A Napi.hu összeállításából kiderült, hogy a nyilvánosan elérhető pénzügyi adatok szerint bruttó 354 ezer forintot, vagyis nettó 232 ezret kerestek tavaly az Opel szentgotthárdi üzemében dolgozó fizikai munkások. Ez az összeg nemcsak a magyar, de a budapesti átlagbérnél is magasabb, arról nem beszélve, hogy a Fizetések.hu adatai szerint egy karosszérialakatos átlagbére (országos) bruttó 157 ezer (nettó 103 ezer) forint körül volt tavaly, de egy fényező is mintegy bruttó 181 ezer (nettó 118 ezer) forintot vihetett haza. Tehát akinek sikerült bekerülnie az Opelhez, az könnyedén ennek a dupláját is hazavihette 2015-ben.

Szentgotthárdon az osztrák határ közelsége miatt magasak a bérek, Kecskeméten a Mercedes viszont más helyzetben van. A közép-magyarországi gyárban egy fizikai munkás átlagosan bruttó 283 ezret (nettó 186 ezer) visz haza.

A különbség a szellemi munkakörökben dolgozóknál is megmutatkozik: az Opelnél a szellemi dolgozók átlagbére bruttó 729 ezer forint (nettó 478 ezer), míg a Mercedesnél bruttó 513 ezer forint (nettó 336 ezer).

A bérek összehasonlíthatóságát némiképp rontja, hogy az Audi nem fizikai és szellemi munkavállalókra „osztja” dolgozóit, hanem olyanokra, akik termelésben direkt, illetve indirekt módon vesznek részt. Előbbiek bruttó 408 ezer forintot (nettó 267 ezer), utóbbiak bruttó 721 ezer forintot (nettó 472 ezer) keresnek.

A Suzuki esztergomi gyárában a fizikai dolgozók egy főre jutó bére bruttó 235 ezer forint (nettó 154 ezer) volt, amely a legalacsonyabb a négy magyar autógyár között. Ez ugyanakkor akár a kevesebb túlórának, készenléti díjnak is betudható, amellett, hogy a cégnek nem is kell versenyeznie a nyugati bérekkel. A szellemi foglalkoztatottak bruttó 723 ezres (nettó 473 ezer) bére megfelel az iparági átlagnak.