Az autózás egyik alaptörvénye, hogy az öregedő és egyre több javítást igénylő autó értékének arányaiban egyre nagyobb részét kell(ene) a használt kocsira fordítani. Például a 600 ezer forintos G Astrához nem olcsóbb a féltengely, mint a másfélmilliós H Astrára és a csere munkaigénye is azonos a két autón.
Ne legyen drága a szerviz
Sokan nem is mérlegelik, hogy korosodó használt autójukat márkaszervizbe vigyék, ahogy új korában tették. Mivel a ki nem használt szervizkapacitás komoly ráfizetés, a márkaszervizek és az autóimportőrök közösen fedezett árcsökkentéssel tették vonzóbbá szolgáltatásaikat az öregebb autók tulajdonosai számára.a.
Az utóbbi években egyre több márka vezetett be hasonló kedvezményeket. A leginkább elterjedt márkák közül a Fordé a Motorcraft, az Opelé a MyOpel, a Peugeot-é Főnix, a Renault-é Motrio, a Toyotáé a 4+ szervizprogram. A Porsche Hungaria márkái közül a Škoda és a Volkswagen szerepelt korábbi áttekintésünkben.
Vezérlés, fékjavítás, olajcsere
A márkaszervizek kihasználtságát javító ajánlatok elsősorban az előírt kötelező karbantartásra és a periodikusan ismétlődő cserékre kínálnak megoldást. A jóárasított szervizcsomagok többek között fékjavításra, olajszervizre, a lengéscsillapítók és a vezérműszíjas szelepvezérlés cseréjére biztosítanak lehetőséget, a márkaszervizek minden értékével, de normál díjszabásuknál jóval alacsonyabb árszinten. Ezáltal a márkaszerviz felára nagymértékben csökken vagy el is tűnhet a független javítóműhelyekhez képest.
Márkától függően az ajánlatok kiterjedhetnek előzetes átvizsgálással összekötött műszaki vizsgára, mérsékelt árfekvésű téli és nyári gumiabroncsokra vagy a nyáron különösen aktuális klímatisztításra. A Ford hazánkban két éve létező szervizprogramja a költségesebb alkatrészek cseréjekor is alternatívát jelent, amikor önindítóra, generátorra vagy komplett kuplungszettre van igény.
Tudni kell, hogy a kedvezményes csomagajánlatok tartalma többnyire nem fedi mindenben az adott szervizintervallumhoz tartozó munkákat, így nem is hosszabbítja meg a gyári garanciát és segélyszolgálatot illetve nem is tartja életben őket a jótállási időszakon belül. „A Motorcraft a 2+3 éves garanciális időszakon túli autók karbantartására szolgál” – mondja erről Szekeres Zoltán, az Üllői úti Ford Petrányi szervizvezetője. Ám egy független javító a garancia meghosszabbítására ugyanúgy nem megoldás és ezek az ajánlatok eleve a garanciális évekből kifutott autókra vonatkoznak.
Viszont a Motorcraft szervizmunkák is bekerülnek a Fordok digitális szervizkönyvébe. A DSR digitális szervizkarbantartás-rendszer tartalmazza a kicserélt alkatrészek listáját, a dátumot és a kilométeróra állását. Ezek a márkaszervizekben lekérdezhető bejegyzések a használt autó eladásakor növelhetik az autó értékét és meggyorsíthatják az eladási folyamatot..
Árajánlatok
Mivel minket is az árak érdekelnek, választottunk egy átlagos használt autót, amelyre árajánlatokat kértünk ugyanattól a márkaszerviztől, benne a normál összeggel és a korosabb autók kedvezményes áraival.
Tekintve, hogy fenntartási költségei, biztonsága, vezethetősége és kényelme miatt sok olvasónknak ajánlottuk már a típust, a példabeli autó a Ford Focus II generációja 2010-ből, 1,6 literes benzines motorral. A kétféle verzió, a változó szelepvezérlésű, 116 lóerős Ti-VCT és a sima 100 lóerős közül utóbbira kértük az árajánlatokat, de az összegek mindkettőre mérvadónak tekinthetők.
Egy olajszűrőn és más kisebb alkatrészeken az árkülönbség nem releváns, ezért komplett szervizmunkák árairól érdeklődtünk. A gyakoribb feladatok közül a komplett első fékjavítást választottuk, a fékbetétek és a két féktárcsa cseréjével. Képgalériánkban megtekinthető az összegek részletezése és a munkaóra-ráfordítás is.
Az utángyártott alkatrészek közül egyik esetben sem a legdrágább, de minőségben korrektnek tartott alkatrészekkel kalkuláltunk. A fékbetét és a féktárcsa esetében a Textar ez a beszállító. A munkadíjat óránként 6000 Ft/áfával, azaz bruttó 7620 forintos óradíjjal számoltuk. Mivel a fék elsődleges biztonsági tényező, csak legálisan működő, számlát adó szervizben érdemes kicseréltetni, hogy baleset után egyértelmű legyen, hol, mit építtetett be a tulajdonos és ne őt terhelje a felelősség, ha baj van.
Márkaszervizes ár | Márkaszerviz, Motorcraft | Márkafüggetlen szerviz, utángyártott alkatrész | |
Első fékbetétek és féktárcsák cseréje | 84 475 Ft | 56 900 Ft | 59 120 Ft |
Forrás: Ford Petrányi, Bárdi Autó webáruház
Az összegekből jól látszik, hogy árban a márkaszerviz simán versenyképes tud lenni a maszekokkal. Ez egészen kiváló ár/érték arányt jelent, mivel itt adottak a célszerszámok és az a típusismeret, amivel a több tucat márka sok száz típusával foglalkozó független javító nem fog rendelkezni. Ezért landolnak egyes autók másutt meg nem oldott hibákkal is a márkaszervizekben.
Szakértelem, nyomott áron
Gyakorlatilag törvényszerű, hogy a márkaszervizek munkatársai jobban boldogulnak a problémákkal. Aki mindig az adott márka típusaival foglalkozik, jobban kitanulja őket, mint a sokkal többféle autót, de jóval felszínesebben ismerő kolléga a márkafüggetlen javítóknál. Pláne az elektronikus diagnosztikai eszközökkel fel sem szerelt sufniszervizekben.
Itt nincs „pesti ár”
Márkaszervizekben az egyes műveletekhez kötelező normaidők tartoznak. Az adott munkára elszámolható munkaórák rögzítésével elsősorban azok járnak jól, akik csak használják az autót és nincsenek tisztában az egyes szervizműveletek tényleges munkaidő-szükségletével. A normaidők garantálják az ügyfélnek, hogy a szerviz nem számlázhat többet az adott feladatra az importőr által megszabottnál. Az ügyfelet ezért nem fenyegeti az a gyakorlat, hogy a rutinos szervizes „pofára” mondja be az árat, a könnyen becsapható kuncsaftnak drágábban megszámítva azt a munkát, amit egy hozzáértőnek nem tud beadni. Ez komoly előny Magyarországon, ahol vidéki, pesti, budai áron képesek dolgozni ugyanazok az emberek, lehúzva ezzel az adott szakmában járatlan ügyfelet.
Egy márkaszerviznek akkor is van hova fordulnia, ha házon belül nem sikerül megtalálni a hiba okát. A szerelőknek, ha elakadnának, az importőr műszaki szakemberein kívül támogatást ad a szervizhálózat összeurópai tudástára. Az importőrnek van lehetősége számítógépen visszakeresni az adott típussal kapcsolatos eseteket és akár belga vagy osztrák kollégák megoldásait, akik találkoztak hasonló problémával – mond példát a laikusok számára zárt rendszer működésére Szekeres Zoltán, az Üllői úti Ford Petrányi szervizvezetője.
Korábban olajcserék árát hasonlítottuk össze, szintén egy használt Ford Focus szervizbe vitele előtt. Itt 23 900 Ft a Motorcraft-ajánlat az olaj, a légszűrő és az olajszűrő cseréjére az autó átvizsgálásával együtt. A 20 000 kilométerenként vagy évente előírt munkára az e-mailben megkeresett hat Pest megyei műhely közül kettőből érkezett árajánlat. A tételes ajánlatot adó szerviz válaszlevelében 29 390 forint szerepelt. A másik válaszoló cég elnagyolt kalkulációjában a 30 500 forintról kiderült, hogy ez nettó összeg, tehát számlával 38 735 forintot fizetnénk.
Példát pro és contra mindenre lehet találni, de tagadhatatlan, hogy az árcsökkentéssel és a csomagajánlatokkal a márkaszervizek sokkal versenyképesebbé váltak a használt autók szervizelésében. Mindez nemcsak az ár/érték arányra, de a konkrét vállalási összegekre is igaz. (x)