Folytatjuk retrospektív sorozatunkat az idén 15 esztendős Vezessről, ezúttal a 2014-es évvel. Rögtön január elsejétől többet kellett fizetni a külföldről behozott használt autók forgalomba helyezéséért, mert az előző Orbán-kormány kiterjesztette a vagyonszerzési illetékfizetést a külföldön megvásárolt járművekre, tehát a használtan kintről behozott autókra is.
Vagyonszerzési illeték és megyei matrica
Ez a sarc addig csak az itthon vásárolt autók névre íratásakor sújtotta a tulajdonost. A tarifa nem változott, a motor teljesítményétől és az autó korától függően 300-850 Ft kilowattonként. A tarifa teljesítménysávonként ugrik felfelé 56, 110 és 163 lóerőnél illetve az autó korával együtt mérséklődik a negyedik és a nyolcadik évtől. Egy 1000 eurós, vagyontárgyként alig értelmezhető 1,6-os kompakt autó behozatala 33 000 forinttal lett drágább.
2014 választási év volt, Rácz Tamás utána is járt, mit ígérnek az autósoknak az Országgyűlésbe jutásra esélyes pártok. Valamiért a megyei matricák bevezetéséről, az M0 és a fővárosi autópálya-bevezető szakaszok fizetőssé tételéről nem értesültek a választók a kormányzást folytató két párttól. Ám év végén a kormány meglepte a lakosságot a megyei autópálya-matricás rendszerrel. A 2015. január elsejére időzített rajt és a káosz szánalmas példa az erőből átvert, rosszul előkészített és a közfelháborodás nyomán utólag korrigált kormányzati lépésekre. Abszurd módon a főváros elkerülésére épített M0 is fizetős lett személyautóval, néhány EU-finanszírozott szakaszt leszámítva. Ekkor tudtuk meg, hogy ezentúl pénzbe kerül egy nagybevásárlás is, ha igénybe vesszük az autópályák M0-on belüli ki- és bevezető szakaszát. De az új rendszer előnyökkel is jár, ami a következő cikkünk évében, 2015-ben derült ki.2014-es melódiák
Én valamilyen párhuzamos univerzumban üzemelhetek, mert az év legtöbbször online meghallgatott (streamelt) száma, 401 millió megtekintéssel a YouTube-on, nekem merőben ismeretlen volt. Az én bajom, mert szatyorban élek és lehegesztett diffis DOHC Sierrákról ábrándozom.
2014-ben jelent meg a U2 Songs of Innocence című albuma izgalmas számokkal és a Foo Fighters is virított egy komoly új lemezt, a Sonic Highwayst . Végül ebből az évből Pharrell Williams Happy című nótáját ágyaztam be a cikkbe. Lehet, hogy tinglitangli, de vidámságával feldobja Olvasóinkat. https://www.youtube.com/watch?v=y6Sxv-sUYtMDübörgött a hazai autóipar
2014-ben nemcsak Felcsút lett gazdagabb egy komplett futballstadionnal, a hazai járműipar központjaiban is eseménydús volt az év. A hazákban mostanra több mint 12 000 főt foglalkoztató Bosch felvette az ezredik mérnököt a Budapesti Fejlesztési Központba, amely eredetileg pár fős részlegként indult.
Szentgotthárdon az Opelnél két évvel ezelőtt kezdődött az új, háromhengeres benzines motorcsalád gyártása a 115 lóerős 1,0 literes turbómotorral. A Suzuki a 2,5 milliomodik esztergomi autó elkészültéről adott hírt július 9-én, a gyár megkezdte továbbá a felkészülést a Vitara sorozatgyártására, ami egyben a Splash búcsúját is előrevetítette. Előléptetése nyomán búcsúzott Takeucsi Hiszasi is, a cég igazgatója, aki anno minőségbiztosítási szakemberként érkezett Esztergomba a régi Swift gyártását előkészíteni. Erős éve volt az Audinak. Teljes kapacitással folyt a motorgyártás és novemberben elindult az A3 Cabriolet sorozatgyártása Győrben. Még ugyanebben az évben kezdődött a TT Coupé illetve a TTS Coupé, valamint a TT-TTS Roadsterek gyártása is a teljes autógyárrá fejlesztett üzemben. Tudomásunk szerint az egész VW-konszernben nincs még egy autógyár, amely valaha ennyi SOP (Start Of Production) feladatot valósított volna meg egyetlen év alatt, mint a győri szakemberek 2014-ben. Az év legfontosabb autójának a kecskeméti Mercedes-Benz CLA Shooting Brake sportkombit választottam, amelyet ebben az évben mutatott be a márka New Yorkban. A sportkombi kizárólag Kecskeméten készül. Az X117 kódú autó a járműgyár harmadik modellje a B-osztály és a lépcsőshátú CLA mellett. Sikerüket jelzi, hogy a gyár még év vége előtt közleményt adott ki a 300 ezredik autó elkészültéről. A CLA Shooting Brake-ből a dízelmotoros tesztautóban menyerő volt a keret nélküli oldalablak és merőben furcsa, hogy kézzel kell felemelni, majd rúddal megtámasztani a motorházfedelet. Egy Dacia Logan évek óta gázos teleszkóppal segít felemelni a gépháztetőt.Tesztkocsik: Rolls-Royce a villanyautók előtt
Legtöbben azt kérdezik tőlünk, mik voltak a legerősebb és legdrágább autók, amikbe betehettük az ülepünket. Én az udvarias válasz mellett azt mindig elmondom, hogy hárommillióból tisztességes autót csinálni kicsit nehezebb, mint 53 millióból. Ezért ebből az évből is szeretnék kiemelni egy jutányos árú, de nagyon jól megcsinált és a kategóriáján túlmutató autót, a Hyundai i10-est.
2014-re sok márkánál valódi szériaautóvá értek a füstmentes autózáshoz kötődő fejlesztések. Erősen kezdtük az évet, mert a Nissan LEAF téli tesztje után rögtön a Tesla Model S következett még januárban. Márciusban az utóbbi 10 év legérdekesebb BMW-je, az i3 került terítékre, amelyet az elektromos Kia Soul és az e-Golf követett. Nekem még abban az évben megadatott 9000-ig húzatni az új GT3-ast, a 991-es Porsche 911 pályaversenyzésre is használható verzióját. Ebben elvből nincs pohártartó, bármit is követelnek az amerikaiak. Az őszt bearanyozta a BMW M4, amely élményre simán lepipálta a sportautónak bénácska, öko-dísztárgyként viszont emlékezetes BMW i8-at. Engem is megfogott az álomautónak rajzolt i8, nem véletlen, hogy a nevem mellett látható fotón épp egy i8-ban ülök. De a mindenvivő, a piros Apal Corsa mégiscsak a Rolls-Royce Wraith, amelyet vastelepre vittünk lemázsálni és eljuttatott bennünket a Balatonra meg a kilónként 60 forintos marhalép világába. Autós szempontból igen bő esztendő után pukkanthattuk a pezsgőt szilveszterkor.