Aki rendszeresen autózik (motorozik, buszt, kamiont vezet, biciklizik) Magyarországon, pontosan tudja: a trehány táblázások, lekopott felfestések, végletesen túlzó korlátozások, az átgondolatlan forgalmi rend országa a miénk. Az pedig már valóságos hungarikum, hogy egyik legjobb példa erre az egészre az országimázs-szempontból és persze valós közúti közlekedési funkcióját tekintve is talán legfontosabb közutunk: a budapesti nemzetközi reptérre vezető út.
Már a neve is egy vicc. Bár a Ferihegyi Repülőteret emlékezetes körülmények között, erőből, a döntést kritizáló Földrajzinév-bizottság lefejezésével nevezte át a kormány 2011-ben Liszt Ferenc repülőtérre (amit persze azóta Liszt Ferihegynek hív a nép), az oda vezető gyorsforgalmi utat a mai napig Ferihegyi repülőtérre vezető út-nak hívják. De ez még a kisebbik baj.
A nagyobbik, hogy a rajta közlekedőknek fogalmuk sincs, hogy kéne használni, mennyivel szabad rajta menni. Ugye elvileg az út külterület, Lakott terület vége táblával kezdődik, bármelyik irányban is hajtunk fel rá, tehát alapértelmezésben 90 km/h a limit. De azért van 50-es és 70-es tábla is rajta gazdagon, nehezen értelmezhető feloldásokkal. Szóval a biztonság kedvéért az autósok többsége 60-70-nel megy végig rajta, hol feltartva a többieket, hol durva gyorshajtást elkövetve.
Az utókor számára nemrég az egészet végig is videóztam oda-vissza az egyik szerkesztőségi Garmin menetrögzítő kamerával, kommentáltam is a mérhetetlenül unalmas anyagot. Íme:
Hát ez így nem az igazi, valamit változtatni kéne, hogy egyértelmű és kevésbé veszélyes legyen itt a közlekedési rend. A mi javaslatunk: legyen a sebességhatár a városból kifelé az Üllői út és a KÖKI közti szakaszra 60 km/h, a KÖKI és a Ferihegy 1 közötti szakaszon egységesen 80 km/h, végig kitáblázva és a gyorsforgalmi utáni Üllői úti szakaszra is kiterjesztve. Visszafelé pedig szintén a megelőző Üllői úti sebességhatár 70 km/h-ra emelése után a gyorsforgalmin a reptéri busz betéréséig 80 km/h, utána az Üllői útig 60 km/h a limit. Ez gyors, de nem olyan félelmetesen gyors az aluljáróban és a szalagkorlátok közti szűk helyen, hogy ne merjenek ennyivel menni a rutintalanabb autósok is, valamint kellően biztonságos a busz ki-behajtásának, a KÖKI forgalmának biztosításához.
Ezt a javaslatot hamarosan el is küldjük az út fenntartásáért felelős szervezetnek (vagy a Budapest Közút, vagy a Magyar Közút, vagy mindkettő – még nem tudjuk) – de csak akkor, ha nektek, kedves olvasóink, nincs ellenvetésetek. Vagyis először szavazásra bocsátjuk itt a kérdést, és ha szerintetek is jó lenne egyszer s mindenkorra letisztázni a helyzetet egy jól értelmezhető, betartható sebességhatárral, elkezdjük csesztetni az útkezelőt, hogy csináljon már végre valamit. Na, kedves Vezess-közönség, mit mondtok, jó lesz a végig 80, a KÖKI környékén 60?
(Természetesen az előzési lehetőségeket is felül kellene vizsgálni, a magasságkorlátozás előzetes jelzését is úgy kellene megoldani, hogy ne ragadjanak be a kamionok – ezekkel a javaslatokkal is megkeressük az útkezelőt. Kedves olvasónk! Ha egyéb ötleted, javaslatod van a reptéri úttal kapcsolatban, küldd el nekünk a vezess kukac vezess.hu email-címre! Köszönjük!)