2001. mágikus esztendő lehetett. A zavaros tekintetűek által várt ezredfordulós világvége helyett megszületett a Vezess.hu, és akkoriban olyan járműveket dobtak piacra az autógyártók, amelyek évről évre szédítőbb végsebességre lettek képesek (részletek itt az egyikről). Szerkesztőségünk 15 éves szülinapja alkalmából most sorra vesszük, hogy 2001-ben mi mennyibe került az autózóknak. Némelyik termék vagy szolgáltatás áránál érdemes elgondolkodni, hogy milyen távol áll a mai összegtől, míg máshol meghökkenve láthatjuk, hogy másfél évtized múltával is minimális a növekmény. Vadiúj autóra természetesen akkor sem tellett sokaknak, pedig mai szemmel megmosolyogtató összegeket írtak az árcédulákra! Egy esztergomi, csodaszép, GLX kivitelű Suzuki Swift 1,3 mindösszesen 2 millió és még 16 ezer forintos alapárról indult, de akinek már akkor derogált e márkanév, egy Opel Corsáért sem kellett sokkal mélyebbre nyúlni a zsebébe. Az 1,2-es Eco 16V-ért 2,37 milliót kértek.

2

Alaposabban beleásva magunkat a KSH adatbázisába, az is kiderül, hogy ezek 13-as kerekeire 2001-ben a 155/70-es abroncsok átlagos ára 8320 forint volt, a szélesebb 165-ös gumik darabja pedig 9110. A statisztikai hivatal adatai itt is, alább is márkákon felül álló átlagokat közölnek, a motorolaj literje például 732 forint volt, míg a márkaszervizek átlagos rezsióradíja 2470 (a kasztnijavítás, és a fényező munka több, 2760 forint).

Férfi hajvágás, sör és párizsi

Ha már a nemzet életét számokkal dokumentáló adatbázisban kutakodunk, felsorolunk pár érdekesebb árat onnan. Semmi közük az autókhoz, ellenben némelyiknek a férfiakhoz annál több. Mi mennyibe került 2001-ben még?

  • a Nemzeti Sport ára például 74 forint volt
  • átlagos férfi hajvágás 532 forint
  • a Symphonia akkor még 20 db-os doboza 236 forintba került
  • minőségi sör, világos, 0,5 liter 125 forint (a KSH által nem minőséginek tartott sör pedig 99)
  • vörösbor, itt 1 liter árát adták meg, 278 forint volt
  • a 2,8-as tej literje 141 forint
  • talán a legérdekesebb kategória: férfi félcipő bőrből, ragasztott talppal 9450 forint
  • a párizsi kilója 562 forint volt (a gyulai jellegű száraz házikolbászé 2040)
  • a péntek délutáni mozijegy pedig 403 forint

5

Amikor pár hete beesett 300 forint alá az üzemanyag átlagára, még arról kérdeztük reménykedve az elemzőket, hogy hol a vége. Elnézve a 15 évvel ezelőtti árakat, ezen a téren igazából nem lehet okunk panaszra ma sem: 2001-ben a 95-ös benzin literje éves átlagban 226 forint volt, míg az akkor még a kontinens többi országához hasonlóan olcsóbb gázolajé 211 forint. A fizetőssé tett M0-áson szocializálódó fiatalok nyilván nem tudják, de 2001-ben az M7-es autópálya még ingyenes volt, az M1-es nagy részét is csak az előző évben tették fizetőssé – no de a lényeg nem is ez, hanem az akkori matricaárak. A D1-kategóriában a hetijegyért 1400 forintot kértek, a haviért 2500-at, míg az éves gondtalan pályahasználatért 23 300 forintot.

4

Aki mindezek ellenére jogsit akart szerezni, annak átlagosan 76 170 forintjába került az elméleti és a gyakorlati oktatás a kötelezően levezetendőkkel együtt. A BKV-val közlekedőknek 89 forintot kellett fizetni a jegyért, míg a vidékre utazóknak átlagosan 184-et a teljes árú menetjegyért. Taxizni természetesen már akkor is jóval drágább volt: az Uber nélküli, és még szabadáras világban átlagosan 159 forintot kértek el az út végén a sofőrök minden megtett kilométerért.

Csúnya számok

Hála a biztonságosabb autóknak, és még egy pár más tényezőnek, a baleseti statisztikák látványosan javultak az elmúlt 15 évben. Volt honnan. 2001-ben 24 149-en sérültek meg közlekedési balesetben, és 1239-en sajnos meghaltak a hazai utakon. Viszonyítási pontként itt kivételesen közöljük a 2015-ös adatokat: 20 899 sérült és 644 halott. Rögtön tegyük hozzá, a kedvező folyamat két éve átfordult növekedésbe.