Röviden – Subaru Levorg | |
---|---|
Mi ez? | A kompakt és a középkategória közti sportos kombi, kizárólag 1,6-os turbómotor, CVT-váltó és 4×4 kombinációjával. |
Mit tud? | Látványos megjelenése és a márka legendás megbízhatósága a kocsi legfőbb erénye. |
Mennyi? | 8,49 millió az alapkivitel, 9,59 a Sport indulóára, de az extralista németes jellegű, nagyon sok apróságot lehet rendelni külön-külön pénzekért, így a tesztautó kb. 10,5 millió forint, listaáron. |
Kinek szól? | Subaru-fanoknak, japánautó-kedvelő különc családapáknak. |
Amikor visszavittem még januárban az L200-as pickupot a Mogyoródi útra (itt székel a Subaru és Mitsubishi márkák közös importőre, az Emil Frey, sőt; idéntől már ők a Peugeot és Citroën márkák importőre is, de ez most mindegy), a szalonban, ahol a papírokat írtuk, megláttam valami fura Subarut. Elöl Impreza, hátul Legacy, a felirat rajta: Levorg. Hát ez meg mi a fene? Kérjük el tesztre! Elkértük, most megkaptuk.
Én pedig addig is, amíg vártunk rá, utánanéztem, mi is ez, és mire utal vajon nagyon fura hangzású neve. Űrhajósszex? (Levitációs Orgazmus) Titokzatos bálnafélék érdekvédelmi szervezete? (Leviatán Organizáció) Valami francia mitikus szörny? (Le Vorg) Parfümkeverék? (Levendula-Orgona) Földközi-tengeri templomi hangszer? (Levantei Orgona)
Elöl kompakt, hátul középkategóriás
Nos, a név a Legacy Revolution Touring szavakból erőltetetten kimetszett és összefércelt töredékekből áll össze. Vagyis ez itt egy Legacy-szerű forradalmi kombi, kéremszépen. A gyakorlatban pedig egy kombi Impreza. Elöl a kocsi egy az egyben a kompakt modell, hátul pedig állítólag a Legacy szerkezeti elemei szolgálnak. Az eredmény egy Golf-kategóriánál kicsit nagyobb, középkategóriásnál kicsit kisebb kombi. Ami tök jól néz ki.
Adatlap
Modell
Motor | 1600 cm3, négyhengeres boxer, turbófeltöltővel |
Teljesítmény | 125 kW (170 LE) @ 4800 |
Nyomaték | 250 Nm @ 1800 |
Gyorsulás (0-100 km/h) | 8,9 s |
Végsebesség | 210 km/h |
Tesztfogyasztás, (vegyes üzem) | 9,8 l/100 km |
Induló listaár: | 8 490 000 Ft |
A motorháztetőbe vágott jókora nyíláson át az intercooler kap hűtőlevegőt, az a hatalmas kopoltyú olyasfajta klasszikus motorerő, gépi izomzat létét sugallja, ami manapság, a downsizing és CO2-emisszió-csökkentés kánonjának uralma idején szinte már illetlenség-számba megy egy normál családi autónál. Ehhez jönnek még a tesztautó 655 000 forintos, nagyon látványos STi-spoilerei (Subaru Tecnica International, a márka AMG-je, M-tuningja, OPC-je, ahogy tetszik), a végeredmény pedig egy olyan autó, ami sokkal inkább idézi a vasalódeszka-szárnyas, hörgő WRX-eket, mint a családcentrikus Legacykat. Ezért is akkora csalódás a sportos külső alatti technika, de erről majd később.
A szélesre nyíló ajtókon át mindenhova könnyű beszállni, így még tágasabbnak hat az utastér, elöl is, hátul is. A vezetőülés széles, kényelmes, amerikaiasan terpeszkedős, pedig a külső alapján inkább valami kagylósra számítottunk volna. A kormány is nagyméretű, a műszerfal pedig ma, a hatalmas egybe-TFT-kijelzők idején sokkal inkább mondható hagyományosnak, mint modernnek, még ha van is rajta digitális display bőven. Egészen pontosan öt darab.
Az érintőképernyős menürendszer mellett ugyanis még két külön kis alrendszerben is turkálhatunk, a fedélzeti számítógép és a műszaki jellegű virtuális műszerek kismenüjében. Utóbbin olyan egzotikus dolgokat nézegethetünk, mint a turbónyomás vagy az első kerekek állásszöge. (És van még egy kis monitor a klímához, meg egy a rendszerüzenetekhez és az üzemmód-választóhoz. Így jön ki az öt.) A zavarba ejtő mennyiségű gombok tengerében a legérdekesebb a kormány bal küllőjén lévő kis csoport, mellyel menet közben az érintőképernyő tapogatása, a kormány elengedése nélkül mászkálhatunk a főmenüben.
A csomagtér 522 literes, 1446-ra bővíthető. Az egyre elterjedtebb motoros csomagtér-ajtó behúzó hiányzik a Subaru Levorgból, viszont a hátsó támlák a csomagtér oldalában lévő gombokkal könnyedén előrebillenthetők. A támla gyönyörűen befekszik a padló síkjába, remek furgon ilyenkor a Levorg, csak kicsit alacsonyan van benne a plafon.
Egy érdekes és szimpatikus apróság: a Subaru azért valahol mégis érzi az idők szavát. Ebben a családi autóban ugyanis öt (5!) USB-töltőcsatlakozó található, nem kell összeverekedni, hogy ki dughatja rá a mobilját, tabletjét az életadó forrásra egy hosszú családi kiránduláson.
Technika
A Subaru Levorg hajtáslánca csak egyféle lehet. 1,6 literes, turbós boxermotor, fokozatmentes sebességváltó és fix összkerékhajtás. A futómű pedig elöl MacPherson, hátul kettős keresztlengőkaros.
A fokozatmentes váltó a klasszikus vezetési élmény igazi gyilkosa, de a Subaru azért próbál egy kicsit segíteni ezen. Az Imprezákban, Legacykban régóta megcsodált felezőt egy emelkedők előtt benyomható gomb helyettesíti a váltókar mellett. Kis fülekkel imitálhatunk szekvenciális váltót is, előre beállított fix áttételek szimulálásával. A kormány jobb küllőjének gombjával pedig két beállítás közül választhatunk: nagyon nagy gázpedál-érzékenység, illetve még nagyobb gázpedál-érzékenység, magasabb fordulatszámmal azonos sebesség mellett.
Az aktuális üzemmódot egy kis kijelző (az ötből) egy meredekebben illetve laposabban emelkedő grafikonnal illusztrálja is, de amit ténylegesen érezni lehet, annyi, hogy sportos üzemben kábé egy ezressel jobban pörög percenként a Subaru motorja.
Vezetési élmény
Az első percekben a Levorg egyáltalán nem kiábrándító, CVT ide vagy oda. Már a gáz érintésére érzékenyen reagál, minden zöldre váltó lámpánál le akarja gyorsulni a többieket. Kihúzatva pedig egészen érdekes dolgot művel, elforgatja hatezerig a motort, majd vissza-visszaengedi ötezerre, így cseppet sem átlagos fokozatmentes jellegű gyorsulást produkál. A másfél tonna mellett nem tűnik kevésnek a katalógusokban manapság már cseppet sem lenyűgöző 170 lóerő, élénk, gyors autó hatását kelti a Subaru. Autópályán viszont 130-nál 2500-on tartja a fordulatot a váltó, ami a jótékonyan alacsony motorzajt jelent.
Később viszont, már lehiggadva rájövünk, hogy azért nem olyan tökéletes minden, ahogy elsőre gondoltuk. A kocsi nem is tud finomabban elindulni, csak rántva; ha szó szerint csak simogatom a gázt, akkor képes az utasok fejének hátracsapása nélkül elindulni. Márpedig ez dugóban araszoláskor elég kellemetlen. És elgondolkodunk: nem hiányzik ebből a Subaruból valami? Dehogynem: a hang! A boxernek nincs szép hangja, csak unalmas zaja, legalábbis magas fordulaton. Alacsonyan semmi.
A stop-start rendszer viszont finoman, ügyesen üzemel. A futómű úgy stabil kanyarokban, hogy az úthibákat is ügyesen vasalja ki. A kormányzás könnyű, mégis pontos, a fék pedig jól adagolhatóan, határozottan fog. Igazából pár száz kilométer után az ember nem annak örül, hogy milyen különlegesen érdekes élmény ez a boxer-CVT-4×4 dolog, hanem azon kezd el tűnődni, hogy mennyire átlagos automata családi kocsi is ez voltaképpen. Csak egy dolog nem átlagos: a fogyasztás.
Vegyes üzemben, Debrecent az M3-ason tempomatos 135-tel megjárva, egy kicsit Budapesten és sokat országúton is autózva 9,8 liter lett az átlagfogyasztás százon. (A számítógép 9,2-t hazudott egyébként.) Azért ez nagyon nem 2016 egy ekkora, ilyen erős, elvileg korszerű turbós kis benzinestől. Basszus, ennél még az Audi TTS is kevesebbet evett bő fél literrel, pedig az is turbós meg quattro volt és automata és azzal is megjártam Debrecent pár éve.
Mivel pont a kánikula idején kaptuk meg a kocsit, fény derült a klímarendszer tökéletlenségére is. 30 fok felett, verőfényben egyszerűen tehetetlen az autó, a hatalmas, erősen döntött szélvédő melegítő hatását AUTO állásban a középső rostélyokból árasztott jeges orkánnal akarja ellensúlyozni, ami nehezen bírható ki. Ha viszont lejjebb vesszük a ventilátort vagy fejre-lábra is irányítunk a levegőből, alig jön valami kis hűvös, a hátul ülők pedig fellázadnak, hogy miért akarjuk megpárolni őket. Bónusz: ha nem akarjuk a légkondicionálót működtetni, a szellőzőkből nem a külső hőmérsékletű friss levegő jön, hanem a motor körül tekergő rendszerben felmelegedett számum, mint a mai autók zömében. Még a legjobb megoldás, ha lekapcsoljuk az egészet a francba és lehúzzuk az ablakot, csak hát ilyenkor jön a zaj, ugye.
Hol a helye a piacon?
Két kategória mezsgyéjének kijáratlan gyepén hasít állandó összkerékhajtásával ez a fura kombi, nehéz megmondani, pontosan mik is a közvetlen vetélytársai. A Volvo V60 ugrik be elsőnek, de abból 4×4-hez 300 lóerőt kell venni. A Mazda 6 kombiból pedig nincs benzines-összkerekes, csak dízel. Így hát a VW-csoport tágas kompakt kombijaiból tettem a Levorg mellé kettőt, hogy lássuk, mennyibe kerül ez a különös Subaru. Tulajdonképpen nem drága:
Néhány méretben hasonló 4×4-es, automata, benzines konkurens és a Levorg | |
---|---|
Seat Leon ST X-Perience 1.8TSI DSG (180 LE) | 8.857.360 Ft-tól |
Skoda Octavia Combi 1.8TSI DSG 4×4 (180 LE) | 8.331.580 Ft-tól |
Subaru Levorg (170 LE) | 8.490.000 Ft-tól |
Hagyományos piacain (Svájc, USA, Izrael) a Levorg egyszerűen csak egy újabb Subaru modell, amit a márka törzsvevői pillanatnyi élethelyzetükhöz képest megvehetnek egy Impreza vagy egy Legacy után. De itthon? Nos, itthon végső soron a Levorgot akár céges kocsinak, akár saját autónak talán olyan apukáknak tudnánk ajánlani, akik gyűlölik a dízelt. De annyira, hogy a technikai különlegesség és az izgalmas, mégis decens megjelenés elegye el tudja fedni számukra a motorválaszték hiányát és a magas fogyasztást, amihez nem társul se WRX-es, se komfortosan nyugis vezetési élmény.
Vajon hány ilyen autóvásárló lehet ma Magyarországon? A Subaru szerint biztos van néhány, különben nem hozta volna ide nekünk ezt a különös rétegmodellt.
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|