Hogy pontosan mennyi pénzt érdemes/lehet autóra költeni, arra természetesen nincs minden esetben érvényes recept. Mások az igények, és persze a lehetőségek is. Az eltapsolni szánt összeg meghatározásánál a lényeg nagyjából annyi, hogy vásárlás után ne kelljen végtelennek tűnő időn keresztül hideg, romlott salakot rágcsálni a pislákoló petróleumlámpa fényénél. Magyarul maradjon tartalék.
Épeszű ember, mondjuk ha van két, két és félmillió forintja autóra, az nem költi el mindet. Főleg nem kér még kölcsön pár százezret, hogy a még drágábbat vegye meg. Nagy általánosságban annyit érdemes felírni a kis füzetbe – aminek képe a remek és soha vissza nem térő üzletet szimatolva úgyis gyorsan elhomályosodik –, hogy a kinézett modell újkori árának nagyjából 10 százalékát tegyük el a hamarosan aktuálissá váró dolgok cseréjére, javítására. Így nem lehet nagy baj, nem kell hónapokig a kertben a ház előtt nézegetni a pénz hiányában működésképtelen „nagyonjóvételt”.
Botor dolog arra alapozni, hogy akinek prémiumautója volt, annak biztos tellett szervizre is, így jó ideig tutira nem kell semmit sem költeni a kocsira, lehet a feltételezett korábbi karbantartások farvizén elsunnyogni a következő pár évet. Hát a túrót, aki erre számít, durván rá fog faragni.
Leginkább a prémium leheletétől megrészegült vásárlóknak lehet roppant kínos a kijózanodás, a frissen megvett 6-8 ezer eurós egykor szépen fénylő Audikkal, VW Passatokkal. A vágy érthető, ugyanazért a pénzért biztos kívánatosabb egy öregebb, de cifra BMW, mint például egy fiatalabb, fapadosabb Kia. És a szomszéd Benőnek is jobban beindul rá a nyálelválasztása.
Pedig a német/osztrák/svájci ember nem hülye, pontosan tudja, meddig érdemes egy autót még lélegeztetőgépen tartani, és mikor jön el az a gazdasági fordulópont, amikor a kívül-belül még mindig csinos autónak el kell engedni a kezét, megspórolva az egyre szaporodó és egyre nagyobb számlákat termelő szervizlátogatásokat.
Egy nagy méretű V6-os dízelen a vezérlés aktuálissá váló cseréje vagy a mumusnak számító kettős tömegű lendkerék cseréje alaposan meg tudja dobni a költségeket. De ha irgalmatlanul nagy szerencséje van valakinek és tényleg egy huncut krajcárt sem kell a frissen lőtt autóba önteni, akkor is még egy halom pénzt kell rákölteni évente, hogy egyáltalán részt vehessen a forgalomban. De nézzük, mikből jönnek össze ezek a százezrek?
Eredetiségvizsga
Ez csak egyszeri tétel, de a kiadás rubrikában a helye. Aztán lehet a nálunk töltött évekkel osztani. Ha külföldről jön be az autó, akkor nem kell számolni ezzel a különben is kétes értelmű, teljesen hasztalannak tűnő kiadással. Ha itthon veszünk használt autót, akkor lökettérfogattól függően 17 000, 18 500 és 20 000 forint lehet a vizsgálat díja, alább a komplett táblázat:
Ennyibe kerül az eredetiségvizsga: | Forint |
Személygépjármű: | |
1400 cm3-ig | 17 000 |
1401-2000 cm3 között | 18 500 |
2000 cm3 fölött | 20 000 |
Motorkerékpárok: | |
500 cm3-ig | 15 500 |
500 cm3-től | 17 000 |
Teherautók: | |
3,5 t-ig | 20 000 |
3,5–7 t között | 21 000 |
7 t fölött | 22 000 |
Autóbuszok: | |
20 főig | 21 000 |
20 fő fölött | 22 000 |
Mezőgazdasági vontató, lassú jármű: | 20 000 |
Pótkocsik: | |
Könnyű pótkocsi (lakókocsi) | 16 000 |
Nehéz pótkocsi | 17 500 |
Különleges pótkocsi (felépítménnyel ellátott) | 19 000 |
Üzemanyag
Talán az egyetlen mindenki számára érthető és valahol jogosnak is tartott költség a benzin- vagy gázolajszámla. A dolog adótartalmán lehet még pörögni, de közgazdaságilag bútorozatlan aggyal is követhető, hogy aki sokat autózik, az többet is költ majd üzemanyagra. Évente nagyjából 16 ezer kilométer itthon az átlagos futásteljesítmény – Magyarországon a Bosch rendszeresen lenyomja ezt a kutatást – amiből kiindulva, 7 literes üzemanyag-fogyasztással jelenlegi árakon számolva durván 400 ezer forintnyi benzint, gázolajat jelent évente. Összehasonlításként az éves budapesti BKV-bérlet 103 ezer forintba kerül.
Teljesítményadó
Ezt régen, egészen pontosan 2007. január elseje előtt súlyadónak hívták, de manapság már inkább erősek az autók, mint nehezek, így lassan tíz esztendeje teljesítmény alapján szedik ezt az átlagos személyautókra évente körülbelül 20-35 ezer forintnyi adót. Az éves díjat két részletben lehet fizetni, március 15, illetve szeptember 15-ig.
A teljesítményadót az alábbi lista alapján könnyen ki lehet számolni:
- a gyártási évben és az azután következő 3 naptári évben: 345 forint/kW
- a gyártás évét követő 4-7. naptári évben: 300 forint/kW
- a gyártás évét követő 8-11. naptári évben: 230 forint/kW
- a gyártás évét követő 12-15. naptári évben: 185 forint/kW
- a gyártás évét követő 16. naptári évben, valamint az azt követő naptári években: 140 forint/kW
Kötelező felelősségbiztosítás
Nem lehet megúszni a kötelező biztosítást sem, ennek hazai átlaga 20-25 ezer forint körül mozog évente. Persze ezt a költséget durván meg lehet tolni, csak barom módjára kell vezetni, meghúzni pár autót és hipphopp a kezdeti díj többszörösét is fizetheti valaki.
Műszaki vizsga
A központilag meghatározott vizsgadíj 16 300 forint, ami a való életben úgy 24 ezer forintra szokott puffadni. Nem kell feltétlenül a teljes összeget beleszámolni az éves költségekbe, elég, ha a felét, ötödét számoljuk hozzá a kiadás oldalhoz, az autó korától, vagyis a vizsga érvényességi idejétől függően.
Egyéb frappáns nevű kiadások
Ilyen például a vagyonszerzési illeték – kb. 20-40 ezer forint -, amelyet magyarországi használtautó-vásárlásnál is meg kell fizetni – akkor is, ha csupán tulajdonjogot szerzünk egy jármű felett, de nem helyezzük azt forgalomba -, illetve a törzskönyv és a forgalmi kiállítása, amely 6-6 ezer forintba kerül. Aztán ott a regisztrációs adó is, amelyet ezerféle szempontot figyelembe véve számolnak ki. Aki még mélyebbre ásná magát a külföldről behozott autókra guanóként rakódó extra terhek világában, az ebbe a cikkbe merüljön bele.
Extrák
Opcionális tételek a casco, a parkolás, illetve az autópálya-használat díja is. Igaz, utóbbit egyre nehezebb megúszni, szinte már a kényelmes fővárosi közlekedés is igényli legalább a Pest megyei matricát, évi 5000-ért. Idetartozik a takarítás is, van, aki egy kiadósabb eső után is szárazra törli a kocsiját, míg mások évente egyszer lecsapatják slaggal és kész. A kettő közti átlag a 2-3 hetente lemosatás, ennek ára alkalmanként 900 és 5000 forint között mozog, így évente 23-130 ezer forint is elmehet tisztán tartásra.
Gumicsere, szerviz
A téli-nyári gumicsere évenként kétszer aktuális, de ez kiváltható egy tisztességes négy évszakos gumival is, és akkor ez a 6-10 ezer forintos költség is átcsúszik a választható tételek közé.
Viszont a négy évszakos gumi is kopik, ötéves élettartammal számolva egy évre lebontva 15-20 ezer forint megy el évente gumira. A szerviz már húzósabb tétel, évente nagyjából annak is bele kell férnie. Az új autónál is, mert meglepő módon azt is el kell vinni nagyjából évente szervizbe, hiába működik hibátlanul. Itt nagyra nyílik a minimum, maximum, és nagyban függ a kortól, típustól, illetve attól, hogy márkaszervizbe vagy a sarki Józsi bácsihoz visszük-e az autót átnézetni.
Évente 25-30 ezret számolhatunk szervizre, illetve nagyjából ugyanennyit – 25-30 ezret – mindenféle alkatrészre, amibe az ötévente aktuális, 20-25 ezres akksi ára is benne van.
Végül az egyik legsunyibb, legkevésbé észrevehető költség az autó elértéktelenedése. Erről nem jön csekk, nem kell hivatali ablaknál befizetni, hanem mint a rozsda, némán eszi meg a pénzünket. A német és pár japán márka egész jól tartja az árát, míg mások hamarabb értéktelenednek el. Ennek mértékét, pontos forintösszegét is nehéz megbecsülni, de 4 év alatt a legtöbb autó értéke a felére esik vissza.
A fenti összegek tájékoztató jellegűek, csupán azért szedtük őket össze, hogy kiderüljön, jóval többe kerül az autózás, mint ahogy az elsőre látszik. A megveszem az autót, aztán csak tankolni kell szemlélet alapvetően hibás. Tehát autóvásárlásnál tegyünk félre egy szép nagy pénzkupacot. Feltéve, ha használni is akarjuk majd, nemcsak nézegetni.
Az éves költségek táblázatba rendezve:
18’500 | eredetiségvizsga |
400’000 | üzemanyag |
20-35’000 | teljesítményadó |
20-25’000 | kötelező biztosítás |
6-12’000 | műszaki vizsga |
5000 | autópálya matrica |
23-130’000 | mosás, ápolás |
15-20’000 | gumiabrocs |
25-30’000 | szervizköltség |
25-30’000 | alkatrészek, akkumulátor |
Ez összesen évente 580-730 ezer forint. Jajj!