Gablini Gábor, a HENT vezetőségi tagja, a Magyar Autós Szakmai Szövetség elnöke szerint az importált használt gépjárművek 90 százaléka, a belföldi kereskedelemben értékesített autóknak pedig mintegy 50 százaléka manipulált – visszatekert – kilométerórával rendelkezik.
A látszatra kevesebbet futott járművet drágábban lehet eladni, így az eladónak extra haszna keletkezik, miközben a vevőt félrevezeti – fejtette ki. A visszatekert kilométeróra emellett a közlekedés biztonságát is veszélyezteti, mivel sok műszaki felülvizsgálat a futásteljesítményhez, a megtett kilométerekhez kötött a gépjárműveknél.
Szintén jelentős kárt és nagy balesetveszélyt jelentenek a hamisított alkatrészek, amelyeket beszerelnek a gépjárművekbe – emlékeztetett a szakember. Aláhúzta: az Unióban 2010 óta a szabályozás szerint az alkatrész beépítője a felelős. A műszaki hibából bekövetkezett balesetek aránya Magyarországon duplája az uniós átlagnak. Az EU-ban ez az arány 5 százalék alatti – tette hozzá.
Magyarországon az autójavítási piac értéke éves szinten ezermilliárd forint. Ebből az alkatrész-felhasználás 600-650 milliárd forint, a legális javítások értéke 420 milliárd forint. A beépített alkatrészek 30 százaléka lehet hamis – ismertette Gablini Gábor.
A hamisítás elleni világnap alkalmából „A te autód, a te felelősséged!” elnevezéssel kampányt indít a Hamisítás Elleni Nemzeti Testület, hogy felhívják a figyelmet a kilométeróra-manipulálás által okozott súlyos biztonsági, műszaki, gazdasági és jogi kockázatokra.