Kizárt, hogy 100 méternél messzebbre mérjen a telepített traffipax – írja a Délmagyar, a gyártó honlapján közzétett és az általuk mért adatok alapján elvégzett számításaikra hivatkozva.
Hónapokkal ezelőtt már mi is kérdeztük az Országos Rendőr-főkapitányságot arról, meddig lát a fix traffipax, de semmilyen konkrét választ nem kaptunk ezzel kapcsolatban. Az újságírók a rendőri nyilatkozatok alapján 40–100 méterre tippelték a hatótávolságot, de a szegedi hírportál nem érte be ennyivel.
Ha megnézzük a traffipax gyártójának honlapját, akkor láthatjuk, hogy a gyári ajánlás szerint a radarok 3–20 méterre mérnek pontosan. A beállítási szögből is ez következik. Ha nem a megadott 10–25 fokban érkezik az útra a radarjel, akkor nem lesz hiteles a mérés – mondta lapuknak Magyarics Robin, a Powertuning.hu munkatársa.
Radar vagy lézer?
A fix telepítésű KKEP részét képező közúti ellenőrzésre szolgáló járműsebesség-mérő egység RADAR-os mérési elvű, így az ennek megfelelő mérési távolsággal dolgozik. Azt ne felejtsük el, hogy a változtatható helyű KKEP lézeres mérési elvű, így az több száz méter távolságból is képes megállapítani a jármű sebességét – nyilatkozta a Vezessnek az ORFK márciusban
A szakember gyorshajtókról készült képeket is mutatott. Ezek szerint a kocsikat olyan közelről fotózzák, hogy a képre nem fér fel két sávelválasztó vonal. Ha nem így lenne, a rendszámot sem lehetne leolvasni. Elvileg azért nem mérhetnek távolabbra, mert a Doppler-radar jele messzire menne, így egyszerre mérhetné a távolról jövő és az elhaladó autókat, ami biztos gyorshajtást jelentene az egyik járműnek.
Minden mérőeszközt hitelesíteni kell, az adatokat a Magyar Kereskedelmi Engedélyezési Hivatal Metrológiai Hatóság is közzéteszi. A dokumentumok szerint a radaros traffipaxot 2011-ben ellenőrizték, eszerint a mérőeszköz csak a gyári beállítások mellett működik pontosan.
Már csak egy kérdés maradt: vajon a fix telepítésű traffipaxok a figyelmeztető KRESZ-táblán túl is mérhetnek? A sebességmérésre figyelmeztető táblákat általában 40–70 méterre rakják ki a kameráktól. Egy lézeres-ultrahangos távolságmérővel meghatározták a traffipax magasságát, és Pitagorasz-tétellel ki lehet számolni, hogy a radar hol találkozik az aszfalttal – az autóval –, azaz az oszloptól milyen messze mér a traffi.
A Délmagyar újságírói megmérték a szegedi fix kamerákat, amiket egészen pontosan 6,5 méter magasra szereltek. Ha a radar és az autó között a legnagyobb, 20 méteres táv marad, akkor a traffi az oszloptól legfeljebb 19 méterre mérhet el. Eszerint veszély csak a táblák határán belül van. Persze mindezt nem szabad készpénznek venni, hiszen a rendőrség nem adott még semmilyen hivatalos információt arra vonatkozóan, hogy valójában milyen távolságból is képes mérni a gyorshajtást a fix traffipax, de támpontnak azért nem rossz.
Így védekezz az új traffipaxok ellen
0160606