A Gorkij Autógyár, ismertebb nevén a GAZ nemrég bemutatta Euro 6-os motorral szerelt távolsági buszát. A dolog pikantériája, hogy ez, az Európai Unióban jelenleg kötelező érvényű kibocsátási norma nemhogy nem a legszigorúbb előírásnak számít Oroszországban, hanem még ennek elődje, az Euro 5-ös kötelezővé tétele is 2018-ra lett tolva. Nem kizárt tehát, hogy a GAZ ezzel a lépéssel elsősorban az EU piacait szeretné meghódítani, hiszen aligha van olyan üzemeltető jelenleg Oroszországban, aki pusztán környezetvédelmi elhivatottságból most megvenné az Euro 6-os motorral szerelt autóbuszt.

Az új Cruise a GAZ-csoporthoz tartozó Likinói Buszgyár (LiAZ) és a Scania együttműködésének eredménye. A jármű alváza, valamint annak sűrített földgázzal (CNG) hajtott motorja a svéd gyártótól származik, míg a karosszéria, illetve az autóbusz belső kialakítása a LiAZ szakembereinek munkáját dicséri. Az új autóbusz nyolc, egyenként 150 literes tartállyal rendelkezik, melyek ha teljesen tele vannak, akkor hozzávetőlegesen 600 kilométerre elegendő üzemanyagot képesek tárolni.

A 47 személy szállítására alkalmas autóbusz utasterének kialakítása teljesen megfelel a 21.századi követelményeknek, igaz, az európai prémium kategóriás buszoknál szerényebb komfortot képvisel. A modell opciósan minikonyhával, WC-vel, síkképcsöves képernyőkkel, külső és belső kamerákkal, routerrel is rendelhető, míg az ESP, a tempomat, a fedélzeti számítógép, az aktív borulásvédelmi rendszer, a hegy- és a lejtmeneti asszisztens, valamint a légkondicionáló az alapfelszereltség részét képezi. Az autóbuszt tűz, illetve füst érzékelőkkel is felszerelték, emellett a jármű automatikus tűzoltó rendszerrel rendelkezik.

A Scania és a LiAZ együttműködése nem „újkeletű’, hiszen a 2014-ben a Szocsiban rendezett téli olimpián Scania-alvázas, Cruise típusú autóbuszok álltak forgalomba. A most bemutatott Cruise elődeinek tekinthető autóbuszokat ugyanakkor még a szintén a GAZ-csoporthoz tartozó GoLAZ szerelte össze. A modell fejlesztése kifejezetten jó iránt vett annak köszönhetően, hogy a LiAZ átvette a gyártást, hiszen ennek a gyümölcse az Euro 6-os hajtáslánc, valamint a letisztultabb formaterv.