Ha a legnagyobb autós összeröffenés, amin eddig részt vettél, az hétvégenként a Tesco-parkolóban zajlik, vagy éjszaka a Váci úton, de tervezed, hogy egyszer kimerészkedsz egy igazán színvonalas, külföldi találkozóra, akkor most jól figyelj, mert ezek a tanácsok még jól jöhetnek.
1.- Szállás: ha több napra tervezitek a kiruccanást, a szállás kiválasztása és lefoglalása legyen az első dolgod. Az osztrák GTI találkozó előtt két héttel már alig volt szabad szállás a környéken, vagy csak olyan helyeken, mint a képen látható veldeni Schlosshotel, ahol arany áron vannak a szobák, vagy 30-50 kilométerre a helyszíntől, ami megint csak szívás. Veldenbe egyébként érdemes ellátogatni, ha már úgyis ott vagytok, mert olyan autócsodák szaladgálnak az aprócska város utcáin, mint Monacóban.
2.- Helyszín, közlekedés: készülj fel, hogy bármilyen felpiszkált vagy gyárilag méregerős verdával is érkezel, az átlagsebességed nem fogja meghaladni a 30-50 km/órás sebességet a reifnitzi összeröffenés 5-10 kilométeres körzetében. És igaz ez az összes nagyobb autóstalálkozóra is, ahol több ezer jármű megfordul. Volt, hogy több kilométeren keresztül araszoltunk.
3.- Árak: a város, ahol a rendezvény zajlott, a létező összes irányból le volt zárva, durván 3-4 kilométerrel a városhatár előtt. Ügyes trükk ez a szervezőktől, így ugyanis többen váltottak autós jegyet 30 euróért (1 autó + 4 fő), mint gyalogosat 6-ért. Hiszen ki az a hülye, aki 6-8 kilométert akar gyalogolni oda-vissza, hogy eljusson a helyszínig aztán a kocsihoz. Senki nem akart, a látogatók 80 százaléka tuti, hogy autóval ment be. Az viszont pozitív, hogy a GTI találkozónak helyszínt adó városban bárhol le lehetett parkolni, ahol volt annyi hely, hogy elférjen az autó. Tényleg bárhol, akár a járdán is. De miért is ne lehetett volna, hiszen ilyenkor itt minden az autókról szól.
4.- Tartsd a ravaszon az ujjad: ezalatt azt értem, hogy legyen kéznél a fényképező bekapcsolt állapotban, a lencsevédővel a zsebedben. Legalábbis akkor, mikor nem a találkozón parkoló autókat akarod fényképezni, hanem mondjuk a környéken sétáltok. Nem egyszer jártam már úgy, hogy pont azért nem sikerült lefotóznom egy bitang verdát, mert annyi idő nem volt, hogy harcba állítsam a gépet, az autó már tova is tűnt. Ha telefonnal fotózol, picit egyszerűbb a helyzet, általában van a kamerának gyorsindító gombja, ami 1-2 másodperc alatt elővarázsolja a fényképező funkciót.
5.- Naptej, esernyő: csak egyvalami kellemetlenebb annál, mint mikor szakadó esőben kell mászkálnod az autók között, mégpedig az, ha rákvörösre pirít a nap. Hidd el, tapasztalatból mondom, jobb, ha bekened a fedetlen bőrfelületet, mert a 20-25 fokban még nem szakad rólad az izzadtság, de a nap végére alattomosan leéghet a nyakad, orrod, karod.
GTI Treffen – Wörthersee
A történet 1976-ban kezdődött, amikor a Volkswagen bemutatta az első Golf GTI-t. A 810 kilogrammos autóba 110 lóerős motor került, amivel 182 km/órás maximális sebességet tudott elérni. A villámgyors kisautó Európa nyugati felén azonnal a fiatalok kedvencévé vált, márkaklubok alakultak, fellendült a tuningpiac, a 80-as évekre pedig kultikus autóvá vált a GTI. 1982-ben Erwin Neuwirt, a Maria Wörth nevű osztrák falu turisztikai hivatalának vezetője úgy gondolta, ideje lenne kihasználni Wörthi-tó remek adottságait, és néhány rendezvénnyel fellendíteni a turizmust. GTI-tulajdonosként, kézenfekvő volt számára az ötlet, hogy egy GTI találkozót szervezzen a tó partjára.
Az első Maria Wörth-i GTI-Treffen 72 autóval startolt el, és nagyjából 160 látogató érkezett a tópartra. A jól sikerült találkozónak hamar híre ment: a következő évben a látogatók száma meghaladta a kétezret. A Wörthi-tó annyira megszerette a GTI-Treffent, hogy 1987-ben Reifnitz főterén egy gránit Golf GTI szobrot állítottak a Volkswagen ausztriai importőrének támogatásával. A szoborállítás jó ötletnek bizonyult, a félig nyers gránittömb a Volkswagen közösség Kába-kövévé vált: az utóbbi években a látogatók száma rendre meghaladja a 200 ezret. – Via VW Baráti kör
6.- Kempingszék, aggregátor, energiaital: nem kevés olyan társaságot láttunk, akik az autójuk mellett instant fesztiválba csaptak. Voltak, akik csak azért hoztak magukkal egy áramfejlesztőt, hogy arról töltsék a telefont, működtessék a hűtőt és üvöltsön a hifi. Az elfogyasztott energiaital és sör mennyisége olyan szintekre hágott a környéken, hogy az üres dobozokból simán fel lehetne húzni egy nagyobb stadiont.
7.- Nem mindig a találkozón van a legnagyobb buli: érdemes szétnézni a környéken, hiszen nem biztos, hogy ott van a legnagyobb veretés, ahol belépőt kell fizetni. Ez a GTI találkozóra hatványozottan igaz. A környék összes parkolója, benzinkútja, pihenője, autómosója mini találkozóhelyszínné változott. Egyébként ezeken a helyeken bukkantunk a legállatabb verdákra.
8.- GPS, térkép, frissítés: hacsak nem valami prémium gyári navigáció van az autóban, akkor jobban jársz, ha inkább a Google-térképet használod navigálásra, vagy valami hasonlóan megbízható offline változatot, amit még indulás előtt frissíts! Ha pedig egyáltalán nincs az autóban beépített GPS, akkor ne egy háromezer forintos, tudja az isten, milyen márkájú szoftverrel felszerelt navigációt újíts be, különben fel fogsz ülni a szopórollerre. Ahogy felültünk mi is, mikor túlságosan megbíztunk a tesztautó navijában.
9.- Internet: ha több képet posztolsz a Facebookra az autódról, mint az asszonyról vagy a gyerekekről, akkor ne gondold egy percig sem, hogy nem akarsz majd a helyszínről fotókat fellőni a netre. Onnan akarsz majd csak igazán, és nem egy hét múlva, hanem azonnal. A szolgáltatók már egész kedvező mobilnetes roamingcsomagokat kínálnak. Pár ezer forintért kaphatsz 1-2 GB adatforgalmat egy hétre vagy négy napra. Annyi a dolgod, hogy betelefonálsz az ügyfélszolgálatra és kéred a neked megfelelő roaming internetcsomag aktiválását. Ez azonnal él, ahogy letetted a telefont.
10.- Megfelelő autó, ha lehetséges: végül nem árt, ha egy márkaspecifikus találkozóra olyan autóval érkezel, ami passzol a miliőbe. Sokat leveleztünk a Porsche Hungáriával, hogy kapjunk egy Volkswagent, sajnos nem jött össze a dolog, a kiszemelt modellek pont rendezvényen voltak, ezért a jelenleg hosszú távú teszten nálunk vendégeskedő Nissan Qashqai crossoverrel vágtunk neki. De ez már egy másik történet…
Hamarosan jövök a GTI találkozó legdurvább gépeivel és egyéb nyalánkságokkal, na meg persze néhány lelkes magyar rajongóval, akik szintén ellátogattak a Wörthi-tó partjára.