Vagyis ha az olaj ára a törvényben foglalt 40 vagy 50 dolláros hordónkénti ár alá menne (hogy 40 vagy 50 dollár, arról a parlamentnek kell döntenie), a dízel adóját 10, a benzinét 5 forinttal emelnék. Ezzel a költségvetésnek 20 milliárd forint pluszbevétele származna, amit a kormány főleg alsóbbrendű utak felújítására költene. A Portfolio.hu elemzése szerint nagyon nem mindegy, hogy a 40, vagy 50 dolláros Brent olajár lesz az adóváltozást kiváltó limit. 40 dollár esetében rövid távon nem kell adóemelésre számítanunk, sőt, talán kicsit hosszabb távon sem: sok piaci elemző szerint ugyanis az olajárak elérhették idén a mélypontot, és az év hátralévő részében a mostani, 40 dollár feletti olajáraknál magasabb árak várhatók. 50 dollárnál más a helyzet, ilyenkor jó eséllyel megvalósulna az említett 5, illetve 10 forintos adóemelés, ha a változások is rövidesen életbe lépnek. Ezzel a gázolaj jövedéki adója 120,35 forintra, a benziné pedig 125 forintra emelkedne literenként. (Jelenleg a benzin és a gázolaj jövedéki adója fix 120, illetve 110,35 forint literenként.) Az elemzés szerint a változások célja az adóbevételek stabilizálása lehet. Az üzemanyagárak a világpiaci olajárakhoz hasonlóan ingadozók, és ha esik a benzinár, csökken az áfabevétel is (a jövedékiadó-bevétel nem, ez literenként fix). Vagyis a csökkenő olajárak mellett életbe lépő magasabb jövedéki adó a kieső áfabevételeket pótolná. A kivitelezés konkrét formája tartalmaz még egy érdekességet: nevezetesen, hogy 51 dolláros olajnál olcsóbb lehet a benzin, mint 49 dollárnál. A Brent kiválasztása is kérdéseket vethet fel: azt pontosan nem tudni, hogy a Mol hogyan áraz, üzemanyagáras döntéseinél azonban korábban gyakorlat volt, hogy a mediterrán (délolasz) térségben érvényesülő jegyzési árakat vette alapul. Jelenleg a MOL az üzemanyagok nagykereskedelmi listaárát a tőzsdei árváltozások és a forintárfolyam változásai alapján, illetve a mediterrán térségből vasúton történő fuvar-, import- és logisztikai költségek és egyéb költségek figyelembe vételével alakítja ki. Erre rakódik még a kiskereskedelmi árrés. Mindez együttesen az üzemanyagárak kb. 50-55%-át teszik ki. Az üzemanyagárak másik felét a jövedéki adó (benzin esetében 120 Ft/liter, dízel esetében 110,35 Ft/liter), illetve a készletezési díj (benzin esetében 3,3 Ft/liter, dízel esetében 3,205 Ft/liter) fix tételek, valamint ezek összességére (így a jövedéki adóra is) kivetett 27%-os ÁFA jelenti.

Kíváncsi vagy hol a legolcsóbb tankolni? 

Ahol a benzin szinte olcsóbb az ivóvíznél