Mi jut eszünkbe, ha meghalljuk, hogy Golf GTI? Agilis motor, közvetlen kormányzás, merev karosszéria, kis tömeg, sportos dizájn, golflabda a sebességváltókar végén, piros csíkok a hűtőrácson, skótkockás mintájú sportülések. Az első GTI-vel a cél 5000 autó legyártása volt. Mostanra a Golf GTI modellek száma már rég átlépte a kétmilliós határt.
A VW Golf GTI 40 éve
Golf 1 GTI, 1976 – 1974-ben hat ember titokban nekilátott, hogy kifejlessze a Golf sportváltozatát. A projektet véghezvitték. Azt, hogy 1976 melyik napján készült el az első GTI, nem lehet pontosan tudni. Tény, hogy a maga 110 lóerejével és 182 km/h végsebességével nemcsak a kompakt autók, de a luxus-sportautók és szedánok világát is felkavarta. Az első különleges kiadású modell, a 112 lóerős „Pirelli GTI”, 1983-ban mutatkozott be.
Golf 2 GTI, 1984 – A következő zseniális stratégiai húzás egy évvel ezután történt: megjelent az Mk2 Golf GTI. Ez 112 lóerős volt, és az első generáció koncepcióját folytatta. A már jól ismert GTI ismertetőjegyeket vonultatta fel, így az újonnan jött autó rögtön klasszikussá vált. Ikonná. A katalizátor bevezetésével a teljesítménye 1984-ben egy időre 107 lóerőre csökkent. Két évvel később ezt egy 16 szelepes motorral kompenzálták, amely katalizátorral együtt is 129 lóerős volt, így az autó túl is szárnyalta az eredeti GTI agilitását. 1990-ben a különleges G-Lader feltöltővel a Golf GTI G60 160 lóerő leadására lett képes.
Golf 3 GTI, 1991 – 1991-ben a Volkswagen a harmadik generációra is átvitte a GTI ikonikus jellegzetességeit. A motor teljesítménye 115 lóerő. Egy évvel később az új hengerenkénti négyszelepes motorral a teljesítmény 150 lóerőre emelkedett. 1996-ban a 110 lóerős turbódízel (TDI) változat gazdagította a GTI választékot. Néhány évvel később a benzinmotoros és dízelmotoros változatok kettéváltak, GTI és GTD néven. 1996-ban jelent meg a „20 Jahre Edition” jubileumi modell. Golf 4 GTI, 1998 – A negyedik GTI generáció 1998-ban mutatkozott be. Megjelenése nagyon is konzervatív, ám a 150 lóerős Mk4 Golf GTI-nek is itt a helye az összeállításban. A négy- és (egy esetben) öthengeres benzinmotorok csúcsteljesítménye a 170 lóerőt, a dízeleké a 130 lóerőt is elérte. A 2001-ben megjelent „25 Jahre Edition” 180 lóerős turbós modell a sportos ikon újjászületését hirdette.
Golf 5 GTI, 2004 – Az ötödik generációval a 2004-es Golf GTI a nagy visszatérést ünnepelte. Az eddigieknél jóval sportosabb megjelenésű, 200 lóerős turbós motorral ellátott, kiválóan vezethető autó már a jövő GTI koncepcióját idézte. 2006-ban, a kultikus autó harmincadik születésnapján, a Volkswagen egy 230 lóerős „30 Jahre Edition” modellel ajándékozta meg a rajongókat. 2007-ben a „Pirelli GTI” reinkarnációja is ugyanezzel a motorral jelent meg.
Golf 6 GTI, 2009 – Az ezután következő hatodik generációs Golf GTI az elektronikus differenciálzár-hatású funkcióval (XDS) új szintre emelte a vonóerő-átadási képességeket. Az immár 210 lóerős GTI minden addiginál élvezetesebb vezetést kínált! A nagy teljesítményhez illő dinamikus hanghatás az újratervezett kipufogórendszernek köszönhető. Ráadásul ez a modell első ízben már vászontetővel is rendelhető volt. E generáció csúcsa 2011-ben érkezett: a 235 lóerős „35 Jahre Edition”. Golf 7 GTI, 2012 – A GTI hetedik generációja 2012-ben jelent meg, kétfajta erőforrással: az alapverzió 162 kW/220 LE3, a Golf GTI Performance 169 kW/230 LE4 teljesítménnyel. Ez utóbbit egy új, az első kerekekre ható differenciálzárral látták el. E modellre épült a 2016 első felében megjelent Golf GTI Clubsport, ami a boost funkció használatával akár 213 kW/290 LE teljesítményre is képes volt.
Rekord a Nürburgringen
A 35. GTI Treffenen rántották le a leplet a GTI Clubsport S-ről, ami néhány hete megdöntötte az elsőkerék-hajtású autók nürburgringi körrekordját, és csendben lenyomott néhány igen komoly sportkupét.
7 perc 49,21 – ez a mostantól a hivatalos rekord, amivel a GTI speciális változata a Honda Civic Type-R-t taszította le a trónról, ami 7 perc 50,63-at ment a ringen.
A Golf GTI Clubsport S titka nem a 310 lóerőben rejlik, a Civic is pont ennyit tud, hanem a fogyókúrában: a mérnökök kidobták a hátsó üléspadot, kivették a padlót és a kalaptartót a csomagtérből, eltávolították a padlószőnyegeket, a motortér hangszigetelését, az akkumulátort pedig kisebb méretűre cserélték. A DSG váltó helyébe hatfokozatú kézi egység került, ami önmagában 20 kiló mínuszt jelentett. Így 1280 kilón áll meg a mérleg.
A győzelem másik fontos eszköze a futóműhangolás: az autó fedélzeti menüjéből előhívható beállítások között egy kifejezetten a Nürburgringre optimalizált konfiguráció is elérhető.
Előző cikkünk a témában: 20 pusztítóan menő verda, amilyet itthon nem látsz