell az autóbusznak állnia” – hívta fel a figyelmet az Evopro első embere. Hozzátette: nem igaz, hogy egy külföldi busz gyártása olcsóbb lenne, azt viszont elismerte, jelenleg nem lehet elvárni a hazai gyártóktól, hogy egyik pillanatról a másikra legyártsanak 100-200 autóbuszt.
A Modulo M 168d kimondottan a 3-as metró 2017-2018-as felújítási időszakában megnövekedett járműigényt hivatott kielégíteni. A metrófelújításnak köszönhetően a fővárosnak várhatóan 150 db csuklós buszt kell hadrendbe állítania, hogy a kiesett kapacitásokat pótolni tudja. Erre vonatkozóan a BKV még 2015-ben közbeszerzési tendert írt ki, mely sikeresen lezárult.
Ennek győzteseként, az új típus gyártója a MABI-Bus Kft. 75 darab, PKD-konstrukcióban készülő jármű leszállítására kapott szerződéses megbízást. A megállapodás további 75 db jármű opciós lehívásáról is rendelkezik, melyek végső összeszerelését a BKV végezné – így elősegítve a munkahelyek megőrzését. A szerződés 2016. március 11-én lépett hatályba, azonban a főváros képviselőtestülete ezt még 180 napig megvétózhatja, ezért a csuklós buszok gyártása még nem kezdődhetett el.
A gyártás megkezdése a ma már közel 200 főt foglalkoztató MABI-Bus Kft. budapesti buszgyárában további 50 új munkahelyet teremtene. Az év végéig így közel 100 korszerű elektromos és dízel busz állhat forgalomba a főváros útjain. Ebből a mennyiségből természetesen a 75 darab csuklós forgalomba állása kérdéses, a 20 darabos elektromos flotta járművei május elsejétől vesznek részt a menetrendszerű forgalomban.
A Modulo M168d már egy hete részt vesz a budapesti utasforgalomban és a fővárosiak egészen június 30-ig kipróbálhatják az 5-ös vonalán.