Röviden – Toyota Land Cruiser / PPE MGS3 SCOUT | |
---|---|
Mi ez? | Toyota Land Cruiser alapokra épített, könnyű építésű határ-, területfelügyeleti egység |
Mit tud? | Nagy kiterjedésű területeken történő hosszú távú őrjáratokra tervezték |
Mibe kerül? | Ára nagyban függ az opciós listáról összeválogatott felszereléstől, de mint minden katonai célú, csúcstechnikás eszköz, ez is súlyos pénzekbe kerül |
Kinek jó? | Bárkinek, akinek nagy területet kell szemmel tartania, és esetenként barátságtalan látogatóktól kell tartania |
Két hazai cég összehozta azt a járművet, amelyből fix telepítésű kiegészítőkkel megtámogatva néhány darab szemmel tarthatná az egész déli határszakaszt. De az illegális határátlépőknek ettől az autótól egyelőre nem kell félniük. Legalábbis Magyarországon nem.
Az alap
A felderítő jármű alapját a Toyota Land Cruiser ősrégi modellje adja, amelyet 1984 óta gyártanak, kisebb-nagyobb változtatásokkal. Nagyon átgondolt, végtelenül egyszerű, nagyon túlméretezett. A HZJ 78-as ránézésre és technikailag is évtizedekkel ezelőtti dizájnja ne tévesszen meg senkit, ennél az autónál manapság nem nagyon találni megbízhatóbbat ilyesfajta felhasználásra, az egymillió kilométeres futásteljesítmény itt nem számít extrémnek.
A Toyota a Land Cruiser J7-es modelljét Európában nem forgalmazza, de a világ kevésbé urbanizált területein mind a mai napig ez az autó a nagybetűs terepjáró. Ahol megbízható, már bizonyított alapra van szükség, általában ott is erre építkeznek, világjáró expedíciós autók és különleges katonai modellek is épülnek erre a modellre. A gyárból háromféle kivitelben rendelhető, készül belőle mezei, polgári kivitel, erősített alvázú katonai, és nagyobb teherbírású alvázzal, futóművel felszerelt páncélozásra előkészített, 5,4 tonnáig terhelhető szintén katonai változat is. Ennek óriási előnye, hogy könnyű vele dolgozni, a későbbi páncélpanelek rögzítési helyei már elő vannak készítve az alapon.
Gyári animáción így néz ki a jószág:
Az európai tisztaságmániás világban patás ördögnek számít az autó 4,2 literes, hathengeres, 129 lóerős, Euro 0-s kategóriába sorolt károsanyag-kibocsátású, kamrás szívódízel motorja. Mivel a harctéren a legkisebb gond is nagyobb a részecskeszűrőnél, katalizátornál, a tipikus vevőkör könnyen átsiklik ezen a hiányosságon, de aki polgári használatra, csak területfigyelésre használná közúton, annak sem kell lemondani az autóról. Kisebb motorteljesítmény és nagyobb fogyasztás mellett különböző kiegészítők beszerelésével akár Euro 6-os normának megfelelő autót is kaphat a pénzéért katalizátorral, adBlue tartállyal, miazmással.
Mit tud?
A járgányt alapvetően terepi körülmények közötti határ- vagy területvédelemre tervezték. Radarjával az egyszerű gyalogost 8, a fegyveres katonát 10, az autót 15, a teherautót 24 kilométerről biztonsággal kiszúrja. A radarok mellett nappali, éjszakai és hőkamera is megtalálható rajta, a látott adatokat képes folyamatosan rögzíteni, vagy igény szerint a központba is továbbíthatja. A magyar fejlesztésű egység egyik legnagyobb előnye a méret, ezt a tudást ennyire kis helyre összpontosítva nem nagyon kínálja senki a piacon. Mások ugyanezt jellemzően a 7,5 tonna feletti méretkategóriában árulják, értelemszerűen drágábban.
Az MGS3 Scout a benne felhalmozott temérdek akkumulátornak köszönhetően több mint 40 órát képes néma csendben működni. Közben fűt, hűt, és mielőtt a telepek lemerülnének, az autó motorja automatikusan elindul. Emellett található benne egy aggregátor is, de ha még ez sem lenne elég, akkor akár hálózatról is üzemeltethető. Belseje a végletekig átgondolt részletekkel van tele, -50 és +60 fok között bármilyen időjárás mellett üzemeltethető, teljesen elsötétíthető, ajtónyitásra lekapcsolja a belső fényeket. A kamerát, radart 5 méter magasra emeli meg, miközben az autó hidraulikus kitámasztással minden terepen és erős szélben – egészen 80 km/h-ig – biztonságosan használható. Legtöbb rendszerét úgy találták ki, hogy ha valami elromlik, akkor még legalább kétféle módon át lehessen hidalni a problémát. A hidraulikus, pneumatikus dolgok pedig szükség esetén kézzel is működtethetőek.
Miért fehér?
Katonai célú járgányoktól megszokhattuk, hogy általában sötétzöldek, vagy legalábbis foltosak, terepszínűek, elmosott kontúrokkal. Legalábbis itt Európában. Afrikában persze homokszínűek, messze északon pedig hófehér a rejtőszín. Tehát ez az autó is terepszínű, csak nem nálunk, hanem ott, ahol majd használni is fogják.
Milyen vezetni?
Mivel az autónak már van gazdája, csak a fotózás miatt autóztunk át vele a szomszéd rétre, így komoly menettapasztalatokat nem gyűjtöttünk vele. De az feltűnt, hogy a modern turbódízelek korában mennyire természetesnek tűnik a régimódi dízel stílusa, amely még hírből sem ismeri a turbólyukat. Nyilván nem is ugrik meg soha, mint amit fenéken rúgtak, és pörgetni sem kell, szabad, de valahol imponáló a kiszámíthatósága. Mondjuk pszichésen is biztos sokat hozzátesz a tudathoz, hogy ez soha, de soha nem fog elromlani. Rücskös, BF Goodrich terepgumijaival, spéci laprugóival és spártai belsejével egyszerűen lehetetlen nem beleszeretni. Még az izgalmas, de költséges katonai extra felszerelés nélkül is.