Várhatóan év végén érkezik az új rendszám. Az N betű jóval gyorsabban kifut a közvetlenül előtte használt M és L betűknél, aminek egyszerű magyarázata, hogy az új autók értékesítése és a használtak behozatala is évről évre határozottan emelkedik, azaz egyre több üzembentartó jelentkezik vadonatúj azonosítóért az okmányirodákban.
Tisztán látszik az elmúlt 5 betű használati idején az adott évi forgalomba helyezések nagysága. A válság előtti pörgő piacon a J és a K betűk két-két esztendőig sem éltek, míg az L-t négy évnél is hosszabb ideig adták, az utána következő M betűt pedig az immár éledező, de a 2008 előttinél azért még szerényebb járműpiac 3,5 évig tartotta életben.
Itt látható, hogy melyiket mikortól meddig adták a hivatalok:
– M: 2011.11.22-én lett leszállítva az első rendszám, és 2015.03.11-én adták ki az utolsót.
– L: 2007.12.04-én lett leszállítva az első rendszám és 2012.03.27-én lett kiadva az utolsó.
– K: 2005.12.09-én lett leszállítva az első rendszám és 2007.10.25-én adták ki az utolsót.
– J: 2003.12.22-én lett leszállítva az első rendszám és 2005.11.11-én adták ki az utolsót.
Nem az jön, amire számítunk
Az N után nyilvánvalóan nem a kiadható rendszámok számát jelentősen lecsökkentő NY következik majd a télen, de sokunk meglepetésére nem is az abc szerint utána soron következő O betű, amely kimarad. Helyette
a P betű lesz az új rendszám.
Megkérdeztük erről az illetékes Közigazgatási és Elektronikus Közszolgáltatások Központi Hivatalát. „Azért nem lehet O karakterrel kezdeni, mert összetéveszthető a Q és a 0 karakterekkel (Pl.: OOQ-011)” – így szól a hivatalos magyarázat.
Akinek nem tetszik, választhat mást
Továbbra is él a lehetőség, bárki választhat saját magának a még ki nem adott 3 betű és 3 szám milliónyi variációjából bármit, aminek a hatósági díja jelenleg 112 450 forint. Ugyanennyiért azt is kérelmezhetjük a hatóságnál, hogy az autónkon jelenleg használt, valamiért szívünkhöz nőtt azonosítót „egyénileg kiválasztott rendszámmá” minősítsék, így az örök életre megmarad, újabb és újabb autókra áttehető.
A KEKKH által „egyedileg előállított rendszámtáblának” nevezett 4 betű és 2 szám, vagy 5 betű és 1 szám szintén választható 435 000 forintért, itt már sokkal több lehetőség adott nevek, akár értelmes szavak kiválasztására.
Mindennek két feltétele van. Egyrészt nyilvánvalóan szabadnak kell lenni a kiválasztott rendszámnak, amiről az online adatbázisoknál megbízhatóbb információt az okmányirodákban vagy a kormányablakoknál az ügyintézők tudnak adni.
A másik feltétel így hangzik: kiadható, ha közrendbe, közerkölcsbe vagy jogszabályba nem ütközik. Itt sok esetben már nem annyira éles a határvonal, szó szerint közöljük az ide vonatkozó magyarázatot.
„Közrendbe ütközőnek kell tekinteni az egyedileg előállított rendszámtáblát, ha annak jelkombinációja sérti Magyarország államberendezkedésének és jogrendszerének az Alaptörvényben meghatározott alapvető elveit és intézményeit, az ott meghatározott alapjogokat és kötelezettségeket, valamint azokat a feltétlen érvényesülést kívánó jogi normákat, amelyek közvetlenül védik az ország társadalmi-gazdasági rendjének alapjait, így különösen, ha a jelkombináció önkényuralmi jelképre utal, illetve jelentéstartalma önkényuralmi rendszert jelképező személlyel azonosítható.
Közerkölcsbe ütközőnek kell tekinteni az egyedileg előállított rendszámtáblát, ha annak jelkombinációja sérti a nagy többség által elfogadott, pozitív értékeket, így különösen, ha az erkölcstelen, durva, agresszív, trágár jelentéstartalomra utal.”
Hogy mi trágár, azt végső soron a kérelmet elbíráló KEKKH dönti el. Jogszabályba ütköző lehet mondjuk a védjegyoltalom alatt álló szó (egy példa: PEPSI), szintén tiltott az NSDAP, de mondjuk a TEK nem tartozik ebbe a kategóriába, annak használata nem ellentétes jogszabállyal.
Nem lesz területalapú rendszám
Pedig Európában ez a legelterjedtebb, a leginkább logikus, és a járműről/üzembentartójáról a legtöbb információt adó azonosító. Mivel a használtan behozott ilyen-olyan életkorú járművek nálunk ugyanazt az N betűt kapják, mint a 0 kilométeres vadonatújak (és így volt ez a korábban használt betűknél is), így a jelenlegi rendszer szinte semmilyen érdemi információt nem tartalmaz, és meglehetősen nagy a káosz a járművek orrán és farán.
Pár éve komolyan szóba került itthon is a területalapú rendszám bevezetése, amit sokan újabb pénzlenyúlásnak gondoltak. Talán emiatt, talán másért, csendben elült az ötletelés erről. Most megkérdeztük a KEKKH-et, mi a helyzet, azt válaszolták, hogy nincs tudomásuk készülő bevezetésről.
A jelenleg használt abc alapú rendszer a számítások szerint nagyjából 2030 környékén kifut, elfogynak a betűk. Legkésőbb akkor logikusan mégis csak a területalapúnak kellene jönni.
Figyeljen, így verik át az autósokat – fotó!