Röviden – Audi A4 Avant | |
---|---|
Mi ez? | A B9 kódnéven futó, 2015 óta a piacon lévő ötödik generációs Audi A4 kombi kivitele, 2,0 literes dízelmotorral, automata váltóval. Elődjénél nagyobb, de könnyebb. |
Mit tud? | Négy főnek elegendő helyet kínál az utastérben, ráadásul a csomagjaik is velük utazhatnak. Hibátlan összeszerelés, részletgazdag kidolgozással párosítva. Sokféle high-tech kütyü, vezetőtámogató-rendszer rendelhető hozzá. |
Mibe kerül? | A 190 lóerős dízelmotorral és automata váltóval alapáron 11,5 millió forintba kerül, a tesztautó 20,5 milliót kóstál. |
Kinek jó? | Annak, aki kényelmes utazóautóra vágyik, kellően nagy csomagtartóval, sok luxussal, de nem akarja, hogy mások lássák ezt az autón. |
Eddig mindenki áradozott a Vezess szerkesztőségében az új Audi A4-ről, hárman is hasonlóan jó véleménnyel voltak róla. Kíváncsi lettem. Sok pozitívumot tapasztaltam, de ez a tesztautó közel sem volt olyan tökéletes, mint vártam vagy az ára sejtetné.
Külső
Akarod a legmodernebb technikát, de nem akarod, hogy mindenki tudja, új kocsid van? Az új Audi A4 a te autód. A 2007-ben bemutatott előző generáció korai darabjaihoz képest látványosabb az eltérés, de a 2012 után érkezett faceliftes modellekkel összevetve korántsem. Hasonló karakter, kissé lágyabb ívekkel. Pedig ez egy teljesen új autó, és aki figyel a részletekre, azonnal láthatja ezt. A leggyorsabban a tükörről azonosíthatjuk, amely az A-oszlop tövéből az ajtók vállára költözött, de egészen különlegesek a lámpái, elöl éppúgy, mint hátul.
A tesztautóban LED-fényszórók dolgoztak olyan funkciókkal, mint a statikus és dinamikus kanyarodófény, az útkereszteződés-megvilágítás és az állandó távolsági fény.
Ha látványra nem is, de technikájában új az A4, ennek köszönhetően motorváltozattól függően akár 120 kilóval is könnyebb lehet a kocsi. A 2.0 TDI kombi esetében 25 kilós fogyást számoltunk, most 1605 kilót nyom. Spóroltak, ahol tudtak, a kasztnit, a kormányművön, a lengőkarokon, de még a féknyergeken is.
Miközben a kilókból leadott, a méretre picurkát még rápakolt a kombi A4-es. 22 milliméterrel hosszabb (4725 mm), 16 mm-rel szélesebb (1842 mm), illetve 2 milliméterrel laposabb (1434 mm). A tengelytávolsága, 12 millimétert bővülve, 2820 milliméteres. A méretek azonban nem adják vissza a látványt, a kocsi elődjéhez képest sokkal szélesebbnek és laposabbnak hat. Különösen dinamikus a D oszlop és a hátsó szélvédő dőlése. Már összetéveszthető az A6-ossal.
Belső
Aki ült már új Q7-esben, R8-asban, annak nem meglepő az új A4 utastere, de aki az előző generáció után néz be, annak tud újat mutatni. Ott sem volt rossz a minőségérzet, de itt most egészen kiemelkedő. A megítéléshez persze hozzátartozik, hogy a tesztautóba töméntelen kényelmi extrát belezsúfoltak, így köze sincs egy szériafelszereltségű modellhez.
Puha műanyagok és finom bőrök váltják egymást, még az illatok sem autósak. A fabetétért sosem rajongtam, de itt ez a szürke natúr tölgyfa tökéletes választás a fémes elemekkel párosítva. Minden kapcsoló, tekerőgomb pontosan, precízen működik, azt az érzést keltve, mintha az örökkévalóságnak készült volna. Ugyanakkor az egészet átlengi a modern technika hangulata (részletek alább).
Kedvencem a légkondi hőfokszabályzója, ahol a tekerőgomb maga egy kis kijelző, a beállított hőmérséklethez. A klíma csendben, de nagyon hatékonyan végzi a dolgát. A felárért háromzónás rendszer a hátsó utasoknak külön kezelőegységet biztosít.
Az első ülések tág határok között állíthatóak és sportosan alacsonyra engedhetőek. Az általunk kipróbált modellben feláras sportülések voltak, amelyek feszes tömésűek és állítható combtámasz is fokozta a kényelmet. 180 centis utas mögött jut elég hely egy hasonló magasságú felnőttnek, ha elöl teljesen leengedik az üléseket, akkor hátul a lábfejeknél szűk a rés. Szélességben kellően tágas az A4 és üvegtetővel is marad elég hely a fejeknek.
Az új A4 Avant csomagtartója alaphelyzetben 505 literes, ami 15 literrel több mint az előd esetében, ugyanakkor a prémiummodellek között a legnagyobb a kategóriában, a BMW 3-asé 496 liter, a Mercedes C-osztályé 490 liter, a Volvo V60-é 430 liter.
A hátsó üléseket lehajtva 1510 literes raktér érhető el, amelyet elegánsan közelíthetünk meg, mivel a csomagtérajtó és csomagtérroló is elektromosan nyitható és zárható minden modellben. Nyithatunk az utastérből, az ajtóról vagy a kulcsról is. Ugyanakkor az utastérben nincs túl nagy hely a kacatjainknak, a könyöktámasz alatti rekesz és a kesztyűtartó is meglepően kicsi.
Technika
Míg korábban a műszerfal részeként jelent meg a központi kijelző, most a Mercedeshez és a BMW-hez hasonlóan sokkal hangsúlyosabb a képernyő. A gyermekeim meg is kérdezték, hogy az egy kivehető tablet-e. Nem.
A megjelenítés tűéles és részletes, a menü gyors és a fő pontok jól átgondoltak, de az egyes részletekhez nem egyértelműen lehet eljutni. Pl. ha az eredeti úti célunk előtt még be kellene szúrnunk egy másikat, az nem megy intuitív módon. Párszor nekifutottam.
Az MMI beszédhanggal is vezérelhető, persze nem magyarul. Én a telefonom csatlakoztatása után próbáltan hangvezérléssel hívást kezdeményezni, de közölte, hogy nem csatlakozik készülék. Ezek után kézzel azért ki tudtam választani a hívandó számot. A könyöklő alá kérhető az ún. az Audi phone box, ami vezeték nélkül, induktív módon képes tölteni a megfelelő telefonokat, illetve az autó antennájához csatlakoztatja őket.
Ha a csúcskategóriás fedélzeti rendszert kéri a vevő, akkor jár hozzá az Audi connect modul is, amellyel az autó közvetlenül az internetre csatlakozhat. Az utasok netezhetnek és e-mailt küldhetnek a rendszer segítségével.
Bár a 8,3 collos kijelző gyönyörű képet produkál, nem ez a legjobb ilyen szerkezet az utastérben, hanem a Virtual cockpitnak nevezett műszeregység a vezető előtt. A teljesen digitális műszeregység kijelzője 12,3 hüvelykes. A nagyfelbontású képernyő részletgazdagsága azonban túlzásba ejtette a tervezőket, annyi információt tudtak elhelyezni rajta, hogy az ember elveszik közöttük. Még szerencse, hogy van head up display is, amely a legfontosabb adatokat kivetíti a motorháztető fölé.
A virtual cockpit nemcsak hagyományos műszerfaképet tud megjeleníteni, de akár térképmódra is váltható.
A vezetőt olyan rendszerek segítik, mint a kameraalapú táblafelismerő, radarok és kamerák a karosszérián elöl és hátul valamint a 0-250 km/óra között aktív távolságtartó tempomat. Utóbbi kettővel már kipróbálható, milyen lesz, amikor önjáró autóval utazunk majd. Másik autót követve ugyanis a kocsi képes autópályán, országúton magát kormányozva, gyorsítva-lassítva, önállóan haladni. Nagyjából 1 percig tarthat ez a móka, utána szól a rendszer, hogy fogjuk meg a kormányt, egyébként kikapcsol.
Személy szerint nem értem, miért nem inkább fékez, hiszen ha valaki rosszul lett a volánnál, ebben az esetben kevésbé veszélyes szituáció alakulhat ki, mintha irányítatlanul továbbszáguld a kocsi a tempomattal.
Motor
Adatlap
Audi A4 Avanat 2.0 TDI S-Tronic
Motor | S4, dízel -1968 ccm |
Teljesítmény | 190 LE / 3800–4200 |
Nyomaték | 400 Nm /1750–3000 |
Gyorsulás (0-100 km/h) | 7,9 mp |
Végsebesség | 231 km/h |
Fogyasztás (vegyes) | 4,4 l/100km |
Listaár: | 11 483 720 Ft |
A várhatóan egyik legnépszerűbb hajtáslánc szerepelt a tesztautóban. 2,0 literes dízel, elsőkerék-hajtással és automata váltóval. Utóbbi már nem fokozatmentes, hanem 7 fokozatú duplakuplungos automata, amely mostantól már elsőkerék-hajtással párosítva is elérhető.
Bár a 190 lóerő és 400 Nm nyomaték igen biztatóan hangzik, de ez a kocsi nem hozza lázba a vezetőt. A motor nem agresszív, nem harapós, a kormányzás ugyan direkt, de nem ad kellő visszajelzést. Olyan az egész, mintha az autó nem akarná megzavarni vezetőjét az utazásban. Az extraként rendelt akusztikai üvegezés is távol tartja a legtöbb zajt, így a motort is alig hallani és a szélzaj sem jellemző, egyedül a gumi gördülése van jelen rossz úton.
Vezetés
A 245/35 R19-es abroncsokkal az is a baj, hogy semmilyen rugózásuk nincs. A keresztbordákon azt éreztem, hogy el akar törni a kocsi. Nem való a magyar utakra. Az egyéb talajhibákat jól szűrte a futómű. Ez az A4 igazi utazóautó: országúton, autópályán van elemében, ahol 160-as tempót is laza könnyedséggel és természetességgel hozza. Gyors kanyarokban hajlamos az orrtolásra, erős gázadásra elpattog az első kerék és ezek nem illenek egy ilyen elegáns kocsihoz.
Szériában jár a modellhez az Audi drive select, amellyel megváltoztatható az autó viselkedése azáltal, hogy változik a kormányrásegítés, a gázpedál reakciója és a sebességváltó kapcsolási jellege és a futómű feszessége. A kényelmes, dinamikus és takarékos beállítások mellett választható egy személyre szabható is. Néhány próbálkozás után én úgy használtam a kocsit, hogy a futómű comfort módban volt, minden egyéb dynamicban. Így a peres gumi ellenére élhető volt, viszont mégis úgy éreztem, hogy én vezetem a kocsit.
A sebességváltó remek darab, már-már a ZF 8 fokozatújához hasonlatos. Gyorsan és szinte észrevétlenül kapcsol, olyan mintha kitalálná a gondolatunkat. És majdnem így is van, hiszen a navigációs adatok alapján a kocsi tudja, hogy hamarosan lakott területre érünk vagy sebességkorlátozás, kereszteződés várható. A vezetőnek jelzi, hogy emelje el a lábát a gázról és vitorlázó módra váltva finoman lassítja az autót, miközben szépen visszakapcsolgat.
Költségek
Az Audi A4 Avant és vetélytársai – Listaár, forint | |
---|---|
Audi A4 Avant 2.0 TDI S-Tronic (190 LE) | 11 483 720 |
BMW 320d Touring Steptronic (190 LE) | 11 802 500 |
Mercedes-Benz C 220d T-model 7G-Tronic (170 LE) | 11 379 110 |
V60 2.0 D [D4] Kinetic Geartronic (190 LE) | 10 300 000 |
Látva ezt a technikai arzenált meglepő volt a fogyasztás. Elsősorban autópályán és országúton használva, visszafogottan közlekedve 7,2 liter gázolajat égetett el száz kilométerenként. Rácz Tomi kollégám elmélete szerint az Euro 6-os normának már csak úgy tudnak ezek a motorok megfelelni, hogy rengeteg energiát emésztenek fel a kipufogógáz tisztítására.
Alapáron 11,5 fél millióért megszerezhető az Audi A4 Avant 190 lóerős dízelmotorral és automata váltóval, de így felspécizve 20,5 milliónál is többe kerül. A különleges extrákért, mint a virtuális műszerfal, a Bang&Olufsen-hifi, a bőr sportülések, az üvegtető, a távolságtartó tempomat, az aktív sávtartó, az első-hátsó kamerák, a kézírás-felismeréssel működő fedélzeti rendszer, a táblafelismerő, a holttérfigyelő stb mind-mind drága mulatság az Audinál. Pont ugyanúgy, ahogy a konkurenseknél.
Úgy tűnik, hogy az Audi az A4-essel sokkal inkább a Mercedes luxusát vette célba, mint a BMW vezethetőségét.
Értékelés
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|