Jól tudom, sokkal több új Porschét vennének a magyar vásárlók, mint amennyit képes szállítani a márka az országba?
A limitált szériás 911-eseknél duplaakkora az igény, mint amit szállítani tudunk Magyarországra, Macanból szintén sokkal több a megrendelés, főleg a benzines változatoknál. A Cayenne áll azon a 100 százalékos szinten, hogy nálunk átlagos, három hónapos szállítási idővel ki tudjuk elégíteni az igényeket, a sor végén pedig a kifutó Panamera áll, amelynek utódját ősszel mutatjuk be.
Mennyi Porschét kap az ország 2016-ra, és mennyit tudnának eladni?
300 darabnál tartunk, amiből olyan 280-290-et tudunk átadni a vevőknek idén. Azt mondom, hogy ennél 15-20 százalékkal többet képesek lennénk értékesíteni, de ha bátran fogalmazok, akkor 30 százalékot mondok.
Melyikre modellre mennyi a várakozási idő itthon?
A 911-esekre egy év, és Boxstert is jövő tavaszra tudunk ígérni a most rendelő ügyfeleinknek. A Macan 4-5 hónap, a Cayenne pedig az említett három.
Mennyire türelmes a magyar Porsche-vásárló?
Két, nagyjából azonos méretű csoportra osztanám a vevőket. Vannak, akik, „itt a tavasz, kéne egy sportkocsi, veszek egy Porschét!” felkiáltással jönnek be, nekik megnézzük, hogy van-e valami raktáron. Ők jellemzően az életükben először Porschét vásárlók, mert aki már volt a vevőnk, az előre gondolkodik – ez a másik csoport. Akinek tavaszra kell mondjuk egy Boxster, az karácsony előtt megrendeli. Sokaknál – főleg a Porschét gyerekkori álmuk beteljesítéseként vásárlóknál – olyan ez, mint a házépítés. Rákészülnek, és rászánják az időt a megfelelő cérna/bőr páros kiválasztásától a bekalkulált várakozásig.
Milyen gyakori, hogy a várakozási idővel tisztában nem lévő, élete első új Porschéját vásárló bejön, megrendelné, majd megdöbben a várakozási időn, csalódik, és azt mondja, akkor inkább más.
Van ilyen is, de jellemzően nem más márka felé fordulnak, hanem körbenéznek a neten más országok raktárkészlete után kutakodva. A Porsche nem országspecifikus felszereltségű autókat gyárt, hanem EU-specifikusakat, és az ár is az, az adókat leszámítva.
Publikus, hogy mennyi itthon eladott Porschéra kerül szlovák vagy német rendszám?
Egyre kevesebbre, egyre több macera az. Kezd normalizálódni a helyzet, egyáltalán nem jellemző olyan mértékben, mint korábban.
2012-ben írtam egy összeállítást az itthon, szalonban valaha eladott legdrágább autókról. A cikkben szerepelt egy akkor már megrendelt 918-as, amire két évet kellett várni a magyar vevőnek, ráadásul a mintegy 250 milliós alapárnak nem a szokásos 10 százalékát kellett előre letennie, hanem 30-at. Ebből mennyi kelt el itthon?
Kettő. Érdekesség, hogy az időközben kijött zöld rendszám felszerelhető erre az autóra.
Régóta ön a márka hazai igazgatója, nyilván szemtanúja volt számos érdekes, vásárláshoz kapcsolódó sztorinak.
26 éve csinálom ezt, az akkori évi 1-2 darabról jutottunk el a mostani 300-ig. A kérdésre válaszolva azt kell mondjam, mindig különleges eset, amikor valaki új Porschét vásárol, és nincs átlagos vevőnk vagy átlagos vásárlás. Ez egyrészt könnyebbé teszi, másrészt nehezíti a frontvonalban dolgozó kollégák dolgát.
Miben nehezíti?
Aki eljut oda, hogy Porschét vásárol, az az ember céltudatos és sikeres az életében, és eredményes. Jellemzően pontosan tudja, hogy mit és mikorra akar, na ezt kell tudni kezelni. Az a cél, hogy azonos rezonanciára kerüljön ebben a helyzetben a kollégánk és a vevő.
Azt mondja, céltudatosak, de volt-e mégis olyan, hogy bejött a nem éppen tájékozott vásárló mondjuk 911-est venni, ám körbenézett, és módosított. A Cayenne sokkal tágasabb, inkább az kéne magamnak, de akkor legyen már egy Macan az asszonynak, és persze vegyünk sportkocsit is, kapjon a gyerek Boxstert.
Inkább a fordítottja jellemző. Mondjuk a Cayenne-jével bejön a szervizbe, körbenéz, ismerkedik a modellekkel, és a homlokára csap, amikor kiderül számára, hogy a kocsijánál sokkal drágábbnak gondolt Boxster olcsóbb a Cayenne-nél. Na, akkor rendel egy ilyet is, hogy legyen sportkocsija.
Mennyibe kerülnek?
Gondolta volna, hogy 5 modellből 41 félét kínál motorok, váltók és hajtáslánc szerint a Porsche, de ezek csak az alapváltozatok. És alapárak, amelyek könnyedén másfélszerezhetők, de akár duplázhatók a márkától megszokottan méregdrága extrákkal.
A 41 változat felének közöljük az alapárát.
Sportkocsik – 10 az összesen 16-ból:
718 Boxster 300 LE 18 738 546 Ft
718 Boxster S 250 LE 22 872 396 Ft
911 Carrera 3,0 370 LE 32 951 116 Ft
911 Carrera S Cabriolet 3,0 420 LE 41 966 846 Ft
911 Carrera 4 3,0 370 LE 35 392 056 Ft
911 Carrera 4S Cabriolet 3,0 420 LE 44 407 786 Ft
911 Targa 4S 3,0 420 LE 44 407 786 Ft
911 Turbo 3,8 540 LE 58 777 836 Ft
911 Turbo S 3,8 580 LE 68 108 526 Ft
911 Turbo S Cabriolet 3,8 580 LE 72 439 226 Ft
Cayenne – 3 az összesen 7-ből:
Cayenne S Diesel 385 LE 28 423 566 Ft
Cayenne GTS 440 LE 33 462 926 Ft
Cayenne Turbo 520 LE 43 895 976 Ft
Macan – 3 az 5-ből:
Macan GTS 360 LE 25 273 966 Ft
Macan S Diesel 258 LE 21 022 006 Ft
Macan Turbo 28 667 660 Ft
Panamera – 6 az összesen 13-ból:
Panamera 4 310LE 29 792 118 Ft
Panamera SE-Hybrid 416LE 35 393 573 Ft
Panamera Diesel 300 LE 28 611 273 Ft
Panamera GTS 440 LE 41 567 558 Ft
Panamera Turbo 520 LE 48 501 123 Ft
Panamera Turbo S Executive 570 LE 65 118 438 Ft
Térjünk át a magyar piacról a márka globális szereplésére. A Porsche-fanok számos tabuját felrúgta a cég az elmúlt másfél évtizedben, amikor különféle kategóriákban elkezdett autókat gyártani. Tud mondani olyan személyautós kategóriát, amire most leteszi a nagyesküt: na, ezt soha nem gyártjuk majd!
Nem. Traktort persze már nem fogunk gyártani, de a személyautók bármely kategóriájával szemben nincs szégyenlősség, ha igény van rá, és nem áll rettentően messze a márka imidzsétől. Bármi lehet. Jön a teljesen elektromos Mission E, aztán bekerül a villanymotor a 911-be, amely először hibrid lesz, de idővel teljesen elektromos is készülhet belőle.
Milyen eredményt várnak az elektromos autójuktól?
Egy Audi A6-os méretű, legalább 300 kilométeres hatótávú autó lesz a Macan induló árával. Azt várjuk, ez egy újabb Porsche-hiánycikk lesz.
Globálisan melyik modellből fogy a legtöbb és melyikből a legkevesebb?
A Cayenne adja a teljes értékesítés 50 százalékát, a maradék fele Macan, és az utolsó 25 százalék oszlik szét a kifutó Panamera és a sportkocsik között.
Európában melyik márka áll a legközelebb a Porschéhoz, melyiket lehet a riválisának tekinteni?
Nem nagyon van hasonló portfóliója más márkáknak. A német prémiumtrió alatta helyezkedik el, volt Mercedes-, BMW- és Audi-tulajdonosok továbblépéskor gyakran minket választanak. Árban ennél nagyobb lépés felfelé tőlünk a Ferrari és a Lamborghini, vagy ha családi autókat nézünk, akkor a Bentley, ami viszont rusztikusabb márka a miénknél. Ha a darabszámot nézem, a Porsche 200 ezerje szintén e márkák között helyezkedik el.
Igaz, hogy a Porschékon van a legtöbb haszon?
Hagyományosan magas, most 14 százalék körüli az autónkénti haszon, ami valóban kiemelkedik a mezőnyből.
Logikusan adódik a kérdés: nagyobb az igény a darabszámnál, hatalmas a haszon, miért nem épülnek sorra Porsche-gyárak?
Ferdinand Porsche mondta egykor: mindig eggyel kevesebbet kell gyártani, mint amennyit el tudsz adni. Pont így érdekes a márka, így tudjuk fenntartani az exkluzivitást.
Egyre több új modell bevezetését látjuk majd az elkövetkező évtizedben a Porschétól, és évről évre egyre nagyobb darabszámokat – de mindig csak annyira, hogy a várólisták megmaradjanak?
Azt hiszem, ez pontosan így lesz.
Aradi Géza kedvencei
Mi a favoritja a márka jelenlegi kínálatából?
A 911 örök, bármi jön. Mostanában rettentően szeretem a Macant, tökéletes az életvitelemhez.
Mi a kedvence a márka történetéből?
A 993-as (az utolsó szívó bokszer – L. Cs.), amely a 90-es évek első felében egy mélyponton lévő márka első igazán sikeres modellje volt. Pont akkor kezdtem a Porschénál dolgozni.
Mi a céges autója?
Bármivel járhatnék, de a Macan.
Mercedes vagy BMW?
A sportos énemhez a BMW áll közelebb.
Kedvenc autóversenyzője?
Walter Röhrl. Ültem mellette többször, állíthatom, idős korában is úgy tud menni a Nordschleifén, mint senki más.
Kedvenc versenyszériája?
Tisztelem, becsülöm az olyanokat, mint a Forma-1 vagy a DTM, de azok a kedvenceim, amelyekben a szériaautókhoz nagyon közeli kocsik mennek. A Porsche sok ilyenben szerepel. Ez a márka azzal vívta ki az elismerést, hogy Németország egyik sarkában rálépsz a gázra, majd a másikban leveszed, és holnap ugyanerre képes, meg holnapután is.