A Ferrari a téli teszteken küldte pályára a Mercedes által megálmodott, glóriának becézett fejvédő gyűrűjét, míg a Red Bull ezen a hétvégén, az Orosz Nagydíj első szabadedzésén tesztelte első ízben a saját változatát, a szélvédőre hajazó Aeroscreent. A Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) műszaki és biztonsági főmegbízottja, egyben a Forma-1 állandó versenyigazgatója, Charlie Whiting azt mondta, hogy mindkét koncepció versenyben van, még két hónap van arra, hogy kiderüljön, melyiket vezetik be jövőre. Mivel 2017-ben komoly változások lesznek a kasztnikon, a tervezési munka érdekében július 1-jére a fejvédőt is le kell tisztázni. „Addigra világos irányt kellene szabni. Kis részlete a kasztninak, ami nem fogja érdemben befolyásolni a fogyasztást meg ilyesmiket, de egy komplex dizájnba kell integrálni. A két koncepciónak eltérő terhelési pontjai vannak, hiszen a glóriának egy központi pillére van, míg az Aerosrceen két oldalsó lábon áll” – magyarázta az Autosportnak, hozzátéve, hogy csak az egyik megoldást vezetik be, választani kell. „Mindenki úgy látja, hogy ez a helyes. Az Aeroscreen esetében a szélvédőt az a cég gyárthatná és szállíthatná, amely a Red Bullnak készítette a prototípust, de a tartószerkezet vagy a glória kérdése egyelőre nem világos: a csapatok többsége egységes alkatrészt szeretne, amely érkezhetne egy beszállítótól, vagy a szabályok által körülírt paraméterek alapján az alakulatok maguk terveznék és gyártanák.” Whiting elmondta, hogy a fejvédőknél a következő vizsgálati szempont a fejtér, a szabad fejmozgás lesz, emellett a Red Bull-os változatnál megoldásra vár még a folyadéklepergetés és az optimális fénytörés kérdése, a napfény vakító hatásának kiküszöbölése is. „A vakítás nagy kihívás, főleg, ahol magas épületek, fák és alacsony szögben beeső napfény van, mint Monacóban és Monzában” – mondta. A Red Bull valószínűleg a Spanyol Nagydíjon és Monacóban is teszteli majd az Aeroscreent. A Mercedes és a Ferrari ilyen irányú szándékairól nem tudni, de Whiting elmondta, hogy a glória újabb tesztjeinek sincs semmi akadálya az FIA részéről. A Forma-1 uraként ismert Bernie Ecclestone is megszólalt a fejvédőket illetően, neki egyik koncepció sem tetszik. „Nekem egyik sem tetszik, és szerintem nem is kellene ezzel foglalkozni. Szerintem nem lehet úgy szimulálni ezt, hogy egy gumit lövöldözünk egy álló tárgynak, amikor a valóságban a leszakadó kerekek esetében mindkét autó mozog. Honnan tudhatnánk, hogy mi történik a kerékkel? Ha eltalálja a fejvédőt, valószínűleg továbbpattan majd.” Az angol üzletember hozzátette, hogy a Red Bull Aeroscreenjének azért lenne előnye: „A takarítása, tisztítása miatt jó sok bokszkiállás lenne. Az nem rossz!”
F1: Júliusig dönteni kell a fejvédőről
A Nemzetközi Automobil Szövetség július 1-jére végleges döntést akar hozni a 2017-ben bevezetendő Forma-1-es fejvédőkről.
2016.05.01. vasárnap 11:52