Svenja Friedrich, a szövetségi közlekedési minisztérium szóvivője a tájékoztatón elmondta, hogy a VW dízelbotránya miatt elrendelt ellenőrzésen bevizsgált 53 modell közül 30-nál valóban kiugróan magas szén-dioxid-kibocsátást regisztráltak, ezért ezeket most egy külön vizsgálatban ismét ellenőrzik. Az első vizsgálatban a szövetségi közlekedési hivatal (KBA) próbapadon, tesztkörülmények között, és az utakon, hétköznapi használati körülmények között is tanulmányozta a modellek működését. Elsősorban a nitrogén-oxid-kibocsátást mérték és azt vizsgálták, hogy a VW-n kívül más német vagy külföldi gyártók is alkalmaztak-e a károsanyag-kibocsátási előírások kijátszására alkalmas szoftvert. Azt nem tudni, hogy mely gyártók és modellek érintettek, és azt sem tudni, hogy mikor fejeződik be az eljárás. Azt azonban hangsúlyozta, hogy az eredményeket nyilvánosságra hozzák. A szóvivő kitérő választ adott arra a kérdésre, hogy mit tesz a kormány, ha kiderül, hogy valamely modell a gyártó által megadottnál több szén-dioxidot bocsát ki. Az ügynek a környezetvédelmi szempontok mellett pénzügyi jelentősége is van, mert a gépjárműadót a szén-dioxid-kibocsátás és a fogyasztás alapján állapítják meg, így előfordulhat, hogy bizonyos típusú kocsik után a kelleténél kevesebb adót fizetnek az üzembentartók. Az Egyesült Államok Környezetvédelmi Ügynöksége (EPA) 2015 szeptemberében megvádolta a VW-t, hogy olyan szoftvert telepített 482 ezer dízelüzemű járműbe, amely érzékeli a mérés körülményeit. Az autó így a teszteken a valóságos nitrogén-oxid-kibocsátás töredékét produkálja, vagyis csal a vizsgán. A VW – a legnagyobb európai autógyártó vállalat – elismerte a csalást. Az ügy világszerte a VW mintegy 11 millió gépjárművét érinti, ezek közül 8,5 milliót az Európai Unióban adtak el.