Papp Laci sorozhatta a homokzsáknak beállított edzőpartnereit így az ’50-es években. A Vasas egykori legendás bokszközpontjától nem messze Budapest egyik legrosszabb főútjának kátyúi ütik és verik szét alattam az autóm felnijeit, ahogy a célomhoz közeledem. A gyalázatos utat leszámítva a Vágány a főváros talán legunalmasabb utcája lenne, de a zöld álcahálóval fedett egyik drótkerítés mögött Magyarország minisztereinek, államtitkárainak és az ilyen-olyan osztályvezetőknek a levetett autói szomorkodnak.
Hamarosan eladják az itt várakozó 29 állami járművet, amelyeket egyedül a Vezess olvasói nézhetnek meg testközelből. Cifra egy bagázs, annyi szent.
Milyen autók ezek, milyen állapotban?
A belpolitikát szedőkanállal fogyasztók emlékezhetnek még arra a környezetvédelmi államtitkárra (a monogrammját elárulom: O.L.), aki zöldtudatossága bizonyítására Lexus hibrideket vásároltatott magának és államtitkárainak a mi pénzünkből. Ebből a háromból az egyik fekete, krómfelnis GS fogad a Központi Ellátási Főigazgatóság (KEF) kavicsos telephelyén. Ez a szervezet gondoskodik a minisztériumok „tárgyi eszközökkel történő ellátásáról”, a kocsikat is ők tolják a főnökök feneke alá. Veszik az újakat, szervizelik, majd évekkel később értékesítik őket.
Motorhibás, nem megy egy métert sem, mondja az általában kivételesen megbízható japán limuzinra Kóta Kálmán gépjármű-ellátási és üzemeltetési főosztályvezető. Furcsállom, rákérdezek még egyszer. A hibrid hajtáslánc miatt valószínűleg milliós javítási költséget igénylő hibát leszámítva jól néz ki, ami közel sem mondható el az olykor szó szerint viharvert társairól. Az egyik Passatra fa dőlt, a másiknak a futóművét szakította ki nyilván egy alosztályvezető-helyettes helyettese, arrébb egy Saab 9-3-as a bal első kereke is csálén áll, tőle jobbra szinte felismerhetetlenre tört orrát lógatja egy sokadik VW.
Hogy konkrétan ki zúzta szét a közvagyont, jogos kérdés, de választ nem kaptunk rá. Őrzik a titkot, melyik politikus milyen autót tört össze.
Az egyik oldalon Ford Mondeók sorakoznak a 2000-es évek közepéről, velük szemben Passatok és pár Octavia, meg egy-két Astra, és néhány Saab. Utóbbiakat a járműparkját nézve különcködő Külügyminisztérium vezetői használták, az egy szem bordó Opel Frontera hajtója titokban marad. A KEF-től korábban kapott információk szerint 62 és 515 ezer kilométer között futottak a most értékesítésre jelölt autók.
Kinyittatok két Passatot. Az egyik roskadozik az extráktól, automata, már-már kopásmentes benne a szürke bőrbelső, könnyen megszerethető jelenlegi állapotában ez az autó, ám a másik olyan, amilyet még sosem láttam. Penészes a kormánykereke. Nem kicsit, nagyon. Penészes a könyöklő és az ülések szövete, szerintem alatta a szivacs utolsó rostja is az. Kérdőn nézek Kóta úrra, tanakodunk, mi történhetett. Az a benyomásom, hogy ez a szerencsétlen jószág nem itt állva kapta a gyilkos nedvességet.
Miért adják el őket?
A nyakig penészes vagy totálkáros autók esetén nyilvánvaló a válasz, de ahogy mondják, a Lexushoz hasonlóan az itt sorjázó négykerekűek többségének van valami, kívülről nem feltétlenül látható nyűgje. Vagy szimplán nem éri meg használni őket.
„Folyamatosan üzemeltet a KEF több száz járművet, amelyek közül a magas korú, nagy futásteljesítményű, és emiatt több esetben nagyjavítások előtt álló, vagy sorozatos meghibásodást mutató járművek kikerülnek a flottából. A flotta egyre több járműve nem üzemeltethető gazdaságosan” – magyarázza Kóta Kálmán.
Amikor az elmúlt években megírtuk, hogy új autókat vásárol magának az állami vezetés, és a korábbiakat lecserélik, mindig ugyanezzel a hivatalos magyarázattal találkoztam. Különösen a „sorozatos meghibásodások” kifejezést használják gyakran, amivel kapcsolatban muszáj feltenni két kérdést.
Márkaszervizben folyamatosan karban tartott, elvileg a legjobb minőségű alkatrészekkel ellátott járművek ezek. Hogyan lehetséges az állandó meghibásodás?
„Ezek az autók az életkorukhoz képest többet vannak használatban, mint a hasonló korúak. Van itt 400 ezret futott Passat is. Sajnos még a gondos karbantartással sem biztosítható a járművek minden határon túli üzembiztonsága, nem beszélve arról, hogy a javításokra fordított összegek nem jelennek meg a használt gépjárművek forgalmi értékében.”
Eleinte Audikat, és rengeteg Volkswagent vásárolt a KEF, újabban a VW-k mellé egyre több Škoda jön be. Ezek azonos konszern, nagyrészt azonos alkatrészeiből álló autók. Mi az oka, hogy a járművek rendszeres és komoly meghibásodásai ellenére mindig ugyanennek, és ugyanennek a cégnek a termékeit vásárolják?
„Nem látok összefüggést a több százezer kilométert futott magas korú gépjárművek fenntartási költségei és a közbeszerzési eljárás útján, jelenleg beszerzésre kerülő gépjárművek típusa között. Közbeszerzés tárgyú kérdések megválaszolásában nem vagyok illetékes” – így Kóta úr második válasza.
Mennyiért adják a kocsikat?
A 29 darab autó minimum ára egyben bruttó 6 832 080 forint. Mielőtt a megnyitná gépén a számológépet, mi is elosztottuk 29-cel: egy autóra 235 588 forint jön ki. Kettőszázharmincötezer. A KEF hangsúlyozza, hogy igazságügyi műszaki szakértő értékelte ennyire a csomagot.
Most gyorsan visszanézi a képeket, számolgat. A Lexus önmagában ér motorhibásan is vagy kétmilliót, jár az agya, nehogy már ne jöjjön össze öt misinél több a maradék 28 autóból. Mennyibe kerülnek a 12 éves Mondeók? 500-600 ezer körül per darab? És a Passatok? Talán még a duplája is kijönne belőle, gondolhatja, de ne agyaljon tovább.
A NAV által lefoglalt autókkal ellentétben ezeket, ön, kedves olvasónk nem veheti meg.
Már előre kiválasztott a KEF hét céget, ők versenyezhetnek a 29 kocsiból álló pakkért. „A vevőjelöltek nem ismerik egymást. Ők a KEF-fel jelenleg vagy korábban együttműködő biztosító társaságok ajánlása alapján, illetve korábbi partnereink közül kerültek kiválasztásra, szakmai felkészültségük figyelembevételével” – válaszolja kérdésemre immár Keszthelyi Zita, a KEF titkárságvezetője.
Június 24-ig kell beérkezni a pályázatoknak, de információink szerint öldöklő verseny nem várható, legalábbis a hét cégből eddig csak négy nézte végig a portékát. Az aznapi pályázatbontástól 15 nap áll a KEF rendelkezésére, hogy elfogadja-e a legvastagabb ajánlatot, avagy új kört rendel el.
Nem vittünk magunkkal Eurotax-kommandót, így nem tudjuk megítélni pontosan ennek a 29 autónak az együttes piaci árát, ha van olyan egyáltalán ekkora csomagnál.
Amit viszont biztosan állítunk: korábbi cikkünkben részletesen, járművekre lebontott Eurotax-árakkal alátámasztva állítottuk, hogy a KEF igen kedvező áron adott el korábban autókat. Azoknak darabára volt – itt megnézheti, hogy autónként mennyiért vették meg a szerencsések. Talál köztük valódi luxusautókat is.