Vezess-retró
Kedves Olvasóink! 15 évvel ezelőtt, 2001 áprilisában indult a Vezess. A következő két hétben visszatekintünk egy-egy évre, hogy mi volt fontos az autóiparban és mi történt a beköpött gyertyák világán túl. Tartsatok velünk az időutazásban. Korábbi cikkek: 2001, 2002, 2003, 2004.
Megszületik a Bugatti Veyron
2005-ben gurult ki a a VW molsheimi gyárából a legenda, ami úgy került be a köztudatba, mint a világ leggyorsabb szériaautója. Végsebessége 408,47 km/óra volt, ezt döntötte meg 2010-ben a Bugatti Veyron Super Sport, ami már 415 km/órával száguldott. A Bugatti Veyron 16.4 (ez volt az alapváltozat jelölése) nyolcliteres, W16-os motorja négy turbófeltöltőn keresztül lélegzik, teljesítménye 1001 lóerő és 1250 Nm. Egy garnitúra Bugatti Veyronra készült abroncs durván 8 millió forintba kerül, amit 4000 kilométerenként érdemes cserélni, a gyár ajánlása szerint. Amennyiben pedig véletlenül padkát sikerül érintőre venni, egy felni ára 2,5 millió forintba fájna. Mindezek mellé jön még a kötelező szerviz, ami 4,5 millió forint alkalmanként. Városban 30, országúton 15 literes a fogyasztás, de ha padlóig nyomjuk a gázpedált, képes 12 perc alatt üresre szippantani a tankot. Összesen 400 darab készült a Veyronból, az utódját pedig idén mutatták be.
Megvettek minket
Az Autóportál Kft-től 2005-ben vásárolta meg a Sanoma cégcsoport magyar vállalata a Vezess.hu-t, és egy raktárból átalakított irodát kaptunk, amit szerkesztőink hamar belaktak. Innentől kezdve pedig különböző vállalati tréningek vették kezdetüket, hiszen egy multinál nem lehet csak úgy „bohóckodni”.
Földes Attila is ebben az évben csatlakozott a Vezesshez, aki épp hegymászás közben kapta a hírt, hogy fel van véve.
Az év tesztautója
Ahogy átnéztem 2005-ös tesztautóinkat, bár még nem voltam a Vezess kötelékében, de úgy érzem, hogy a 40 milliós, 450 lóerős Audi A8 L 6.0 W12 vitte a prímet. Az L betű a lang, azaz a hosszított tengelytávú változatot jelöli az A8 esetében is, akárcsak a BMW-nél. Ez a gyakorlatban 130 milliméteres tengelytáv-növekedést jelent, aminek előnyét kizárólag a hátul utazók élvezhetik, ez ugyanis teljes mértékben a lábteret növeli. Az igazán kényelmes utazáshoz erre szükség is van. Luxusautót lát eleget az ember, talán még ülhet is benne, de egy 12 hengeres limuzint vezetni kell, nem lehet elég hátul pezsgőt kortyolni. Ugyanez a blokk dolgozik, a VW Phaetonban, sőt turbóval a Bentley Continentalban is. 450 lóerő, 580 Nm, 5,2 másodpercet alatt érjük el a 100 km/órát, alig 17 alatt a 200-at, de a mutatók ugyanazzal a lendülettel haladnak a 280 és a piros mező felé, ami kicsivel 6000 felett kezdődik a fordulatszámmérőn. A 12 hengeres motor normális körülmények között szolidan megbújik a motortérben, nagy fordulaton viszont vadállattá változik. Ilyenkor nem csak a motor zúg fel iszonyatos erővel, de a kipufogó is jelentős élményadaggal gazdagítja az utasokat és a külső szemlélőket is. Egy 40 milliós autónál már kevésbé számít a fogyasztás, vagy a szervizköltség, így ezekre nem is érdemes sok szót pazarolni. Városra 20,5 liter ad meg a gyár, Szörényi Andris kezei között ez a gyakorlatban inkább 25 liter volt 100 kilométerenként, de gyanítom, van ettől még feljebb is. A 90 literes tank a gyakorlatban 300 kilométerenként is kiürülhet. Az autót a Hajógyári szigeten fotózta csapat, és jól mutatja az utak állapotát, hogy durván 15-20 km/órás tempóval haladtak a srácok, mikor sikerült szétvágni egy csúnya kátyúban az egyik gumit. De semmi gond, a csere könnyedén ment, mert az A8 annyira okos volt, hogy be lehetett állítani, a légrugós rendszer melyik oldalra segítsen rá, így nem kellett akkorát emelni az emelővel.
Sportautót kap a rendőrség
225 lóerős Audi TT elfogóautót állít be a kötelékbe az autópálya-rendőrség 2005-ben, azóta ez már hagyomány. A különleges rendőrautó hazánkban készült, az Audi győri gyárának jubileumi darabszámú, 10 milliomodik motorjával. A megkülönböztető jelzések Németországban kerültek fel az autóra. A 225 lóerős TT-be 1,8 literes turbómotort szereltek. Fényhíd nélkül az összkerékhajtású TT 6,6 másodperc alatt gyorsul 100-ra, végsebessége elektronikusan korlátozva 250 km/óra.
Drágult az autópálya-használat
2005-ben az összes kategória havidíja emelkedett, a D1 3900, a D2 11500, a D3 16700 forintra nőtt, de éves szinten is drágábban vehettük igénybe az autópályákat, az ár az előbbi kategóriákra: 35000, 101 000 és 150 000 forint volt. A benzin literjéért az év derekán 260 forintot csengettünk ki, a gázolajért 250-et az olcsóbb kutakon.
Fernando Alonso felér a csúcsra
A 2005-ös F1 világbajnokság az 56. bajnoki szezon volt, és 19 futamból állt. Mind az egyéni, mind a konstruktőri versenyben új bajnokot avattak, előbbi Fernando Alonso, aki ezzel megszerzi élete első világbajnoki címét, míg utóbbi a Renault. Ebben az évben debütált Robert Doornbos, Vitantonio Liuzzi, Patrick Friesacher, Christijan Albers, Narain Karthikeyan és Tiago Monteiro, valamint a Red Bull Racing csapat. Új helyszínként Törökország került a versenynaptárba, mely nagydíját Isztambulban, az Isztambul Park versenypályán rendeztek, ahol nemrég az új Porsche 911 Turbót próbálhattam ki. Ez az év jelentős szabályváltozásokat hozott a Forma–1-ben. A legfontosabb az volt, aminek értelmében a versenyzőknek egy garnitúra gumival kellett végigfutniuk az időmérő edzéseket és a teljes versenytávot, valamint a motorszabály, amely szerint egy erőforrásnak két versenyhétvégét kellett kibírnia. A rajtsorrendről az első hat futamon két „egykörös” időmérő edzés döntött (egy szombaton, egy vasárnap), ám a nürburgringi európai nagydíjtól kezdve a nézők és a média általános elégedetlensége miatt eltörölték a vasárnapi időmérőt.
Az egyik legjobb NFS debütál
Pontosabban a második legjobb (mert a legjobb Need for Speed szerintem, és még sokan mások szerin is, a 2000-ben debütált Porsche Unleashed volt) a Most Wanted, ami játékélményben és hangulatban sosem látott magaslatokba emelkedett és talán csak a 2012-es Most Wanted tudta überelni. A 2005-ös játék volt a sorozat 10. része.